جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تقرير مصور عن الفقيد آية الله مصباح اليزدي (ره)

حوزه/استاد حوزه و جامعة المصطفی با بیان اینکه مباحث حدیثی آیت الله مصباح مورد غفلت واقع شده است گفت: بیش از ۳۰ عنوان کتاب حدیثی از ایشان وجود دارد ضمن اینکه بسیاری از سخنرانی های ایشان حدیثی است و نیاز به پیاده سازی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عباس محمودی شامگاه سه شنبه در چهارمین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: متاسفانه در بین جامعه علمی هم می بینیم که اطلاعات کاملی از مباحث حدیثی آیت الله مصباح ندارند آنچه که در بین جامعه علمی شهرت دارد شخصیت فلسفی  ایشان است.


وی افزود: تنها چندین مقاله در دسترس است که به مباحث حدیثی علامه پرداخته است از این رو شناخت روش حدیثی علامه که بحث نو و کاربردی است  نیاز به بررسی و کار علمی و پژوهشی دارد.


این استاد و کارشناس، ادامه داد: تعدادی از کارهایی که آیت الله مصباح یزدی  انجام دادند از جمله شرح خطبه فدکیه، شرح دعای امام سجاد(ع) و سایر موارد در بحث روایی است که در سن جوانی انجام دادند.


وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اینکه حدیث مادر اکثر و همه علوم اسلامی است گفت: علامه کارهای بسیار بزرگی انجام دادند که روش فقه الحدیثی ایشان الگویی برای پژوهشگران است.


استاد حوزه و جامعة المصطفی بیان داشت: فقه الحدیث از شاخه های مهم حدیث است که به فهم روایات می اندازد و نگاهی به تاریخ آن نشان می دهد که از عصر معصومان مورد توجه بوده است و معصومان اصحاب را تشویق به این موضوع می کردند.


وی گفت: محدثان نیز برای فهم احادیث تلاش کردند و هر کدام روشی داشتند که شیوه های مختلف آنها بیانگر آرا و تسلط آنها بر حدیث است. انصافا وقتی آیت الله مصباح یزدی وارد بحث حدیثی می شود به عنوان یک پژوهشگر بزرگ و مفسر مجرب است.


حجت الاسلام محمودی با تاکید بر این که روش فقه الحدیثی آیت الله مصباح یزدی نیاز به پژوهش و نوشتن چندین کتاب دارد گفت: باید در این عرصه پژوهشگران و طلاب حوزه های علمیه وارد شوند.


وی خاطر نشان کرد: ایشان در روش حدیثی بحث منابع، به سند اکتفا نکردند بلکه در موارد متعددی به منابع عامه هم ارجاع دادند که نشانگر گستردگی روش حدیثی ایشان است.


استاد حوزه و جامعة المصطفی با اشاره به دیگر ویژگی های روش حدیثی علامه گفت:درباره متن روایات نیز روش بسیار زیبایی دارد که به واژه پژوهشی پرداخته اند ضمن اینکه ایشان به اختلاف نسخ در حدیث اشاره کردند که در آن زمان با نبود سیستم های نرم افزاری و کامپیوتر کار بسیار دشواری بود.


وی تاکید کرد: بعضی ها به آیت الله مصباح یزدی اتهام می زنند که ایشان از روایات در تفسیر المیزان استفاده نکرده است که اصلا اینگونه نیست ایشان بر روی روایات کار روش حدیثی انجام دادند.

313/61پ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha