جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قاسم شبان نیا

حوزه/ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر می خواهیم آیت الله مصباح یزدی را در حوزه مبانی سیاسی به درستی بشناسیم باید تمام آثار ایشان را به صورت کامل دید از این رو مطالعه بخشی از آثار علامه مصباح یزدی ارائه چهره کاریکاتوری از آثار ایشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان نیا شامگاه یکشنبه در دومین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی که به همت انجمن های علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: مطالعه بعضی از آثار ایشان و یا سطحی و گزینشی دیدن یک نگاه جامع نیست و یک نگاه سطحی در ذهن افراد ایجاد می شود.


وی افزود: برای تحلیل سیاست و مواضع علامه باید با منطق قوی بر آثار علامه ورود کرد و همه آثار ایشان از مباحث مبانی تا سیاست را مطالعه کرد.


این استاد حوزوی، با اشاره به کتاب انقلاب اسلامی و ریشه های آن از علامه مصباح یزدی گفت: ایشان در این کتاب به نقش مردم در انقلاب اسلامی اشاره کرده است و سه عنصر برای انقلاب موفق از جمله مردم، مکتب و رهبری را در نظر گرفته و در استمرار این نظام، نقشی برای مردم دانسته است.


وی ادامه داد: همچنین ایشان نقش مردم در حکومت اسلامی را در  کتاب" بزرگترین فریضه" را بیان کرده است که باید مطالعه شود در این کتاب نگاه جالبی به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در اصلاح حکومت است.


حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا تاکید کرد: بسیاری از افراد این کتاب علامه را نخوانده اند وگرنه دیدگاه بعضی از افراد تغییر پیدا خواهد کرد. ایشان معتقد است که در نظام جمهوری اسلامی مردم در قالب امر به معروف وظیفه دارند تمام افراد را امر به معروف کنند و انتقاد از ولی فقیه در قالب این فریضه الهی اشکالی ندارد بلکه باید با حفظ شرایط باشد که قداست این مقام حفظ و سازوکارها در نظر گرفته شود.


وی با اشاره به مباحث سیاسی در آثار آیت الله مصباح یزدی گفت: خودشان یک سیاستی متعالی را دنبال می کنند و نقدهایی به سایر سیاست ها دارند، رفتار و کردار ایشان در آثار علمی و مواضع سیاسی نشان دهنده این است که سیاست متعالی را پیدا وتلاش می کنند سیاست را برای مخاطبان به تصویر بکشند و از طرف دیگر جریان هایی که مقابل این سیاست است و ضعف های آن پرداخته اند.


این محقق حوزوی اضافه کرد: حضرت علامه در آثار سیاسی خود چند ویژگی را بیان کرده اند و در مقام نظر و عمل به خوبی مشهود می شود همانگونه که در آثار علامه بررسی کرده ایم چه مباحث سیاسی نظری و عملی مشاهده می کنیم یک ویژگی وجود دارد که تمام آثار مکتوب در مباحث و مواضع سیاسی ایشان به یکسری مبانی گره خورده است.


وی ابراز کرد: آثار ایشان دارای یک منظومه فکری و از مباحث هستی شناسی و نگاه توحیدی است و از جایگاه خداوند به هستی و جایگاه انسان می رسند و همچنین مشروعیت الهی دست پیدا می کنند.


عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نگاه توحیدی علامه اشاره کرد و گفت: نگاه ایشان برگرفته از نگاه توحیدی است به گونه ای که اگر توحید را باور داشته باشیم عملا حاکم و حکومت شکل می گیرد باید به هر شکلی اذن تصرف از ناحیه خداوند باشد.


وی گفت: در مباحث ایشان پراکندگی وجود ندارد و همه مباحث حقوقی و اخلاقی ایشان نیز کاملا در هماهنگی با سایر مباحث است و ایشان مباحثشان را به بحث توحید گره می زنند.


این مقام حوزوی خاطر نشان کرد: ایشان به انسان شناسی در آثار سیاسی پرداخته است و عنوان می کند انسان مختار است که در حوزه سیاسی یک انسان انتخاب گر باشد و بر خلاف آنچیزی که بعضی ها در نوشتار و گفتار به ایشان صفت می دهند.


وی تاکید کرد: برای شناخت آیت الله مصباح یزدی نباید به بعضی از کتاب ها و سخنرانی های ایشان اکتفا کرد بلکه باید تمام آثار و سخنرانی های ایشان را مطالعه و بررسی کرد و بعد مورد نقد قرار داد.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح معتقد است مشروعیت الهی و نقش مردم در حکومت اسلامی با هم تلفیق شود گفت: نگاه های سیاسی ایشان که تبدیل به سیاست متعالی است، خداوند جایگاه خودش را دارد و حکومت از ناحیه خداوند مشروعیت پیدا می کند و مردم هم باید آن جایگاه را داشته باشند و نقش پررنگی برای آنها قائل است.


حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا بیان داشت:مردم باید نقش خودشان را به بهترین شکل ممکن ایفا کنند از این رو ایشان به شدت منتقد دموکراسی هستند که مبتنی بر یکسری مبانی است و با نگاه توحیدی ما سازگاری ندارد.


وی با اهتمام بر اینکه علامه مصباح یزدی برای مردم نقش سازنده در نظر گرفته است گفت: ایشان در کتاب حقوق سیاست بحث را اساسا بر مشروعیت حکومت از خداوند و انبیا و ولی فقیه بیان کرده است.


عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:  ایشان طرحی را ارائه می کند که بیشترین نقشی که برای مردم در نظام سیاسی دیده شده، شکل گیری نهادهایی در نظام سیاسی است در همین راستا مردم نباید به هر شکل در سیاست ورود کنند بلکه هر کسی در راستای تخصص خود و عدالت باید نقش آفرینی کند.


وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های آثار ایشان مبتنی بر مبانی است که همواره تذکر داده می شود که در حوزه سیاست انحراف هایی اتفاق می افتد که از ناحیه مسلمین به اسم اسلام درست نیست.


به گفته حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا، جریان اسلام ارتباطی به بخشی از اسلام ندارد بلکه باید همه ابعاد دیده شود اینگونه نیست که حق و باطل با هم آمیخته شود و مباحث تنها از یک بعد دیده شود.از این رو یکی از ویژگی های آثار ایشان به همراه مبانی است تا حق و باطل تفکیک و به درستی قضاوت شود.


وی با بیان اینکه آثار علامه مصباح یزدی تک بعدی نیست گفت: ایشان تمام ابعاد مسائل اسلام را در نظر گرفته است و توجه بسیار شدید به متون دینی دارند به گونه ای که در نظام سیاسی ایشان عقلانیت موج می زند.


این محقق حوزوی، ابراز کرد: ایشان بر این نظر معتقد هستند که ساختار نظام سیاسی اسلام نقطه ثباتی دارد که هم باید در آن نقطه حرکت کنند اما در درون آن نقاط انعطافی وجود دارد لذا ساختار کلی نظام سیاسی اسلام در چارچوب شرع و بعضی از قوانین می توان از تجربه بشری و عقل استفاده شود و این ساختار شکل گیرد.


وی با اشاره به کتاب حکیمانه ترین حکومت گفت: این کتاب آخرین کتابی است که در حوزه مباحث به حکومت اسلامی و ولایت فقیه است و ایشان معتقد است که در نظام سیاسی مطلوب باید یک نقطه وحدت وجود داشته باشد که در نظام سیاسی اسلامی به خدا می رسد و در اندیشه ایشان تکثر هم در عملکرد می پذیرند.ایشان نظام جمهوری اسلامی را هم پذیرفته اند و در انتخابات هم شرکت می کردند.


حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا تاکید کرد: به اعتقاد ایشان، در حوزه اصول و مبانی حکومتی، باید به تمام جریان هایی که در کشورهای اسلامی وضع می شود افراد جامعه به آن پایبند باشند.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha