دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

صحيفه سجاديه كتابى است آموزنده و گنجينه اى است پر محتوى كه بسيارى از معارف الهى، مبانى ايمانى، علوم دينى، فرهنگ اسلامى، و معالى اخلاق را در بر دارد.

خبرگزاری حوزه/ دعاى شريفه (مكارم الاخلاق) حاوى تعاليمى مهم و درسهايى آموزنده و انسان ساز است و به هر نسبت كه افراد علاقمند و با ايمان در مضامين آن دقت كنند و محتواى آن را به نيكى فرا گيرند و دستورهايش را عملا به كار بندند، به همان نسبت از سعادت واقعى و كمال راستين برخوردار مى گردند و به مكارم اخلاق و سجاياى انسانى متخلق مى شوند.

اگر اين دعا شرح و تفسير شود و جملات آن با استفاده از آيات و اخبار، مورد بحث و بررسى قرار گيرد، قطعا فوايد و نتايج آن براى مسلمانان بيشتر خواهد بود. براى نيل به اين هدف مقدس، اينك به خواست خداوند متعال، شرح و تفسير آن آغاز مى گردد.

صحيفه سجاديه كتابى است آموزنده و گنجينه اى است پر محتوى كه بسيارى از معارف الهى، مبانى ايمانى، علوم دينى، فرهنگ اسلامى، و معالى اخلاق را در بر دارد.

حضرت سجاد (ع) در اختناق شديد و محيط استبداد، اين مطالب را به صورت دعا و نيايش در پيشگاه بارى تعالى عرض نموده و از اين راه به نشر تعاليم اسلام اقدام فرموده است.

دعاى مكارم الاخلاق برنامه انسان‌سازى است. حضرت زين العابدين (ع) در اين دعا خلقيات كريمه و سجاياى انسانى را بيان فرموده است. اگر كسانى آن طور كه بايد در كلام امام دقت نمايند، به عمق سخن واقف شوند، با تمرين، خويشتن را آنچنان كه فرموده بسازند و به آن خلقيات متخلق گردند، و عملا آنها را به كار بندند به مقام رفيع انسانيت نايل مى گردند.

ترجمه وشرح  دعاى مكارم الاخلاق اثر گوينده توانا ومحقق دانشمند مرحوم حجت الاسلام و المسلمين محمد

تقى فلسفى است كه با بيانى روان و شيوا، خوانندگان عزيز را با قلمى ساده و رسا مجذوب مى نمايد.

وی ساليان دراز در روايات اهل بيت عليهم السلام مطالعه و دقت نموده و احاديث را از جهات متعدد مورد بررسى و توجه قرار داده است ؛ به طورى كه ملاحظه مى كنيد، در اين كتاب ضمن ترجمه و تفسير كلام امام (ع) به مناسبت هر جمله، يك يا چند حديث ذكر شده است امام سجاد (ع) در ابتداى دعا، بر پيامبر گرامى اسلام و اهل بيت معظمش درود مى فرستد و سپس دعا را بیان می کنند.

ترجمه و تفسير دعاى مكارم الاخلاق ابتدا در حوزه علميه قم با حضور جمعى از دانشجويان روحانى توسط آن خطيب توانا شروع شد و سپس در جلسات متعددى در تهران ادامه يافت.

در اين كتاب آيات و اخبار اعراب گذارى شده و منابع تمامى احاديث و وقايع تاريخى در پاورقى آمده است.

ترجمه و تفسير دعاى مكارم الاخلاق مشتمل بر سه بخش است  و شامل 89 جزء می باشد. مولف ابتدا بخشی هایی را از صحیفه سجادیه نقل کرد ه و سپس به شرح و بسط آن پرداخته است و از آیات و روایات بسیاری در تبیین مفهوم فقرات مختلف دعا بهره جسته است.

ترجمه و شرح دعای مکارم الاخلاق از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامى منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha