دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

اگر همه مسئولین و فرهخیتگان جامعه در خصوص تحول در عرصه علوم انسانی، همدلی نداشته باشند، مشکل موجود حل نمی‌شود؛ ‌زیرا تنها با تحقیق کتابخانه‌ای نمی‌توان تحول ایجاد کرد.

به‌گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مصباح‌یزدی، امروز در همایش تخصصی مبانی فلسفی علوم انسانی که در موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد با اشاره به لزوم تحول در علوم انسانی در سطح دانشگاه‌ها، گفتند: این همایش در حقیقت در جهت تحقق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در خصوص لزوم تحول در علوم انسانی برگزار شده است.

ایشان افزودند: بسیاری از موضوعات و مباحث در این عرصه، طی سالیان بعد از انقلاب مطرح شده و مقالات و دیدگاه‌های متعددی نیز در این زمینه ارائه شده است و شکی نیست که باید تحول اساسی در علوم انسانی صورت گیرید، نقطه آغازین آن بررسی مبانی فلسفی  علوم انسانی است.

آیت الله مصباح‌یزدی با طرح این سوال که مبانی علوم انسانی چیست؟ بیان داشتند: تحقیق در این عرصه نیازمند علوم متعددی از جمله هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان‌شناسی است که هر کدام نیازمند چند گروه و صرف وقت بسیار است، تا حرکت منقطی ایجاد تحول و جریان معقول آن تحقق یابد.

ایشان با تاکید بر این نکته که تبیین نظری و سیر منطقی مبانی فلسفی علوم انسانی به تنهایی کافی نیست، گفتند: مهمترین بخش هر مسئله‌ای اجراء کاربردی نمودن آن می‌باشد؛ بنابراین تحول در علوم انسانی در اجرا بسیار مهم است.

* دانشگاه به تنهایی از عهده تحول بر نمی آید

ایشان با بیان این‌که رسالت تحول در علوم انسانی به عهده چه کسانی باید باشد، گفتند: این امر مسلماً به تنهایی از عهده اعضای دانشگاه‌ها خارج است،‌چون آنها نهایتاً معارف خود را از غرب گرفته اند و در اسلامی سازی علوم انسانی به تنهایی ناکارآمد خواهند بود.

ایشان با اشاره به این‌که این امر نیز به تنهایی از حوزه علمیه انتظار نمی رود، ادامه دادند: ما مدعی اسلامیت و اسلام شناس هستیم ولی باید بدانیم که صرف دانستن اسلام در تحول علوم انسانی کافی نیست.

ایشان افزودند: قدم اول را کسانی می توانند بردارند که از هر دو طرف بهره لازم را برده باشند و امکانات ضروری نیز در اختیار آنها باشد.

ایشان با یادآوری این مطلب که تحول در علوم انسانی از زمان امام راحل مورد توجه بوده است، گفتند:‌در همین راستا بود که دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تأسیس شده و از برکات آن ایجاد حس نیاز به شناخت دانشگاه  و علوم انسانی در حوزه علمیه شد.

*ضرورت همدلی فضلای حوزه و دانشگاهیان

ایشان با ارائه راهکارهایی درخصوص تحول در علوم انسانی، بیان داشتند: در این راستا فارغ التحصیلان دانشگاه و فضلای حوزه با یکدیگر باید همکاری وهمدلی داشته باشند.

معظم له افزودند: در کنار این امر باید تفکر مقبولیت تحول درعلوم انسانی را در جامعه، فرهیختگان و مسئولین ایجاد کنیم؛ زیرا برخی از مسئولین تفکر تحول را باور نداریم.

ایشان با تأکید بر نقش اعتقاد و ایمان در تحقق اهداف الهی نظام اسلامی و وجود مشکلات بسیاری درمسیر تحول علوم انسانی، گفتند: خدایی که رزمندگان اسلام را در جبهه‌ها پیروز کرد و جوانان را در عرصه‌‌های علمی یاری رساند تا به علوم و فنون نوین دست یابند، همان خدا در ایجاد تحول علوم انسانی، جوانان واندیشمندان ما را یاری خواهد کرد تا به اهداف متعالی خود برسند.

*تحول را جدی بگیریم

ایشان افزودند: ما باید باور کنیم که تکلیفی بر عهده ماست و با عطشی که در جهان برای شناخت اسلام و عمل به آن وجود دارد، تحول را جدی بگیریم و این جهاد را انجام دهیم.

ایشان در پایان با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات سالیان گذشته، تصریح کردند: یکی از واجبات این است که لزوم تحول را به مسئولان بقبولانیم و از سوی دیگر نیروهای توانمند حوزوی آگاه و متخصص در عرصه های روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی و ... تربیت کنیم تا در دانشگاه‌ها حضور یابند، زیرا تا استاد لزوم تحول را باور نکند، تحول در دانشگاه و علوم انسانی امکان پذیر نیست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha