دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

در شماره اخیر از مجله پانزده خرداد می توان مقالاتی ذیل عناوین تاریخی مختلف در قالب‌ها و ادوار گوناگون مشاهده نمود و از آن جمله است: قیام 15خرداد ویژگی ها و دستاوردها، گشودگی تاریخ جدید در چشم انداز قیام 15 خرداد، اسرا در برزخ اهمال اعراب و جنایات صهیونیستها، بازخوانی نقش اسدالله علم در سرکوب قیام 15 خرداد و...

 به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، سی و یکمین شماره از نشریه پانزده خرداد که فصلنامه ای تخصصی در حوزه تاریخ پژوهی ایران معاصر است منتشر شد.

این نشریه که یکی از باسابقه ترین و جدی ترین نشریات حوزه تاریخ پژوهی در کشور ماست در این شماره خود نیز مجموعه مطالب متنوعی را در حوزه مباحث و رویدادهای تاریخی و نقد و نظر در این وادی، به چاپ رسانده است.

در این مجله ذیل عناوین مختلف، این نوشتارها در پی آمده است:

در بخش «انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین» مطلبی با عنوان اسرا در برزخ اهمال اعراب و جنایات صهیونیستها و در سرفصل «مناسبتهای مجله» مقاله بازخوانی نقش اسدالله علم در سرکوب قیام 15 خرداد سال 1342، بازتاب قیام 15 خرداد در آثار پیشاهنگان شعر انقلاب و بالاخره در ذیل عنوان «از تاریخ» هم دو متن با عنوان افضل الجهاد و مثنوی بلند 15 خرداد 42 منتشر شده است.

در بخش سخن سردبیر این شماره هم مقاله ای به قلم دکتر مظفر نامدار با عنوان گشودگی تاریخ جدید در چشم انداز قیام 15 خرداد منتشر شده است.

این شماره از مجله پانزده خرداد همانطور که گفتیم همچون سایر شماره هایش از مجموعه مطالب ارزنده و سودمندی بهره جسته است که در قامت یک نشریه تخصصی و حرفه ای با سابقه و با پشتوانه علمی و حضور اساتید مبرز تاریخ و پژوهندگانش قابل توقع بود.

اما شاید یکی از خواندنی ترین و جذاب ترین نوشتارهای این شماره مطلبی باشد با عنوان بازتاب قیام 15 خرداد در آثار پیشاهنگان شعر انقلاب که در آن نویسنده با بررسی زمینه های تاریخی شکل گیری شعر انقلاب در دهه چهل و تبیین ویژگی های موج دینی این شعر، نخستین سروده ها در این حوزه را بررسی نموده است.

در این مقاله ابعاد مختلف شعر انقلاب و زمینه های شکل گیری، گسترش و نزج یافتن این گونه شاعرانه در طول تاریخ مبارزات انقلابی در ایران مورد بررسی و تحلیل قرارگرفته است و یادآوری گردیده که در حقیقت شعر انقلاب دقیقاً با خود انقلاب شروع نمی شود، بلکه با ورود آشکار امام به عرصه مبارزه، اولین زمزمه های انقلاب و حرکت‌های اسلامی به ویژه قیام 15 خرداد سال 1342 آغاز می شود و شخصیت بی نظیر امام خمینی (ره) و آرمان‌های انقلابی او مورد التفات ویژه شاعران معاصر قرار می گیرد.

علاقمندان برای تهیه نشریه پانزده خرداد می توانند با تهران صندوق پستی 7385/19395 مکاتبه نموده و یا با شماره تلفن 0212579192 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha