شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مصباح

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: تلاش در جهت بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی از جمله مهم ترین دغدغه های مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی بود.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  ضمن تسلیت ارتحال عالم و مجاهد انقلابی و عمار ولایت، حضرت آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: مرحوم علامه مصباح شخصیت ذوابعادی داشتند به طوری که هم در دوران قبل از انقلاب در مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی فعال بودند و هم در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دفاع از نظام و ولایت فقیه و به خصوص پاسخ به شبهات علیه دین و مکتب، اهتمام خاصی از خود نشان می دادند و هم این که در عرصه فعالیت های فکری و فرهنگی و نیز طرح ها و برنامه های آموزشی و کادرسازی منشأ آثار و برکات فراوانی بودند.

وی افزود: سال ها باید بگذرد تا به عمق فعالیت ها و برکات و دستاوردهای ایشان پی ببریم و از این حیث باید گفت که فقدان ایشان به معنای واقعی کلمه، خسارت و ثُلمه ای برای حوزه های علمیه، دانشگاه ها و جامعه و نظام اسلامی است.

وی گفت: مرحوم استاد مصباح یزدی به خصوص در زمینه تحول در علوم انسانی و اسلامی از پیشگامان امر بودند، به طوری که با ایجاد موسسه در راه حق، موسسه امام خمینی(ره) و نیز مشارکت در تأسیس دفتر همکاری های حوزه ودانشگاه که بعدها به عنوان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معروف شد، اهتمام و دغدغه مندی خاص خویش را در این باره به ویژه با عنایت به مساله کادرسازی و فعالیت های علمی و آموزشی نشان دادند.

این مدرس و پژوهشگر دانشگاه در ادامه با بیان این که بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی از دغدغه های جدی علامه مصباح بود، گفت: وقتی از ایشان در یکی از مصاحبه ها پرسیده شد که منظور شما از بومی سازی و اسلامی سازی علوم چیست بر این موضوع تأکید کردند که منظور ما صرف تعویض اصطلاحات نیست، بلکه تغییر جهان‌بینی‌ها و استفاده از منبع وحی در تولید علم مراد است و بعد ایشان تصریح می کند بسیاری از مباحثی که به نام علوم انسانی در کشور مطرح می‌شود و در کتاب ها به عنوان ترجمه آورده شده، خاستگاهش غرب و فرهنگ و تمدن و مبانی فکری غربی است که بسیاری از آن ها با اندیشه و مبانی اسلامی تضاد آشکار دارد.

وی افزود: از نگاه و منظر آیت الله مصباح یزدی، مبانی اسلامی‌سازی علوم انسانی همان اصول جهان‌بینی اسلامی است که در برخی موارد با جهان‌بینی حاکم بر علوم انسانی فعلی در تعارض است و لذا باید برای اصلاح و پالایش این ها با روش های علمی و نقد و تحلیل آن ها اقدام کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین بیان داشت: یکی از نگرانی های ایشان، تزریق افکار انحرافی در دانشگاه ها از سوی برخی اساتیدی بود که باور کامل به غرب و اندیشه های غربی داشته و در این مسیر بسیار با جدیت هم عمل می کردند. از این رو از همان ابتدای پیروزی انقلاب در مناظرات و جلسات مختلف شرکت کرده و با منطق اسلام به سوالات و شبهات و هجمه ها پاسخ می دادند و به این وسیله نسل جدید و انقلابی را با افکار متعالی اسلام و خاستگاه اسلام انقلابی و پیشرو آشنا می کردند.

وی افزود: ایشان همچنین ایجاد تحول فکری و فرهنگی در جامعه را رسالت و مسئولیت بسیار مهمی می دانست و تأکید می کرد که در این راستا باید به شکل جهادی فکر و عمل کنیم و نباید عافیت طلبی ما را از انجام رسالت مهم دینی و انقلابی خویش باز بدارد.

اسلامی همچنین با اشاره به این که از نگاه علامه مصباح یزدی، یکی از موانع اصلی بر سر راه تولید علم و به خصوص اسلامی سازی علوم انسانی، مساله خودباختگی است، خاطرنشان کرد: ایشان در یکی از همایش ها در سخنان مهمی بر لزوم تقویت روح خودباوری و اعتماد به نفس در میان نسل جدید انقلاب تأکید می کند و خواستار اهتمام مسئولان و مدیران انقلابی در این باره می شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به علاقه خاص رهبر معظم انقلاب به آیت الله مصباح یزدی گفت: مقام معظم رهبری بسیار به این شخصیت بزرگ علمی و انقلابی، علاقه مند بودند به طوری که اگر به فرمایشات معظم له در این باره توجه کنیم، عمق این علاقه و ارادت را می بینیم، کما این که متقابلاً حضرت علامه مصباح نیز ارادت فوق العاده ای به رهبری معظم داشته و بارها این موضوع را بیان داشته و یا در عمل نشان داده اند.

این استاد دانشگاه افزود: حضرت آقا در پیام بسیار پرمحتوا و معنادار به مناسبت رحلت آیت الله مصباح از عناوین و عباراتی مهمی چون عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، متفکری برجسته، مدیر شایسته، مربی شاگردان ممتاز، تولیدکننده اندیشه دینی، نگارنده کتب راهگشا، سالک در طریق معرفت توحیدی و شخصیت پارسا و پرهیزگاری استفاده کردند که با داشتن زبان گویای حق، همواره در صراط مستقیم، ثابت قدم و استوار بوده اند.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله همه ما بتوانیم به تأسی از بزرگانی چون آیت الله مصباح یزدی، شهید مطهری، علامه طباطبایی(ره) و ...، در مسیر تولید علم و نشر معارف حقه مکتب اهل بیت(ع) و نیز دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی، موفق و سربلند بوده و به خصوص در این مسیر پرفراز و نشیب، واجد خصوصیت ثبات قدم در دفاع از حق و حقیقت باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha