یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، شناسایی شبهات مربوط به عرصه مهدویت و تلاش در مقام پاسخگویی به آن ها را از جمله رسالت های مهم حوزویان دانست.

حجت الاسلام مخدوم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت فوق العاده مباحث مهدویت گفت: در عرصه مهدویت از یک سو با مسایل مربوط به حضرت ولی عصر(عج) و از سوی دیگر با مسایل مربوط به حکومت جهانی مهدوی و سوالاتی از این جنس روبرو هستیم.

وی مهدویت را زیربنای اعتقادی جامعه ما عنوان کرد و افزود: کسانی که با تشیع و آموزه های آن آشنا می شوند از باب علاقه مندی و نیز جذابیت موضوع مایلند که بیش از پیش در باره مهدویت و نگاه شیعه به منجی موعود بدانند که همین مساله باعث به وجود آمدن سوالاتی و طرح آن از سوی آنان می شود که ما موظف هستیم به آن ها پاسخ دهیم.

حجت الاسلام مخدوم اضافه کرد: طرح مساله مهدویت به عنوان یکی از اعتقادات راسخ شیعه باعث شده که بسیاری از انسان های آزاداندیش و حقیقت جوی عالم، پیگیر این قضیه باشند که ببینند شیعه دقیقا در این باره چه می گوید.

وی با اشاره به طرح شبهات درباره مهدویت از سوی دشمنان اسلام و تشیع گفت: شبهات از جنس مسایلی نیست که همواره به شکل سوال باشد چرا که گاهی شبهه در قالب یک راهکار یا گزاره خبری ارایه می شود و به تعبیر رسای امام علی (ع) ، شبهه را از آن جهت شبهه گفته اند که بسیار شبیه به واقعیت است.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی همچنین خاطرنشان کرد: گاهی مباحث مهدویت را کسانی غرض ورزانه مطرح می کنند تا به زعم خود این باورها را زیر سوال ببرند و آن را دچار خدشه کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در این راستا، هر متدینی وظیفه دارد که اولا شناخت خود را در این باره به نحو مطلوبی افزایش دهد و ثانیا هم این که در مقابل ایرادات و شبهات آمادگی پاسخگویی و حل آن ها را داشته باشد.

حجت الاسلام مخدوم افزود: البته به طریق اولی طلاب و مبلغین که تحصیلات علوم دینی دارند در این میان، رسالت سنگین تری برعهده دارند.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین مواضع استراتژیک شیعه، بحث مهدویت است، گفت: ما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که اساسا مباحث مهدویت جدای از مسایل و مباحث توحیدی، امامت و نبوت نیست و نباید مهدویت را جدای از این مبانی مطرح کنیم.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: اگر مهدویت به این مباحث پیوسته است که هست، هر طلبه و متدینی موظف به کسب شناخت کافی درباره آن و ارتقای سطح آگاهی های خویش است تا بتواند ایرادات و شبهات را اولا شناسایی کرده و ثانیا در مقام پاسخ به آن ها برآید.

وی افزود: بی شک در این مراحل اگر ما کاستی و تعللی داشته باشیم مشخص می شود که به درستی به وظیفه خطیر خود عمل نکرده ایم.

حجت الاسلام مخدوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در ایام عادی سال، بخشی از سوالات مردمی از این مرکز ملی را سوالات مربوط به عرصه مهدویت تشکیل می دهد، گفت: در مجموع همه مطالبی که در عرصه های مختلف مرکز ملی پاسخگویی به دست ما می رسد، چیزی در حدود 10 درصد آن ها به نحوی مرتبط با ولی عصر(عج) و مسایل مهدوی است.

وی همچنین بیان داشت: البته در ایام خاص همچون نیمه شعبان، در این باره شاهد رشد چشم گیری در خصوص سوالات مردمی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha