دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 296428
۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» به همت گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دبیر علمی همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف برپایی این همایش و فراخوان مقالات آن، اظهارداشت: این همایش با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تغییرات جمعیتی و همچنین بررسی تاثیرات آن بر ابعاد مختلف جامعه عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر سقای بی ریا ادامه داد: فراخوان این همایش در قالب چهار محور اصلی «فلسفه جمعیت و تغییرات جمعیتی جهان»، «عوامل و موانع موثر در تغییرات جمعیت»، «تاثیرها و پیامدهای تغییرات جمعیت» و«سیاست های ناظر بر تغییر جمعیت» می باشد.

معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد: تاریخچه تغییرات جمعیتی در جهان، مبانی فکر و نظری تغییرات جمعیت، مطلوبیت ذاتی کاهش یا افزایش جمعیت، بررسی نظریه های جمعیت، فلسفه تغییرات جمعیت در اسلام و... از جمله سرفصل های محور «فلسفه جمعیت و تغییرات جمعیتی» است.

وی به سرفصل های محور «عوامل و موانع موثر در تغییرات جمیعتی» اشاره کرد و گفت: نقش زنان در شکل گیری جمعیت مطلوب، اشتغال و کار، جمعیت شهروندی، بررسی رابطه امید به زندگی و تغییرات جمعیت، توزیع جغرافیایی جمعیت، نقش ناهنجاری های جنسی، مداوای نازایی و بیماریهای زنان از عناوین این محور می باشد.

دبیر عملی همایش بیان داشت: تحلیل نوسانات نرخ رشد در کشور، پیامدهای تغییرات جمعیت در ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و...، پیامدهای کاهش نرخ جمعیت، پیامد های افزایش نرخ جمعیت، الگوی مطلوب رشد، انقراض نسل و... از جمله ریز عناوین محور «تاثیرات و پیامدهای تغییرات جمعیت» می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌ریا به سرفصل های آخرین محور این همایش، «سیاست های ناظر به تغییر جمعیت» اشاره کرد و ادامه داد: سیاست های تشویقی در جهت افزایش جمعیت، آسیب شناسی سیاست های کاهش جمعیت، تبلیغ الگوی صحیح فرزندآوری در رسانه، سیاست گذاری رسانه ای در راستای جمعیت مطلوب، سیاست های ناظر به الگوی مطلوب رشد جمعیت و... از جمله این موارد می باشد.

وی، آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات و اصل مقالات را پایان بهمن ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: محققین و پژوهشگران می‌توانند جهت دریافت ریز موضوعات همایش به نشانی اینترنتی www.hamayesh.iki.ac.ir  مراجعه و مقالات خود را تا پایان بهمن‌ماه 91 به دبیرخانه همایش واقع در قم، بلوار جمهوری اسلامی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، اداره همایش و نشست‌های علمی و یا پست‌ الکترونیک  hamayesh@qabas.net  ارسال کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 2909099-0251 تماس حاصل نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین بی‌ریا، گفت: مقالات منتخب در نشریات علمی معتبر به چاپ خواهند رسید و ویژه نامه چکیده مقالات در یک شماره اختصاصی نشریه معرفت در روز برپایی همایش توزیع خواهد شد.

313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha