چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی امیدی

حوزه/ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مهمترین راهکارهایی که آیت الله مصباح یزدی در خصوص علوم انسانی و اسلامی مطرح کردند آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها بر پایه انسان شناسی قرآن و اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی امیدی شامگاه یکشنبه در دومین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی که به همت انجمن های علمی حوزه برگزارشد، اظهار داشت: در گذشته در دانشگاه ها یک متون آموزشی بود که ما را به سمت طرد اعتقادات دینی و اسلامی رهنمون می کرد و یا اینکه رشته ها جزیره ای شکل گرفته بودند این درحالیست که اگر بر اساس انسان شناسی قرآن پایه های علمی را استوار کنیم می توانیم علومی را شکل دهیم که همه باهم مرتبط باشند.

وی افزود: باید در هر رشته های علوم انسانی تلاش کنیم انسان شناسی انسانی را عرضه کنیم چرا که استاد مصباح یزدی معتقد بود که در آموزه های اسلامی زمینه های لازم برای ایجاد تحول در علوم انسانی وجود دارد که از طریق ترسیم مبانی علوم انسانی بر پایه مباحث اسلام و هستی شناسی اسلامی امکان پذیر است.


این مقام حوزوی، گفت: هر رشته باید به صورت مستقل مبانی را به دست بیاورد که اگر اتفاق بیافتد مفاهیم تولید شده را بر پایه مبانی بنیاد بگذاریم و علوم انسانی و اسلامی را بر اساس همین تحول شکل دهیم برای تحقق این امر نیازمند تغییر بر متون و آموزش اساتید در مراکز علمی کشور هستیم.


وی با بیان اینکه علوم سیاسی را باید بر جهان بینی که واقع گراست استوار کنیم گفت: طبق نظر استاد علامه مصباح یزدی یک فرایندی را باید در موضع اسلامی و انسانی باید پیدا کنیم از این رو در مرحله اول باید به نقد نظریه های علوم انسانی و سیاسی بپردازیم و در مرحله بعد مفاهیم و نظریه های اسلامی را از طریق قرآن و مباحث اسلامی تولید کنیم.


حجت الاسلام امیدی ادامه داد:به گفته استاد علامه، اگر کسی جرات نقد را داشته باشد این بسیار ارزشمند است و تنها جرات کافی نیست بلکه باید فهم و درک باشد و بعد نقد عالمانه و منصفانه باشد در همین راستا ایشان یاد می کنند از استاد شهید مطهری که دیدگاه های مارکسیست ها را مورد نقد قرار می دادند و مارکسیست ها اذعان داشتند که مفاهیم و دیدگاه های ما را به خوبی استاد می شناسد و درک کرده است.


وی بیان داشت: بعد از تولید محتوا و متون آموزشی در گام بعدی باید به آموزش اساتیدی پرداخت که دارای ویژگی تحول خواه و انگیزه و همت لازم داشته باشند که زمینه لازم را برای این تدریس متون داشته باشند.


عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اندیشه های اساتید مجاری مهم انتقال دانش است و در مرحله اجرا باید همزمان متن و استاد را به مراکز مهم معرفی کرد و در قدم بعد باید از لحاظ کمیت و کیفیت مفاهیم ارتقا پیدا کرد لذا باید ترسیم مبانی علوم انسانی و نظریه پردازی به صورت فعالیت جهادی دنبال شود.


وی با تاکید بر اینکه موانع تحول علوم انسانی، مسائل فرهنگی است گفت: مواردی از جمله خود باختگی در اندیشه غرب، طرح اسلامی سازی علوم را با مشکل مواجه می کند که باید روح خودباوری و استقلال فکری را برای جوانان مطرح کنیم تا با یک برنامه ریزی درست عقب ماندگی های علمی را جبران کنیم و انگیزه دانشمندان بخصوص علوم بنیادی را افزایش دهیم.


این کارشناس، گفت: برای تحول در علوم انسانی نیازمند پژوهشگرانی است که باور بر ضرورت تحول و همت داشته باشند این کار تنها توسط حوزویان و دانشجویان امکان پذیر نیست بلکه مجموعه افرادی است که هم نسبت به مسائل اسلام و مسائل روز آگاه باشند و در این زمینه نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر گذار است.


وی با بیان اینکه علوم انسانی دارای رویکرد پوزیتیویسمی است گفت: بر اساس نظر استاد علامه باید در علوم انسانی از عقل  و وحی کمک بگیریم و نباید اسیر متولوژی های غرب باشیم چرا که دین اسلام گسترده تر از سایر ادیان است.


 این مقام حوزوی گفت: باید هویت علمی خودمان را به اثبات بگذاریم هم جامعه علمی می تواند از ما بپذیرد و ما ویراستار علم بزرگ در جهان اسلام باشیم.


وی با اشاره به اینکه علامه معتقد علوم انسانی دو عرصه کاربردی و بنیادین بودند گفت: در عرصه کاربردی بعضی از علوم، آثار عام و فراگیر و زیانبار در جامعه دارند مثلا در حوزه روانشناسی و خانواده است که اگر در این جا مسائل اصیل اسلام بیان نشود جامعه با مشکل روبرو می شود.


حجت الاسلام امیدی ابراز داشت: بعضی از علوم کاربردی عام و فراگیر نیستد و خواص هستند که در حوزه سیاست گذاری استفاده می کنند و در نتیجه آن کل جامعه متضرر می شود مثلا در کم کاری در حوزه اقتصاد است که در نهایت منجر به حرکت جامعه به سمت سیستم ربوی می شود.


وی با بیان اینکه علوم بنیادین آثار عمیقی بر جامعه می گذارند گفت: این علوم مانند درختی دارای میوه و شاخه هایی متاثر از ریشه است که اگر ریشه خراب باشد کل میوه ها مسموم می شود ولی دیرهنگام میوه ها خراب خواهند شد.


عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: طبق نظریه استاد علامه مصباح یزدی، باید قرآن را محور در تحولات علوم انسانی و سیاسی قرار دهیم از این رو نیاز به نهضت نرم افزاری  و راهکارهایی قرآنی هستیم.


وی علوم سیاسی و انسانی را سکولار عنوان کرد و گفت: این علوم در فرهنگ غرب شکل گرفته اند برای اینکه در فرهنگ اسلامی بروز پیدا کند با این شکل امکان پذیر نیست و دارای مبانی سکولار و امنیسم است و سنخیتی با دین ندارد از این رو باید بر اساس مباحث فرهنگی دین اسلام باشد.


این استاد، گفت: علامه همواره تلاش کردند تا مسائل را از مفاهیم شروع کنند و روشن باشد که وقتی وارد بحث می شویم مرادمان از کلمه  ها و واژه ها چیست از این رو تعاریف مختلفی عنوان کردند از نظر ایشان علم به معنای کشف حقیقت است که در گذشته هم فیلسوفان همین معنا در نظرشان بود.


وی ابراز داشت: در باره دین هم معانی مختلفی بیان می کنند که تعریف آن، صرف ایمان قلبی نیست بلکه برنامه جامع الهی برای زندگی فردی  و دنیوی و اخروی است از این رو برای ترکیب علم و دین باید از منابع یقینی برداشت کرد.


این محقق حوزوی، خاطر نشان کرد: تعریف ایشان از علوم انسانی، موضوعی است که با انسان و فکر و اندیشه انسان سرو کار دارد و سیاست آیین کشور داری و اداره امور جامعه بر اساس مسائل مادی و معنوی است با توجه به تعاریف ایشان، علم با سیاست پیوند دارد و کسب مسائل مادی و معنوی انسان هاست.


وی با بین اینکه نه تنها بین علم و دین پیوند وجود دارد بلکه سیاست در بطن اسلام است گفت: اسلام در زمینه قانون گذاری و اجرای آن برنامه دارد بر این اساس می شود از علوم سیاسی اسلامی سخن گفت اما لازمه این امر تحول در علوم انسانی دانشگاهاست.


حجت الاسلام امیدی افزود: علامه معتقد است که کل علوم را می شود اسلامی کرد و در حوزه علوم انسانی این امر میاثر است، اگر علوم انسانی در بستر فرهنگی خاصی شکل گرفته باشد پس باید در فضای دانشی خودمان هم تلاش کنیم که این فرهنگ اثر گذار را اسلامی کرده و مورد توجه قرار دهیم.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha