جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که جامعه مدرسین در پیشبرد اهداف مقدس و منظم گذشته نگر، حال نگر و آینده نگر است، گفت: جامعه مدرسین پاسدار انقلاب و ولایت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری در همایش "نیم قرن حضور" که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، ارتباط علما را برای بقای انقلاب، حوزه و مرجعیت لازم دانست و از جامعه مدرسین خواست که در این امر ورود پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به حوادث ماندگار و تحولات ایجاد شده در دنیا، مقتضیاتی که در جامعه به وجود آمده یا موجود است، موانعی که بر سر راه است که باید آن موانع را برطرف کرد، رهبری که بتواند از این مقتضیات استفاده و موانع را برای رسیدن به هدف‌های عالی رفع کند و امدادهای الهی و غیبی را مورد توجه دانست.

 رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر این چند چیز با هم جمع شود می‌توان حادثه‌ها آفرید، گفت: انقلاب اسلامی یک مسأله ایستا و متوقف نیست که حادثه‌ای واقف شد و ما آن را نگه داریم؛ اگر بخواهد ایستا باشد، بقا پیدا نمی‌کند؛ چراکه دنیا و مردم در حال تحول هستند و این ارتقا بسیار مهم است.

وی افزود: امام راحل وقتی مسأله فقه را برای شاگردان بیان می‌کردند می‌فرمودند فقه جواهری به این معنا که این ارتباط را با سلسله فقاهت باید حفظ کرد اما به این معنا که نوآوری در آن نباشد، نیست یعنی باید مرتبط به گذشته، حال و آینده باشد و سرّ بقای انقلاب آن بود که امام توجه به گذشته، ‌حال و آینده داشتند.

آیت‌الله مهدوی کنی تصریح کرد: امتیاز امام راحل نسبت به دیگران آن بود که این نظام را پویا تلقی کردند که متوقف بر گذشته و حال و گسسته از آینده نبود؛ کاری که امام کرد، واقعا یک اعجاز بود؛ خودشان از ابتدا نظام‌مند وارد میدان شدند و این از اسرار انقلاب است که با همه فراز و نشیب‌هایش باقی می‌ماند.

وی با بیان این که امام‌(ره) با سلطنت مخالف بودند و خیلی‌ها می‌گفتند سلطنت باشد و یک پارلمان مردمی داشته باشیم، اما امام زیر بار این سخن نرفتند، ابراز داشت: امام می‌گفتند که انقلاب با سلطنت درست نمی‌شود و می‌فرمودند "ما ولایت فقیه را ولایت رسول الله(ص) و ولایت ائمه اطهار‌(ع) می‌دانیم".

رییس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این نکته که امام راحل ملت و روحانیت را زنده کرد، اذعان داشت: رهبری امام در تمام جهات چه در حوزه، جامعه روحانیت تهران و جامعه مدرسین قم یک رهبری باقی و ماندگار بوده است و سرّ ماندگاری انقلاب و نام و راه امام نیز برای آن بود که راهی صالح و ماندگار را انتخاب کرد.

وی با اشاره به این که امام راحل جامعه مدرسین می‌سازد، نگه می‌دارد و آن را هدایتگر و پاسدار انقلاب و ولایت قرار می‌دهد و این کار ساده‌ای نیست، گفت: نقش جامعه مدرسین در پیشبرد اهداف مقدس و منظم گذشته نگر، حال نگر و آینده نگر است و اگر به جامعه مدرسین احترام می‌گذاریم و مقام معظم رهبری پیام می‌فرستند برای آن است که این جامعه، جامعه‌ای متناسب با اوضاع انقلاب و پشتیبان انقلاب بوده است.

آیت‌الله مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار رعایت دو نکته شد و گفت: جامعه مدرسین نباید در یک محدوده افراد خاصی باشد، همان طور که جامعه روحانیت تهران محدود نیست و غیر از شورای مرکزی، در مناطق مختلف اعضایی دارد که با آنها مرتبط است.

وی با بیان این که اگر جامعه روحانیت را در تهران به عده‌ای خاص منحصر می‌کردند می‌گفتند به دنبال کار خود بروید، افزود: باید طوری رفتار کرد که فضلا و علمایی که در حوزه هستند مرتبط با جامعه مدرسین باشند و این گفته به این معنا نیست که همه جزو شورای مرکزی باشند.

رییس مجلس خبرگان رهبری با ابراز اینکه جدایی علما به نفع انقلاب نیست و فکر نمی‌کنم رهبر معظم انقلاب هم چنین چیزی را بپسندند، گفت: ارتباط علما برای بقای انقلاب، حوزه و مرجعیت لازم است که اگر جدایی شود مسلما خطرهایی در پیش دارد و عده‌ای از این جدایی‌ها سوء استفاده خواهند کرد.

وی با بیان این که وظایف جامعه مدرسین سیاسی و امتیازش به این امر است، افزود: سیاسی نه به معنای کلک بازی است، بلکه سیاست به معنای مدیریت یک نظام و اداره کردن یک جامعه است، اگر انقلابی هستیم باید با سیاست سر و کار داشته باشیم و امتیاز جامعه مدرسین، حفظ انقلاب در ورود به مسائل سیاسی است.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به اینکه همواره در مسیر راه امام و رهبری بوده‌ و در مسأله پیروی از رهبری هم اعتقاد ندارد هر دستوری را باید بفهمم، گفت: اگر مسأله‌ای بود و نظری داشته باشم به محضر رهبر معظم انقلاب می‌گویم اما اگر روزی قبول نشد قهر نمی‌کنم که انقلاب و حفظ وحدت از همه چیز مهم‌تر است.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هرکه ادعا کند در این انقلاب چنین و چنان کرده، از راه امام جدا شده است، تصریح کرد: جامعه مدرسین و نیم قرن حضوری که در آن جشن گرفته‌اید، باید باقی بماند و بقای آن هم به این است که درها را باز کنید و به مسائل سیاسی که مربوط به نظام است به طور صحیح ورود داشته باشید و همان طور که مقام معظم رهبری می‌خواهد دیگران را جذب کند.

برپایه این گزارش، پس از پایان سخنان آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله یزدی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که منظور حضرت‌عالی تأمین می‌شود، اطمینان خاطر داد که در جامعه مدرسین بر روی افراد تکیه نمی‌شود بلکه بر روی نهاد و وظایف مشخصی که این نهاد دارد توجه می‌شود و برای جذب در شورای مرکزی هم قوانینی وجود دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha