پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
الشيخ محمد ناصر سقاي بي ريا

حوزه/ عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ویژگی های اخلاقی و علمی آیت الله مصباح یزدی باید برای طلبه ها به عنوان الگو بازگو شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدناصر سقای بی‌ریا شامگاه دوشنبه در سومین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: این استاد در تمام زمینه ها یک شخصیت جامع بودند که باید زوایای مختلف زندگی ایشان بیان شود.

وی با اشاره به زندگی نامه آیت الله مصباح یزدی در ساختن شخصیت افراد گفت: منطقه جغرافیایی که ایشان به دنیا آمده است شهر یزد، کویری و اهل آنجا با سختی هایی از جمله کم آبی و گرما روبرو هستند و این امر باعث تربیت افرادی صبور می شود.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: فضای خانوادگی ایشان یک فضای سازه و در عین حال مذهبی است که پدر ایشان گیوه چی بوده است که در خانه ایشان همیشه مراسم عزاداری و برگزاری دعاهای مختلفی از جمله دعای ندبه و کمیل انجام می شد.
وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی نبوغ سرشار داشتند گفت: همه معلمان و اساتید ایشان آینده خوب علمی برای این علامه تصور می کردند و خودشان نقل کردند که روزی در انشا می نویسند که تنها به کسب علوم دینی و معارف الهی علاقه مند هستم و می خواهم به نجف بروم و درس دینی بخوانم که این امر باعث ناراحتی اساتید ایشان می شود.
این مقام حوزوی، اضافه کرد: ایشان وارد حوزه علمیه که شدند، در همان سن کم، مقطع هشت ساله تحصیلی را در چهار سال خواندند و 16 ساعت در روز مطالعه و مباحثه داشتند ضمن اینکه در کنار علوم حوزوی به علوم روز نیز توجه ویژه ای داشته و به زبان های مختلف تسلط داشتند.
وی با اشاره به اینکه یکی از الگوهای مهم در زندگی علامه مصباح یزدی مادرشان بود گفت:  نقل شده است که «مادر حاج آقا در زمان حاملگی خواب دیده بوده که قرآن متولد شده» مفسر خواب به آنان می‌گوید که «فرزندی که متولد می‌شود پسر است و بشارت باد که او عالم و حامی قرآن خواهد بود».
سقای بی ریا خاطر نشان کرد: آنقدر مادرشان به ایشان علاقه داشت که همراه ایشان برای تحصیل فرزندش عازم نجف شد و در آنجا چندین سال زندگی کرد و این محبت بین آنها بسیار عمیق بود از این رو آیت الله مصباح یزدی نیز بسیار به نزدیکان و آشنایان محبت می ورزیدند که این محبت برگرفته از الگوی مادرشان بود.
وی مناعت طبع در ایام طلبگی را از دیگر ویژگی های علامه مصباح یزدی گفت: در تمام مدتی که در نجف و قم بود به دفاتر هیچ یک از مراجع مراجعه نمی کرد نگران وابستگی به مراجع بود.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: همچنین ایشان دست سادات را می بوسید و احترام ویژه ای برای آنها قائل بود و برای تحصیل و توسعه مراکز علمی و آموزشی و کمک به سایر افراد دست به خیر داشتند.
وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در محضر آیت الله بهجت نیز بودند گفت: ارتباطشان با این استاد باعث شد که به مسائل و فعالیت های سیاسی کشیده شوند و در مدار انجام وظیفه، جهت گیری می کردند.
سقای بی ریا تاکید کرد: ایشان بارها گفته اند که از وقتی وارد قم شده اند دنبال کار سیاسی نبودند و بارها ذکر کرده اند به خاطر معنویت و کسب علوم دینی وارد این شهر شده اند.
وی خاطر نشان کرد: وی‌ در طول‌ سال های تحصیل بنا به‌ گفته‌ هم‌ دوره‌ای ها با دقت‌ فراوان‌ و با جهد و تلاش‌ شایان‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ می‌پرداخت‌ و همزمان‌ به‌ تهذیب‌ نفس‌ و ایجاد سجایای‌ اخلاقی‌ اهتمام‌ ویژه‌ نشان‌ می‌داد ضمن اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی و صحنه های مختلف نقش آفرینی کردند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha