دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 312135
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸

یکی از علمای فرقه زیدیه یمن، زیدی ها را پیرو اهل بیت(ع) دانست و بر لزوم پژوهش منصفانه در خصوص این فرقه و عدم نسبت آنان به وهابیت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید عبدالله حمودالعزی از علمای زیدیه، عصر روز سه شنبه در نشست بررسی وضعیت شیعیان زیدیه که در مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که زیدیه از پیروان مکتب اهل بیت(ع) و امام علی(ع) هستند، گفت: خاستگاه این فرقه از نظر رهبری به امام علی(ع) می رسد و انتسبات آنان به جناب زید، از روی رهبری و فقهی نیست، بلکه به جهت این که او اعلم و شاخص است، می باشد.

وی افزود: حرکت زید  بن علی خارج از حرکت اهل بیت(ع) نبود و در همین مسیر بود و با شعار الرضا من آل محمد(ص) حرکت خود را آغاز کرد؛ اصل اعتقادات زیدی ها مرتبط با کتاب و عترت است و ائمه این فرقه بیش از 10هزار مورد کتاب و رساله و... مستند به ائمه را جمع آوری کرده اند.

این عالم زیدی یمنی خاطرنشان کرد: متون دینی مرتبط با ائمه اطهار(ع) در نزد زیدی ها از مباحث مربوط به زید بیشتر است؛ زیدی ها پیرو اهل بیت(ع) هستند و همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، قرآن و اهل بیتش را برای مردم به امانت گذاشت، زیدی ها نیز سعی می کنند در این مسیر گام برداند.

العزی عنوان کرد: زیدی ها معتقد هستند که کتاب خدا در هر زمانی به وسیله ائمه اطهار(ع) تفسیر می شود؛ محمدبن عبدالله نفس زکیه نیز که به "مهدی" ملقب است نیز در اعتقاد زیدی ها، امام مهدی(عج) نیست بلکه لقب اوست و ما هم به امام مهدی(عج) اعتقاد داریم.

وی گفت: زیدی ها دو دسته امام دارند که دسته اول "ائمه داعی" هستند، همچون ولی فقیهی که در ایران نهادینه شده است و دسته دوم ائمه ای هستند که دارای صفات چهارده گانه ائمه داعی هستند ولی قیام نمی کنند ولی محل رجوع مردم هستند.

این نویسنده وپژوهشگر زیدیه عنوان کرد: اصول دینی در زیدیه شامل توحید، عدل،معاد، امربه معروف، امامت و ولایت است، اظهارکرد:زیدیه بر این اعتقاد هستند که کسانی که در ولایت بر امام علی(ع) پیشی گرفتند کفر ورزیده اند؛ در مصادر اولیه زیدیه 30 رساله در باره ولایت وجود دارد.

وی گفت: اصل در مذهب زیدیه در شناخت استخراج احکام فقهی از روایات ائمه اطهار(ع) است و اگر ارجاعی به کتب اهل سنت نیز می شود از باب استظهار بیان شده است؛ متاسفانه بدنمایی های بسیاری در خصوص زیدیه انجام می شود که ریشه آن در عدم تلاش برای یافتن حقیقت زیدیه است.

وی افزود: متاسفانه امروز منبع شناخت زیدیه افرادی هستند که اصلا زیدی نیستند و به سمت سلفی گری منحرف شده اند که از آن جمله می توان به شوکانی و المقبلی و... اشاره کرد که این افراد در بین زیدی ها جایی ندارند و به سمت وهابیت منحرف شده اند.

حمودالعزی عنوان کرد: 500 رساله علوی از زید وجود دارد؛ 6 هزار کتاب و رساله و اثر خطی چاپ نشده در بین زیدیه وجود دارد؛ اگر شیعیان بخواهند در باره زیدیه پژوهش کنند باید به علما و منابع راستین زیدیه مراجعه کنند.

وی گفت: وهابیت برای دشمنی با زیدیه در سه جبهه اقتصادی، سیاسی و فکری وارد شده است؛ اگرچه اکثریت یمن را زیدی ها تشکیل می دهند ولی حکومت در دست ما نیست و وهابیت تلاش بسیاری برای رخنه در بین مردم یمن کرده است به نحوی با ساخت 20هزار مسجد در این کشور حتی در روستاهایی با سه منزل مسکونی به دنبال نهادینه کردن افکار وهم آلود خود است.

این عالم زیدی افزود: وهابی ها با ایجاد5 هزار حلقه قرآنی به انتشار افکارتفسیری وهابی مشغول هستند و حتی در عرصه نظامی نیز به دنبال کشتن زیدی ها و نابودی شیعیان هستند ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ با پیدایش جنبش الحوثی روند فعالیت زیدی ها دگرگون شد و توانستند به سختی در مقابل آنها مقاومت کرده و در استان های بسیار مسلط شوند.

وی گفت: مبارزه زیدی ها با وهابیت همچنان ادامه دارد و در این مسیر موفقیت های بسیاری نیز به دست آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha