سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

همزمان با حلول عید سعید قربان ، مسلمانان مقیم هامبورگ با ملیتهای مختلف در روز جمعه در مسجد جامع امام علی (ع) مرکز اسلامی هامبورگ ، نماز عید قربان را به امامت حجت الاسلام والسملین رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به جای آوردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این مراسم معنوی با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد و پس از آن حاضران با تکبیر و تهلیل الهی که از مستحبات این روز بزرگ می باشد،  به استقبال نماز عید قربان رفتند.

پس از اقامه نماز عید قربان، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در خطبه های نماز عید ابراز داشت: عید قربان یکی از مهم ترین اعیاد اسلامی است. همه مسلمانان این روز بزرگ را به عنوان یک عبادت مالی و یکی از شعائر اسلامی ارج نهاده و با بزرگداشت این روز فرخنده بندگی و سرسپردگی خود را به درگاه خدای متعال به نمایش می گذارند.

* قربانی به چه معناست؟

وی با بیان اینکه « قربانی» از نظر معنای لغوی از لفظ « قربان» گرفته شده و به معنای چیزی است که وسیله تقرّب و نزدیکی به خدای متعال را فراهم می نماید، گفت: خواه این قربانی ذبح حیوان باشد یا دیگر صدقات. برخی نیز هر نیکی و عمل خیری را که باعث قرب و رحمت الهی باشد « قربانی» می نامند. البته درعرف عام «قربانی»  به آن حیوانی گفته می شود که فرد مسلمان به خاطر خشنودی خدای متعال در روز عید قربان ذبح می کند.البته قربانی نمودن برای خدای متعال در زمان حضرت آدم(ع) نیز بوده است؛ زیرا وقتی فرزندان آن حضرت یعنی هابیل و قابیل به بارگاه خداوند قربانی هایی را تقدیم نمودند، به دستور خدای بزرگ و به روال مرسوم آن زمان، آتشی از آسمان آمده و قربانی هابیل را سوزاندکه این واقعه علامت پذیرش آن قربانی بود.

* الگو گیری از یک حادثه توحیدی

امام جمعه هامبورگ ادامه داد: پس از این جریان، انجام چنین عملی در همه ادیان الهی سرمشق و الگو بوده و به عنوان یک عبادت مورد توجه قرار گرفت. حتی بسیاری از ملتّهای دنیا اعم از پیروان ادیان سماوی و غیرسماوی با ذبح حیوان، صدقه دادن پول و یا هدیه دادن کالا به بارگاه خداوند به معبودهای باطل خویش تقرّب می جستند. اگرچه قربانی نمودن، شعار ادیان الهی و به عنوان آیینی است که مشروعیت آن به زمان حضرت آدم (ع) برمی‌گردد، اما زمانیکه واقعه بی‌نظیر و امتحان شگفت‌انگیز حضرت ابراهیم (ع) که در آن فرزند برومندش حضرت اسماعیل(ع) را به فرمان الهی به قربانگاه برد، به وقوع پیوست و ایشان از آن آزمایش سخت و بزرگ الهی پیروزمندانه درآمد، آنگاه این حرکت آسمانی به عنوان الگوی همه پیروان ادیان الهی مورد توجه خاص قرار گرفت و لذا در آن روز قربانی می‌دهند و درسهای بزرگ آن حادثه توحیدی را مرور می‌کنند و آنرا الگوی زندگی خود قرار می‌دهند.

* باید اسرار این روزهای بزرگ را آموخت

وی اظهار داشت: آنچه که برای مسلمانان مهم است توجه به این نکته است که باید آداب و اسرار این روزهای بزرگ را آموخت و برای ترقی و تعالی روح خود به کار بست. البته مهم‌ترین درس عید قربان، رهایی و دل‌کندن از انواع تعلقات و وابستگی‌هاست. همه ما انسانها باید بر هوی و هوس¬های خود پا نهاده و با تمایلات نفسانی به مبارزه برخیزیم تا به قدر و اندازه خود، حقیقت توحید را دریابیم. آنچه مهم است، این است که باید مسیر زندگی خود را توحیدی قرار دهیم. باید از آموزگار بزرگ توحید درس یکتاپرستی و خداباوری را که نتیجه آن آرامش درونی و معنوی و رسیدن به مقام طمانینه و اطمینان خواهد بود، بیاموزیم. باید شجاعت مقابله و قدرت ایستادگی در برابر هر نوع طاغوتی را به دست آوریم.

* فقط به ظواهر اعیاد توجه نداشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: ما باید به این مهم توجه کنیم که فقط به ظواهر این روزها توجه نداشته باشیم، بلکه باید درس زندگی توحیدی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. باید بتوانیم از تعلقات رهایی یابیم و قدرت این را داشته باشیم که جان خود را برای معشوق قربانی کنیم و به او دل سپاریم و با هوی و هوس های نفسانی مقابله کنیم و دلداده و تسلیم فرمان حضرت حق شویم. اگر توانستیم چنین کنیم، آنگاه تاحدی این عید بزرگ را درک کرده‌ایم. همچنین باید بیاموزیم که هیچ چیز برای انسان باقی نمی‌ماند مگر قدمی که انسان برای حضرت حق گذاشته باشد و این آزمایش بزرگی است که باید با توفیق الهی از آن گذرکنیم و باز زدودن کدورت و غبارهای درونی، انس با حضرت حق را تجربه نمائیم و آنرا به دیگران بیاموزیم.

وی خاطر نشان کرد: عید قربان عیدی است که باید انسان در آن ایام در خود احساس تغییر نماید و به سوی حکمت و معرفت و محبت به حق بیش از گذشته روی آورد، تا از لحظات قدسی ایمان بهره مند شود و تقرب به سوی حق تعالی را بیش از گذشته تجربه نماید.عید قربان عید از خود بریدن و به حق پیوستن است و نیز عیدی است که بندگان پاک الهی با عرضه کردن عزیزترین و بهترین دارائی، خود را به مولای عزیز عرضه می¬کنند و اعلام دل سپردگی و دلدادگی می نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha