دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

دارالقران مرکز اسلامی هامبورگ، اوّلين دوره مسابقات اروپايی قرآن كريم را با هدف نشر و ترويج فرهنگ قرآن كريم و زمينه‌سازی رشد و شكوفايی نخبگان قرآنی از تاریخ 15 الی 17 مارس 2013 برگزار نمود.

 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این دوره از مسابقات با حضور 300 نفر شرکت کننده از کشورهای فنلاند، اتریش، سوئد، هلند، لهستان، بلژیک، نروژ، دانمارک و آلمان در رشته های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم و نیز اذان، در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز 15 مارس 2013 با برنامه های جذّاب و روح انگیزی چون تشرف به محضر قرآن، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، پخش کلیپ و ... برگزار گردید.

 در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شاه آبادی، مسئول دارالقران الکریم، ضمن خوش آمدگویی به کلیه حضّار، با اشاره به حدیثی از امیر مومنان علی(ع) همزمانی هر ساله مسابقات با آغاز فصل بهار را به فال نیک گرفته و افزود: حضرت علي(ع) ميفرمايند: قرآن، مايه خرّمي و بهار دلهاست. آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: « قرآن بهار دلها و چشمه دانش است و براى روح و فکر جلایى جز قرآن نمیتوان یافت ».

وی در ادامه هدف از برگزاری این مسابقات را بهانه ای برای وارد نمودن حقیقت قرآن در متن زندگی و انس هرچه بیشتر با این کتاب آسمانی، جهت رسیدن به حیات طیّبه بیان نمود و با تاکید بر تدبّر در معانی و مفاهیم قرآنی ابراز داشت: نکته مهمی که در این گونه جلسات باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید فقط به ظواهر قرآن اکتفا نماییم بلکه در کنار توجه به صوت و لحن زیبا، حفظ قرآن و زیبا نوشتن قرآن، باید به معانی بلندآیات الهی و آموزه های این کتاب آسمانی توجه کنیم تا به حیات طیبه قرآنی برسیم.  اگر در کنار تدبّر، تلاوت زیبا هم باشد، قطعا مؤثرتر خواهد بود . اميرالمؤمنين (ع) میفرمایند: « بدانيدكه در خواندن قرآنی كه با تدبّر همراه نباشد، خيري نيست، بدانيد كه در عبادتی كه با فهم و انديشه توأم نباشد، خيري نيست » .

مسئول دارالقران الکریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه محوری مرکز اسلامی هامبورگ در گسترش و ساماندهی فعالیتهای قرآنی در اروپا، به ارائه گزارشی از فعالیتهای دارالقرآن الکریم در سال 2012 میلادی پرداخت.

خاطر نشان می شود مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در روز شنبه 16 مارس در دو نوبت صبح و بعد ازظهر برگزار گردید که طی آن خواهران و برادران شرکت کننده در سالنهای جداگانه در رشته های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند . همچنین مسابقه مفاهیم نیز به صورت کتبی در بعد از ظهر این روز در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید .

مرحله نهایی این دوره از مسابقات صبح روز یکشنبه 17 مارس برگزار گردید که طی آن نفرات مرحله پایانی رشته های قرائت و اذان در فضای پرشور عاشقان قرآن کریم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مراسم اختتامیه مسابقات نیز، بعد از ظهر همان روز و با حضور جمع کثیری از مشتاقان کلام وحی و نیز شخصیتهای علمی و فرهنگی برگزار گردید که طی آن به نفرات برگزیده هر رشته هدایای نفیسی از جمله هزینه تشرف به حج عمره و هدایای نقدی دیگر اهداء گردید. همچنین به رسم یادبود به تمامی شرکت کنندگان لوح تقدیر این دوره از مسابقات تقدیم گردید.

نفرات برتر اين دوره از مسابقات در دو بخش آقايان و بانوان به شرح زير معرفی شدند :

در بخش آقایان

در رشته قرائت بزرگسالان: آقایان رحمت الله بیات از کشور سوئد، سعید برات زاده و الیاس مهرزاد از کشور آلمان به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در رشته قرائت نوجوانان: آقایان احسان مهرزاد رتبه اول ، علیرضا نادرپور رتبه دوم و محمد سلیمان غلام و کمیل عزیزیار از کشور آلمان مشترکا رتبه سوم را کسب نمودند .

در رشته اذان بزرگسالان: آقایان عبدالباسط ذبیحی از کشور آلمان، مهدی مهرزاد از کشور هلند و احمد شیخ زاده از کشور آلمان به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در رشته اذان نوجوانان: آقایان عبدالصمد ذبیحی از کشور آلمان، جعفر رئوفی از کشور هلند و عقیل حسنی از کشور آلمان موفق شدند رتبه‌های اول تا سوم را کسب نمایند.

در رشته حفظ : آقای عمر محمد مختار از کشور هلند در رشته حفظ کل قرآن و آقای علی حسینی از آلمان در رشته حفظ 5 جزء، رتبه اول را کسب نمودند.

در رشته حفظ جزء 30 نوجوانان: مسیح نعیمی از کشور هلند و یاسین درداب از کشور بلژیک، رتبه های اول و دوم و آقایان شهاب شفق زاده از آلمان و اسماعیل درداب از کشور بلژیک مشترکا رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش خواهران

در رشته ترتیل بزرگسالان: خانمها مریم عامر، ملیحه هاشمی و پروین سادات فیض¬آبادی از کشور آلمان رتبه های اول تا سوم را کسب نمودند.

در رشته ترتیل نوجوانان: ملیکه نیک اقبال، لینا هماور و هانیه هماور از کشور آلمان، رتبه های اول تا سوم را کسب نمودند.

در رشته حفظ جزء 30 نوجوانان : نورا و سکینه الرحمونی از کشور بلژیک، رتبه اول و دوم و ویدا شفق زاده و مریم درداب مشترکا رتبه سوم را کسب نمودند.

میهمان ویژه این دوره از مسابقات استاد غلامرضا شاه میوه، از اساتید و داوران بین المللی قرآن کریم بودند که ضمن حضور و نظارت در هیئت داوران، کلاسهای آموزش تخصصی صوت و لحن و نیز داوری را برای علاقه مندان برگزار نمودند.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات قرآن کریم، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی یکی از اهداف برگزاری این نوع مسابقات را انس هرچه بیشتر شرکت کنندگان با قرآن کریم و در نتیجه برنامه ریزی برای به کارگیری آموزه های قرآن در زندگی روزمره بیان نمود و با اشاره به حدیثی از حضرت امام سجاد(ع) از قرآن کریم به عنوان یک گنجینه و چراغ هدایتی برای همه انسانها در طول تاریخ یادکرد و اظهار داشت : حضرت امام سجاد(ع) می فرمایند:

آيات القرآن خزائن (العلم) فکلما فُتحت خزائنه ينبغي لک ان تنظر ما فيها آيات قرآن خزائنی هستند براي علم، پس هر زمان که باز شدند، بر تو سزاوار است تا بنگري که در آن چيست و از آن علم گيری. اگر هر آیه از قرآن کریم گنج است، باید کلید ورود به این گنج را بدست آورد. برای بهره مند شدن از آیات قرآن باید به سه چیز توجه داشته باشیم: 1. مفتاح ورود به این گنج 2. مصباح یعنی چراغی که به وسیله آن این گنج را ببینیم و بشناسیم که آن دل و فطرت انسان است. 3. میزان.

وی ادامه داد: قرآن کریم به عنوان گنجی که منطبق با فطرت و حقیقت انسان است، انسان را با افق عمیقی آشنا می کند که بتوان مسیر درست زندگی را تشخیص داد؛ چراکه قرآن پاسخگوی نیازهای بشر در همه اعصار است. قرآن مبین است یعنی روشن است و روشنگری می¬کند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با تاکید بر فهم صحیح زبان قرآن گفت: همان طور که انسان برای فراگیری بخشی از علوم قرآنی مانند تجوید و صوت و لحن، نیازمند استاد مجرّب است، برای فهم قرآن هم نیاز به استادی دارد که بتواند فهم حقایق قرآن را به او آموزش دهد. برای فهم صحیح آیات قرآن باید به متخصص و اهلش مراجعه کرد. اهل بیت (ع) زبان فهم قرآن را به بشریت می آموزند. کسی نمی تواند ادعا کند که بدون استعانت از کلام پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) می تواند قرآن را درک کند. اینکه برخی خود را به اسلام و قرآن منتسب می دانند و رفتارهای خشونت آمیز دارند، این رفتارها با قرآن سازگار نیست، بلکه زبان قرآن زبان برهان است. زبان قرآن، زبان تقویت روحیه تعاون، همدلی و همبستگی است. باید بکوشیم که رفتار و گفتار ما مستند به قرآن کریم شود.



ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha