شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 298397
۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۳

دبیرهمایش "محی الدین الهی قمشه ای، حکیم معرفت و محبت" انتشار کتاب این عالم فقید را اثری ماندگار درراستای آشنایی با حکمت و عرفان اسلامی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن غفاری در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به انتشار آثار مرحوم حکیم الهی قمشه ای، گفت: ایشان از بزرگترین علما وحکمای عصر ما بودند که نفس قدسی ایشان در حوزه های مختلف منشا جوشیدن چشمه های حکمت و معرفت بود.

وی افزود: نه تنها تتبعات و پژوهش ها و نگاه و نفس قدسی این مرد بزرگ درجامعه اسلامی منشا خیرات وبرکات بود، بلکه شاگردان استثنایی این حکیم و عالم نیز از سرآمدان حکمت و عرفان این عصر هستند؛ به طوری که آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی از این چشمه نورانی بهره مند شدند.

دبیر همایش "محی الدین الهی قمشه ای، حکیم معرفت و محبت" خاطرنشان کرد: نام این همایش پس از برگزاری جلسات متعدد با مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صاحب نظران به دلیل جاری بودن این ویژگی در آثار و نگاه و زندگی ایشان انتخاب شد.

وی ادامه داد: این ویژگی، یعنی عاشق بودن و نگریستن به دایره کائنات از منبع عشق، نقطه متمایز کننده این عالم و حکیم بزرگ این عصر نسبت به دیگران است؛ این موضوع یعنی معرفت و عشق نقطه برگزیده محور اصلی این همایش قرار گرفت و پژوهشگران بیشتر با این رویکرد اقدام به ارسال مقالات کردند.

حجت الاسلام غفاری با بیان این مطلب که از خرداد ماه سال جاری، کار ارسال فراخوان و سفارش آثار به این همایش آغاز شد، اظهارداشت: پس از اعلام فراخوان 40 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این میان، 26 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شد و در قالب کتاب ویژه شخصیت شناسی این حکیم بزرگ، منتشر شد.

وی خاطر نشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تجلیل از بزرگان حوزه را وظیفه خود می داند و مرحوم الهی قمشه ای از ثمرات ارزشمند حوزه این عصر و زمان بود که بدون شک تالیف یک کتاب مستقل و پژوهشی پیرامون ابعاد شخصیتی، فلسفی، عرفانی و رفتاری ایشان، می تواند نقش مهمی در توسعه فرهنگ غنی حکمت اسلامی در جامعه داشته باشد.

دبیر همایش "محی الدین الهی قمشه ای، حکیم معرفت و محبت" خاطرنشان کرد: این همایش به مناسبت روز جهانی فلسفه و همچنین چهلمین سالگرد رحلت این مرد بزرگ، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha