دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

عضو شورای عالی حوزه، روحانیت را ناصح دلسوز دولت دانسته و تاکید کرد: تعامل و همکاری حوزه و روحانیت با دولت به معنای دولتی شدن نیست و تاکنون یک ریال شهریه طلاب از طریق دولت ها تامین نشده و نمی شود.

آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و فرا رسیدن هفته دولت؛ به مسئله ارتباط میان حوزه و دولت پرداخت و اظهار داشت: روحانیت شیعه در طول تاریخ هیچ گاه دولتی نبوده، نیست و نخواهد بود.

وی با اشاره به این که پیامبران و انبیای الهی در طول تاریخ موظف بودند با حاکمیت طاغوت مبارزه کنند، تصریح کرد: بر همین اساس نیز روحانیت شیعه در زمان حاکمیت دول طاغوتی، خود را موظف به مقابله با آن می دانست.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تاکید بر این که شیوه مبارزه با طاغوت در طول تاریخ متفاوت بوده است، خاطرنشان کرد: مبارزات فرهنگی، سیاسی و نفوذ در جهت ضربه زدن به طاغوتیان از جمله شیوه های مقابله با نظام های طاغوتی بوده و هر اقدامی در این راستا با هدف فروپاشی دولت های طاغوتی صورت گرفته است. 

تعامل و همکاری دولت و روحانیت

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پایان دوران طاغوت در ایران و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و لزوم تعامل دولت با حوزه های علمیه، ابراز داشت: ارتباط دولت و حوزه های علمیه در عصر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر اساس تعامل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه برخی افراد مسئله روحانیت دولتی را در ارتباط با تعامل حوزه ها با نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده و رهبر معظم انقلاب در سفر به قم به این مسئله واکنش نشان دادند، یادآور شد: متاسفانه برخی افراد می خواهند همکاری روحانیت با نظام اسلامی را ضد ارزش تلقی کنند!!

آیت الله خاتمی با تاکید بر این که روحانیت با نظام اسلامی تعامل دارد، تصریح کرد: دولت در عرصه اسلامیت نظام و توجه به فرهنگ دینی نیاز به ایفای نقش روحانیت دارد.

شهریه طلاب از دولت ها تامین نشده و نمی شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که منظور از تعامل حوزه و روحانیت با دولت، دولتی شدن نیست و تاکنون یک ریال از شهریه طلاب از دولت ها تامین نشده، نمی شود و نخواهد شد، ابراز داشت: روحانیت نیز باید همانند تمامی اقشار جامعه به حقوق خود در نظام اسلامی برسند و این مسئله هیچ گونه جنجالی ندارد.

وی همچنین روحانیت را ناصح دلسوز دولت ها دانسته و ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه و روحانیت نقاط مثبت و منفی دولت ها  را تحلیل و بررسی کرده و نقاط منفی را مورد نقد سازنده قرار داده اند.

لزوم گسترش حاکمیت دینی

آیت الله خاتمی در ادامه به انتظارات روحانیت از دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: روحانیت دغدغه مسائل دینی را دارد و به همین دلیل دولت باید به مسئله گسترش حاکمیت فرهنگ دینی به ویژه در زمینه عفاف و حجاب اهتمام ویژه ای داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان، دغدغه دیگر روحانیت در شرایط کنونی را توجه جدی به مسئله معیشت مردم برشمرد و ابراز امیدواری کرد: دولت یازدهم در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha