شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

امروز تشکیل خانواده و ازدواج جوانان به صورت یکی از پیچیده‌ترین مسائل حاد اجتماعی درآمده است و این در حالی است که راه‌حل این مشکل بزرگ در اسلام به روشنی ارائه شده است و ما به منزله کسانی هستیم که در کنار سرچشمه زلال، از تشنگی رنج می‌بریم.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه «شیوه همسرداری در خانواده نمونه» به قلم آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اشاره‌ای به انواع مشکلات خانواده به خصوص ازدواج جوانان دارد.

معظم‌له پس از طرح کاستی‌های اجتماعی در این خصوص به گوشه‌هایی جالب و ظریف از زندگی پرافتخار علی (ع) و بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوانی رهنمونی برای حل مشکلات در خانواده اشاره کرده است.

حضرت آیت‌الله مکارم در این کتاب با اشاره به جایگاه خانواده به ارتباط تنگاتنگ آن با ارائه الگوها، معیارها و ارزش‌های صحیح و نیز حل مشکلات خانوادگی و نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی پرداخته‌اند.

ایشان متذکر شده‌اند که عظمت تعلیمات اسلامی این است که ازدواج را با دقت موشکافی می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد و برای تشکیل خانواده‌ای سالم و خالی از هر گونه ناراستی از ارائه هیچ گونه برنامه‌ای فروگذار نکرده است.

این مرجع تقلید در کتاب خود به آیات قرآن و رویات بسیاری از ائمه‌اطهار‌(ع) استناد کرده‌اند.

از جمله بخش‌هایی که در این کتاب وجود دارد، ویژگی‌های «خانواده نمونه» است که معظم‌له تلاش نموده تا مشخصات حیات بخش زندگی برگرفته از تعالیم اسلام را به خواننده ارائه دهند.

در این کتاب با اشاره به شیوه‌های خواستگاری به شیوه خواستگاری مثبت و سازنده در نگاه متعالی اسلام پرداخته و شیوه‌های  زننده غرب در انتخاب زوج را مخالف روح انسانی و جایگاه بلند انسان بلند در نظام آفرینش بر شماره‌اند.

پرداخت به مسایل چون مهریه، جهیزیه، مراسم عقد و عروسی از دیگر مباحثی که حضرت آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی در کتاب مذکور به آن پرداخته‌اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha