جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان المصطفی / حجت الاسلام والمسلمین زارعان

حوزه/ رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد آیت الله مصباح یزدی که در مجموعه مکتوبات و سخنرانی های ایشان مورد استفاده قرار گرفته است بهره مندی از ظرفیت های منابع معنوی و دعا در مقام تربیت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زارعان شامگاه دوشنبه در سومین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ایشان تعداد قابل توجهی از ادعیه و روایات را در سخنرانی های اخلاقی و مکتوبات استفاده کرده است.

وی افزود: استاد علامه، حوصله زیادی برای ارتباط با طلبه های جوان داشتند و وقت زیادی برای آنها صرف می کردند که این امر نشانگر توجه به تکلیفشان در این مسیر بود.
این مقام حوزوی، با بیان اینکه مربی بودن و تربیت مداری در بسیاری از بزرگان حوزه کمتر دیده می شود گفت: آیت الله مصباح یزدی هم در موسسه و سایر مراکز و محافل علمی به بحث اخلاق مداری و تربیت توجه ویژه ای داشتند.
وی ادامه داد: ایشان در خدمت طلبه ها بود و این امر مخفی و پوشیده ای نیست و همه نسبت به این امر آگاه هستند.
زارعان خاطر نشان کرد: کمتر نمونه ای در سردمداران حوزه داشته ایم که در ابعاد مختلف پیشکسوتی اینقدر وقت برای طلبه ها و مباحث تربیتی بگذارند. زیرا از نظر ایشان تربیت انسان ها به معنای طی کردن مسیر خودسازی به سوی پروردگار بود.
وی با تاکید بر اینکه علامه به اصل امکان و ضرورت تربیت افراد به شدت اعتقاد داشتند گفت: ایشان به وظیفه استادی در تربیت افراد و شاگردان بسیار توجه داشتند از این رو باید روحانیون حوزوی از ایشان درس بگیرند و بخشی از وقتشان را برای تربیت اختصاص دهند.
رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت افزود: به اعتقاد علامه باید تربیت از خود مربی شروع شود در همین راستا ایشان هم در بعد علمی و اخلاقی  و معنوی سردمدار بودند و گام های بلندی را در مسیر خودسازی برداشتند.
وی با ابراز اینکه علامه برای کار تربیتی مربیان نقشه راه داشتند گفت: ایشان در مقام عمل، سرگردان نبودند و اولین تالیف ایشان کتابچه "خودشناسی برای خودسازی" در قبل از سن 30 سالگی بود.
این استاد، تاکید کرد: تمام آنچه را که ایشان در این کتاب تالیف کرده بودند خودشان به آن مقید بودند و به آن عمل می کردند. ایشان به تعادل در تربیت یعنی تربیتی دور از افراط و تفریط اهتمام داشتند و در این مسیر زیاده روی نمی کردند.
وی گفت: این استاد هر جا که فرصتی و مصداقی بود اقدام به طرح مباحث تربیتی می کردند و معتقد بودند که تربیت در یک بستر عقلانی و با ابزار معنویت به سمت خودسازی است و این امر در خودشان متجلی بود.
این مقام حوزوی، با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی تاکید به برگزاری جلسه های انس علمی و اخلاقی داشتند گفت: ایشان اصرار داشتند که در منزل خودشان و یا موسسه و یا سایر اماکن باید جلسه های دورهمی باشد این امر بیانگر این نکته است که ایشان در این زمینه برنامه ریزی کرده بودند.
زارعان خاطر نشان کرد: اکنون 5 هزار افراد دست پرورده استاد مصباح یزدی از موسسه امام خمینی هستند از این رو اگر در فضای تربیت، نقدی به ایشان وارد است نقد به خود ماست که از بعد تربیتی ایشان به نحو درست استفاده نکردیم.
وی تاکید کرد: روحیه متواضعانه و مؤدبانه ایشان برای همه ما درس آموز بود و افسوس می خوریم که امروز در فقدانشان در حال برگزاری تکریم ایشان هستیم.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha