جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانواده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با بیان اینکه شاهد دگرگونی‌ها در نهاد خانواده هستیم این امر را برگرفته از سبک زندگی غربی دانست که منجر به فاصله طبقاتی زیاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری شامگاه یکشنبه در دومین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی که به همت انجمن های علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت شناسان معتقد اگر همین روش پیش برویم در دو دهه آینده با این وضعیت با بحران جمعیت روبرو خواهیم شد اکنون باید نسل جوان را حمایت های مالی و معنوی کرد تا این کمبود جمیعت شکل نگیرد.

وی افزود: دگرگونی هایی که در شکل و ساختار جامعه انجام می شود گاهی به صورت مهاجرت، کاهش و یا افزایش جمعیت است. مثلا در کشورمان کنترل جمعیت در دهه ۷۰ مورد توجه قرار گرفت و اکنون بر روی گسترش جمعیت است.

این استاد حوزوی ادامه داد: کشورهای اروپایی که کنترل جمعیت داشته اند با فاجعه روبرو شده اند و با تشویق های مادی و معنوی به دنبال افزایش جمعیت هستند در حالی که این انگیزه در بین مردم کشور ما وجود دارد که نیاز به تقویت است در غیر این صورت در دو دهه دیگر با مشکل روبرو می شویم.

وی با بیان اینکه شاهد دگرگونی ها در نهاد خانواده هستیم گفت: این امر برگرفته از سبک زندگی غربی است که منجر به فاصله طبقاتی زیاد می شود جامعه از قشر متوسط تهی و جامعه به دو قشر مرفه و فقر تقسیم شده که شاهد شکاف طبقاتی می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ضمیری با اشاره به تغییرات اجتماعی از دیدگاه آیت الله مصباح گفت: هر جامعه ای دارای دو وجهه است که یکی وجه ایستا شناسی و دیگری جنبه پویا شناسی است که ایستا جنبه نظم و سکون جامعه و نهادهای اجتماعی را نمایش می دهد پویای نشانگر مراحل و دوره هایی است که هر جامعه برای پیشرفت آن را توصیف و تحلیل می کند.


وی ادامه داد: در تغییر اجتماعی دو نوع تغییر در خرده فرهنگ ها و تغییر در ساختارها داریم که باید بین تحول و تغییر تفاوت قائل شویم، تغییرات اجتماعی و خرده فرهنگ ها در مدت کوتاه می شود فهمید اما تغییرات ساختارها باید در طول زمان شناخت.


این کارشناس، با تغییرات سیاسی و اقتصادی در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلابمان در تغییر سیاسی مشهود بود اما در اقتصادی همچنان ادامه دارد. طبق نظر آیت الله مصباح، تغییرات سیاسی و اجتماعی تحول هایی است که در جامعه پدید می آید و آثار آن در اجتماع مشخص است و از بین نمی رود و در عرصه های مختلف نشان داده می شود.


وی اضافه کرد: از نظر علامه انواع دگرگونی ها سه مورد از جمله در شکل و ساختار جامعه، تغییر در نهادهای جامعه و روابط متقابل بین نهادهاست و عوامل آنها ۱۳ مورد است که از این تعداد ۹ عامل ضروری و ۴ عامل ارادی است.


این مقام حوزوی، با بیان اینکه دین اسلام یک دین جامع است که در واقع هنجارها و توصیه ها را از دین می گیریم گفت: عوامل ضروری شامل رویدادهای طبیعی از جمله سیل و زلزله، عوامل غیر طبیعی مانند جنگ، افعال و امیال انسان ها، تراوش، رشد علم و فن، عوامل جمعیتی، تعارض و بی سازمانی و عوامل ارادی نارضایی عمومی از اوضاع موجود، ارزش ها و آرمان ها، بزرگان و افراد برجسته و آموزش و پرورش است.


وی ابراز داشت: در جهت دگرگونی ها یک سوء تفاهم برای دانشمندان پیش آمده است که فکر می کنند هر گونه توسعه مساوی با پیشرفت و رشد تکامل است که این گونه نیست گاهی شاهد رشد جامعه از لحاظ صنعتی و انحطاط آن از لحاظ اخلاقی هستیم.


حجت الاسلام والمسلمین ضمیری تاکید کرد: تغییرات بخش های مختلفی دارد که باید برای همه قسمت های جامعه فکر کرد و با توجه به دیدگاه علامه در ترسیم تغییرات اجتماعی گام مثبتی را برداریم از این رو بی توجهی به دستاوردهای عمومی و داخلی و توجه به وابستگی غربی بسیار خطرناک است.


وی خاطر نشان کرد: گاهی شعار مرگ بر آمریکا می دهیم ولی برخی از نخبگان جامعه ما دل در گرو غرب دارد. خود باختگی، دل سپردن به غرب مشکلات اجتماعی و عدم پیشرفت را به همراه دارد.


این استاد، با انتقاد از سند ۲۰۳۰ گفت: ۱۱ تا ۱۲ سال یک نوجوان و جوان در اختیار این سازمان آموزش و پرورش است که نهادینه کردن ارزش ها و هنجارها و جامعه پذیری آن باید اسلامی باشد.


وی خاطر نشان کرد: اکنون در افغانستان، کشورهای دیگر بر روی آموزش و پرورش دست گذاشته اند و بر روی نسل آینده این کشور سرمایه گذاری می کنند تا با باورهای خودشان به بار بیاورند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha