جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه؛ کتاب حلقه مطالعاتی متن و هرمنوتیک در واقع متن تصنیف و تنظیم یافته مجموعه سخنرانیهای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در جمع فضلا و طلاب علوم دینی در قم است که با محوریت موضوع هرمنوتیک به انجام رسیده است.

وی که خود از محققان و مدرسان حوزوی است با هجرت به انگلستان و تحصیل در رشته فلسفه غرب شاخه هرمنوتیک از دانشگاه ورهرام موفق به اخذ دکترا شده است.

تلاقی شناخت از اسلام و تعمق در مفاهیم و معارف فلسفی خاصه فلسفه غرب و به ویژه بحث مهم و مبتلابه هرمنوتیک که از جمله مباحث محوری و اساسی در فلسفه امروز و موضوعی دامنه دار در مراکز و مجامع علمی عالم است باعث شده است که ما در این کتاب با یک جامعیت و مانعیت خوب و دقیق در این موضوع روبرو شویم و بحث هرمنوتیک عمیقا و با عنایت به زیرشاخه ها و سردمداران فکری اش در گونه ها و نحله های مختلف عقیدتی مورد کندو کاو و بررسی قرار بگیرد.

این کتاب در ده گفتار تنظیم شده است. که به ترتیب به کلیات، هرمنوتیک شلایرماخر، دیلتای، هایدگر، گادامر، ریکور، هرش و بتی می پردازد.

منابع و سرآمدان طرح و نظر در حوزه هرمنوتیک که هریک تفسیر و تعبیر خاصی از آن را با توجه به متون و تأویل های متنی و فرامتنی شان ارائه داده اند.

بحث هرمنوتیک به عنوان علم، هنر یا فن تأویل است که به تعبیری می توان از آن به عنوان نظریه یا فلسفه تفسیر معانی یاد کرد.

مباحث مربوط به هرمنوتیک به دوران یونان باستان بازمی گردد. هرمنوتیک از لحاظ ریشه شناسی لغت به نام «هرمس» خدای پیام آور پیوند خورده است.

که در اساطیر یونان، هر مس  پیام های غالبا رمزی و پوشیده را تأویل می کند.

در واقع هرمس پلی بوده است میان عالم لاهوت و ناسوت و بدین تقدیر و بر همین اساس، هرمنوتیک هم در پی سنجش ارتباط میان دو حوزه متن و افرادی که در جستجوی فهم آن هستند است.

هرمنوتیک در ابتدا حوزه تفسیر را دربرمی گرفت به این معنا که هدفش را بر پایه تفسیر آنچه در متن بیان شده و متن در صدد بیان آن است بناگذاشت یعنی متن را بر مبنای نیتی که در آن منتشر و مستتر است فهم کند اما در ادامه، دایره مباحث هرمنوتیک افزایش یافته و به طور عام هرآنچیزی را که دارای معنا و قابلیت معنایابی بوده و ظرفیت تفسیربرداری داشته را شامل شده است.

اینک مفهوم هرمنوتیک به عنوان یک امر جهانشمول بر قالبها و مضامین مختلف صدق کرده و شمولش به لحاظ تفسیری از هنر و ادبیات گرفته تا دین و اجتماعیات و فرهنگ را در بر می گیرد.

مطالعه و تحقیق پیرامون «متن» جزء پژوهش های عام و مشترک همه متفکران دانش هرمنوتیک است.

در کتاب حلقه مطالعاتی متن و هرمنوتیک به اختصار به اغلب مباحث این حوزه به شکل تطبیقی اشاره شده است.

مطالعه این کتاب برای علاقمندان فلسفه امروز خاصه دوستداران مباحث متن شناسی تأویلی و رویکردها و نحله های مختلف هرمنوتیکی سودمند و جذاب است.

کتاب را نشر مرتضی به چاپ رسانده که علاقمندان می توانند برای تهیه آن با صندوق پستی 371854484 مکاتبه و یا شماره 09125512072 تماس حاصل نمایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha