شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: تشکیل کمیته صلح از گام های مثبت بیست وششمین کنفرانس بین المللی وحدت درتهران بود.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه از تهران ، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز عصر در نشست خبری با ارائه گزارشي از عملكرد مجمع در بيست و ششمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با موضوع پيامبر اعظم؛ نماد هويت امت واحده اسلامي با اشاره به پیشرفت کمی و کیفی این کنفرانس، اظهارداشت: کنفرانس وحدت امسال پر شکوهتر از سالهای گذشته برگزار شد.

وی ادامه داد:در اولین جمعه هفته وحدت که به نام مبارک رسول اکرم(ص) نامگذاری شد، برنامه های بزرگی در ایران و دیگر کشورهای جهان به انجام رسید.

دبیرکل مجمع تقریب افزود:کشورهای پاکستان، مصر، عراق و ترکیه شاهد برگزاری برنامه های متنوع با این موضوع بودند و همچنین در شهر لندن مراسم باشکوهی برگزار شد که در آن سخنرانان برجسته پیرامون ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم(ص) به ایراد سخن پرداختند.

وی گفت: در تهران نیز مراسم باشکوهی برگزار شد که سخنرانی شخصیتهای برجسته، اجرای گروههای سرود و.. از جمله برنامه ها بود؛ همچنین ریاست دفتر مقام معظم رهبری سخنان بسیار مبسوطی پیرامون شخصیت پیامبر اکرم(ص) ایراد کردند.

آیت الله اراکی به دیگر برنامه های روز جهانی پیامبر اعظم(ص) در تهران اشاره کرد و تصریح کرد:در این برنامه از پرچم امت واحده اسلام، تمبر یادبود و لوگوی امت واحده جهان اسلام نیز پرده برداری شد.

وی در ادامه آیت الله تسخیری را یکی از برترین چهره های تقریبی جهان اسلام توصیف و اظهار داشت: پیش از برگزاری کنفرانس وحدت از این شخصیت بزرگ که تلاشهای بسیاری برای معرفی اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان انجام داد، تقدیر شد و همچنین نهادهای بسیاری از وی تجلیل به عمل آورده و نشان اول ملی نیز به آیت الله تسخیری اهدا گردید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه کنفرانس وحدت امسال بسیار با شکوه تر از گذشته برگزار شد، گفت: در کنفرانس امسال ۲۸۰ نفر از علما و شخصیت های شیعه و سنی از سراسر جهان از جمله هیئت های عالی رتبه ای از مصر (متشکل از شخصیت های الازهر و چهره های سیاسی و فکری این کشور)، تونس، سودان، الجزایر، سوریه، اندونزی، پاکستان، هندوستان، ترکیه، لبنان، عراق و کشورهای اروپایی از جمله گرجستان، قزاقستان، آلمان، فرانسه و ... حضور داشتند و تمامی جلسات این کنفرانس بسیار فعال و پرشور برگزار شد. از داخل کشور نیز حدود ۸۰۰ نفر میهمان حضور یافتند که شامل علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و شخصیت های سیاسی و فرهنگی بودند.

آیت الله اراکی با اشاره به سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه کنفرانس اظهار داشت: در افتتاحیه این کنفرانس، دکتر احمدی نژاد، ریاست محترم جمهوری سخنرانی خود را ایراد کردند و دکتر لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز سخنران اختتامیه بودند.

وی حضور فعال مراجع شیعه در این کنفرانس را یکی از اتفاقات خوب کنفرانس عنوان کرد و افزود: امسال برای نخستین بار شاهد مشارکت فعال مراجع بزرگ جهان اسلام از جمله آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی بشیر نجفی از نجف اشرف و آیت الله العظمی سبحانی بودیم که با ارسال نماینده و پیام های ارزشمند خود راهنمای خوبی برای برگزاری هرچه بهتر کنفرانس بودند و با پیشنهادهایشان سود و نفع بیشتری به کنفرانس بخشیدند.

 

* پیشنهاد تأسیس اتحادیه علمای مقاومت و تقریب

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تصمیماتی که در کنفرانس وحدت امسال گرفته شد گفت: در این کنفرانس چندین پیشنهاد و تصمیم مطرح شد که برخی از آنان در حال عملیاتی شدن است. پیشنهاد "تأسیس اتحادیه علمای مقاومت و تقریب" اولین پیشنهادی بود که مطرح شد و اکنون در حال بررسی است.

 

* تشکیل کمیته صلح

وی "تأسیس کمیته صلح" یا "کمیته مساعی حمیده" را دومین تصمیم این کنفرانس اعلام کرد و گفت: قرار شد این کمیته تشکیل شود تا برای حل بحران هایی که در جهان اسلام و منطقه رخ می دهد، راه حل هایی ارائه دهد. شرکت کنندگان در کنفرانس اصرار داشتند که مسئله سوریه در اولویت قرار گیرد تا راه حلی عادلانه و اسلامی برای قطع کشتارها در این کشور ارائه گردد.

آیت الله اراکی ادامه داد: این کمیته با ۲۱ نفر عضو از شخصیت های برجسته شیعه و سنی تشکیل شد و در روزهای آینده اولین جلسه آن در بیروت، پایتخت لبنان تشکیل خواهد شد، و احتمال قوی می دهیم که تشکیل کنفرانس وحدت در تهران و تشکیل کمیته صلح تأثیر خوبی در روند جریانات سیاسی منطقه بالاخص در سوریه داشته باشد.

 

* تأسیس سازمان بانوان فعال مسلمان

وی در خصوص سومین پیشنهادی که در کنفرانس وحدت امسال مطرح شد، ادامه داد: پیشنهاد "تأسیس سازمان بانوان فعال مسلمان" نیز در این کنفرانس مطرح شد و پیش نویس اساسنامه ای نیز برای این اتحادیه تدوین شده است تا در گامهای بعدی تصویب شود و به تدریج راه فعالیت بیشتر بانوان اسلامی در عرصه های مختلف هموار شود و شاهد حضور فعال تر آنها در تمامی عرصه ها باشیم.

به گفته آیت الله اراکی، "تشکیل کمیته مقدماتی اتحادیه بازرگانان جهان اسلام" از دیگر تصمیمات این کنفرانس بود تا بازرگانان جهان اسلام بتوانند در یک نهاد اتحادیه گونه گرد هم آیند و از امکانات اقتصادی جهان اسلام در حل مشکلات جهان اسلام استفاده نمایند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دیدار میهمانان کنفرانس با مقام معظم رهبری در روز میلاد رسول گرامی اسلام(ص) را یکی از پرشور ترین صحنه های این کنفرانس دانست و گفت: دیدن صحنه ابراز عواطف میهمانان خارجی و داخلی این کنفرانس در هنگام دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از لذت بخش ترین صحنه های تمام ایام برگزاری کنفرانس بود.

وی برگزاری شب شعر محمدی(ص) را در آخرین روز کنفرانس، از دیگر برنامه های برگزار شده عنوان کرد و افزود: در این شب شعر شاعران بسیاری با اشعار ناب خود به بیان شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) پرداختند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان با اشاره به اینکه هنوز برنامه های ما اعلام نشده و تعداد محدودی از برنامه های ما در این کنفرانس اجرا شده است، خاطرنشان کرد: ما در عرصه ورزش، جوانان، هنر و ... برنامه های متنوعی داریم تا در زمینه عملیاتی کردن تقریب بین مذاهب اسلامی گام های مؤثری برداریم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha