سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 295963
۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در پاسخ به این پرسش که چرا امام نهم به جواد معروف شدند؟ گفت: آن حضرت در احسان و کمک به مردم مخصوصا نیازمندان و در راه ماندگان از باسخاوت ترین مردم زمان خویش بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با اشاره به این که چرا امام نهم به جواد معروف شدند؟ گفت: کلمه جواد از جود به معنای بخشش و جواد یعنی بخشنده و از اوصاف خداوند متعال است و در علم اخلاق از آن به صفتی تعبیر شده است که دارنده آن در مقابل آنچه که می بخشد انتظار تلافی ندارد و از نظر بهداشت و روان نیز شخص جواد از بخشیدن و کمک کردن لذت می برد، به همین جهت درونی سالم و روحی شاداب دارد.  وی افزود: مفهوم مخالف و مقابل جود کلمه بخل است که به معنای امساک از بخشش به دیگران و ذخیره سازی دارائی ها بدون استفاده دیگران و از صفات مذموم  است و از نظر بهداشت و روان نیز بخیل بیماری است که خود از بیماری اش خبر ندارد در حالی که هر لحظه در این بیماری بیشتر فرو می رود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: سخن ما در این گفتار نفی صفت بخل از معصوم و اثبات صفت جود در او است؛ زیرا او از نقص هایی که موجب نفرت مردم می شود، بدور است و در مقابل، جاذبه های اخلاقی و ویژگیهای مثبت در وی فراوان است؛ با نگاهی به تاریخ زندگی همه پیامبران و جانشینان آنان رمز برتری و موفقیت آنان بر همگان آشکار می شود و این رمز چیزی نیست جز داشتن جاذبه های برتر در رفتار و گفتار و کردار.

حجت الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: یکی از این جاذبه های برتر، احسان و نیکوکاری و کمک مادی به افراد محتاجی است که در گردونه زندگی از کاروان پیشرفت باز مانده و چرخ زندگی آنان به کندی حرکت می کند.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: امام نهم علیه السلام با نام مبارک "تقی" و با لقب "جواد" یکی از نامدار ترین چهره های دادرسی و ضعیف نوازی در طول زندگی کوتاه اش بود؛ آن حضرت در احسان و کمک به مردم مخصوصا نیازمندان و در راه ماندگان از با سخاوت ترین مردم زمان خودش بود.

براساس گزارش پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وی درپایان خاطر نشان کرد: امید آن که پیروان مکتب امام جواد علیه السلام، در سالروز شهادت این بزرگوار و با الهام از روش زیبا و جذاب مردمداری و خدمت به همنوعان، از آن جواد عرصه های دین و زندگی، درس آموخته و سیره خدا پسندانه وی را روش دینداری خویش قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha