جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تقرير مصور عن الفقيد آية الله مصباح اليزدي (ره)

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فضایی که آیت الله مصباح یزدی وارد درس و بحث حوزه شده بودند منحصر به فقه و اصول بود و مباحث دیگر از جمله فلسفه و تفسیر مهجور بود که ایشان نهضت تفسیر را به راه انداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام غلامعلی عزیزی کیا شامگاه سه شنبه در چهارمین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی نهضت تفسیری کردند و شاگردانی را تربیت و پرورش دادند و ۲۰ جلد تفسیر المیزان را ارائه کردند.

وی اضافه کرد: در زمانی که بعضی از گروه های دگر اندیش به دنبال ترویج  افکار انحرافی با استفاده از قرآن بودند، آیت الله مصباح در حوزه علمیه به پیروی از آیت الله طباطبایی پرچم تفسیر قرآن را برافراشتند و شاگردانی را تربیت و آثاری را ارائه کردند.


این مقام حوزوی، با بیان اینکه علامه در درس های تفسیری علامه الله طباطبایی و آیات بهجت، بروجردی و امام راحل شرکت می کردند گفت: آیت الله مصباح یزدی در جلسه های درس تفسیر این حضرات شرکت کرده و در روش و مبانی تفسیر همت والایی داشتند.


وی ابراز داشت: در زمان آیت الله مصباح کتاب و یا مباحث مبسوطی در مبانی فهم قرآن نداشتیم هرچند مفسران بر اساس روش صحیح تفسیر می کردند اما به صورت رسمی روش شناسی برای تفسیر قرآن نبود.


حجت الاسلام عزیزی کیا تاکید کرد: ایشان بعضی از مبانی را در تفسیر قرآن با قرآن را مطرح کردند همچنین طرح تفسیری برای آیت الله شهید بهشتی ارائه کردند که ایشان مورد تایید قرار دادند.


وی با اشاره به تفسیر قرآن در روش شناسی آیت الله مصباح یزدی گفت: آیت الله مصباح تفسیر قرآن را در خلال بحث ها دنبال می کنند گویی متوجه می شوند که اگر معارف قرآن را برای مردم تفسیر ترتیبی کنند امکان پذیر نیست از این رو تلاش می کنند تفسیر موضوعی را مطرح کنند.


عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: ایشان در دو محور به ترویج فهم صحیح قرآن پرداختند یکی به صورت غیرمستقیم و دیگری به صورت روش مستقیم مبانی بود.


وی با بیان اینکه در زمان آیت الله مصباح یزدی انحراف هایی در حوزه تفسیر قرآن بود گفت: در کشور ما کسانی بودند که قرآن را در مراکز فرهنگی و مساجد تدریس و تفسیر می کردند که به صورت نادرست بود از این رو آیت الله مصباح به نقادی از این انحراف ها پرداختند و وجه برداشت خود را تفهیم می کردند.


این محقق حوزوی، خاطر نشان کرد: گاهی جریان های انحرافی بر اساس افکار غرب گرایانه و لیبرال و از افراد شبه سلفی به قدری اثرگذار بود که عده از افراد منحرف شدند و همین گروه فرقان که جنایاتی را انجام دادند در آن کلاس های تفسیر نادرست شرکت می کردند.
وی ابراز کرد: یکی از افراد شاخص که در مقابل این انحراف ها ایستاد آیت الله مصباح یزدی بود که همت و تلاش کرد و این وظیفه را برعهده گرفت و نیروهایی تربیت و مباحثی را در برابر جریان های انحرافی ارائه کرد.


حجت الاسلام عزیزی کیا با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی به برداشت های ناصواب و انحرافی در تفسیر قرآن اشاره می کردند گفت: ایشان شرایط علمی که شامل مبانی، معیارها و فهم قرآن را بحث مبانی و روش های صحیح می دانستند ضمن اینکه بر شرایط روحی و روانی و معنوی تاکید داشتند که نیاز به استغفار و تسبیح بود.


وی افزود: ایشان برداشتن موانعی را برای تفسیر قرآن اعلام می کردند که انسان باید به دنبال یقین جویی و دانش طلبی، رضای الهی، متقی، عمل صالح، حرکت در مسیر مستقیم الهی، متمسک به قرآن، دنبال ذکر الهی و تسبیح، زنده دار و انفاق باشد.


عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: این رفتارها باعث ارتباط دوسویه انسان و خداوند می شود و از فیض الهی و معارف آن بهره مند می سازد.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha