جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

طرح بی‌ثبات سازی مصر نیز بعنوان ادامه توطئه‌های آمریکا برای ایجاد بحران در منطقه تلقی می‌شود به طوری که آزادی دیکتاتور سابق مصر و بی‌اعتنائی به خواسته انقلابیون مبنی بر لغو معاهده کمپ دیوید، در راستای تضعیف بیداری اسلامی ارزیابی می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مدیر موسسه بین المللی عروة الوثقی، طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه از جمله مصر، لبنان و سوریه، تنها راه مقابله با توطئه غرب را وحدت اسلامی دانسته است. آنچه در پی می‌آید متن این نوشتار است که به عنوان یادداشت روز تقدیم می‌‌گردد.

جوامع اسلامی در این ایام به شدت مورد تهاجم انواع توطئه‌های آمریکا با همراهی و ائتلاف جریان غربی، عربی و عبری قرار گرفته است. این تهاجمات که ایجاد تفرقه و اختلاف را در کشورهای اسلامی نشانه گرفته در پی تضعیف گفتمان مقاومت و تقویت رژیم صهیونیستی می‌باشد، لذا ضرورت اتحاد و همبستگی عمیق در صفوف مسلمین بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، اتّحادی که تفرقه و دودستگی را از میان برداشته و هدف‌ها را به یک سمت سوق دهد؛ برای رسیدن به این مهم، اجتناب از طرح شعار گونه واژه وحدت مسلمین امری ضروری می‌باشدلذا باید گفت تحقق وحدت، به تمام معنای کلمه و در تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و. . مورد نظر می‌باشد.

ضرورت وحدت اسلامی در حال حاضر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشد؛ زیرا کشورهای اسلامی، مورد تهاجم استکبار جهانی آمریکا و غرب و مزدوران آن قرار گرفته است که ایجاد تفرقه، اختلاف، به راه انداختن جنگ‌های قومی و مذهبی و در نهایت بی‌ثبات سازی کشورهای هدف، بعنوان راهبرد اصلی آمریکا، اسرائیل و قدرت‌های غربی و رژیم‌های مرتجع عربی در سوریه، لبنان و مصر مد نظر قرار گرفته است. لذا ارتقاء اتحاد و انسجام امت اسلامی، به عنوان تنها راه نجات مسلمانان از این توطئه‌های دشمنان، مطرح می‌باشد.

* وحدت فقهی و سیاسی، ظرفیتی عظیم در تحقق اتحادامت اسلامی

باید اذعان نمود اتحاد کلمه مسلمانان باید در عمل تحقق یابد و افکار و اندیشه‌های مسلمانان در کانون وحدت بخش اسلام به صورت بنیان واحد و پابرجا استوار گردد، زیرا همه مسلمانان دارای یک قبله، یک کتاب، یک مبدأ، و یک معاد و یک هدف و یک اعتقاد می‌باشند، لذا تعداد زیادی از دانشمندان شیعه و سنی با گردآوری و تألیف کتاب‌های فراوان وجود تقریب میان مذاهب اسلامی را در جزئی‌ترین مسائل دین اسلام، برای همگان آشکار ساختند، به عنوان نمونه در گذشته، شیخ طوسی کتاب ارزشمند «خلاف»را به نگارش درآورده  و مسائل مورد اختلاف شیعه و سنی را بیان داشته و بسیاری از مسائل مورد اتفاق نظر را نیز اثبات کرده است، همچنین علامه حلی، روش شیخ طوسی را در کتاب موسوم به «تذکره»تعقیب نمود و کتابی شامل مسائل فقهی مشترک بین فرقه‌های اسلامی پدیدآورد، که این خود نوعی وحدت فقهی اسلامی را برای همگان آشکار می‌سازد.

همچنین علمای اسلامی و اندیشمندان جهان اسلام، با ایجاد تفکر همبستگی مذاهب اسلامی، در تحقق همبستگی حقیقی گام برداشته‌اند.

همچنین در این موضع باید گفت، نه تنها وحدت فقهی در میان مسلمانان فراوان مشاهده می‌گردد، بلکه وحدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و. . به روشنی در بین مسلمانان به چشم می‌آید، وجود دشمن مشترک به نام اسرائیل و اهتمام حفظ مرزهای کشورهای اسلامی از تهاجم دشمنان اسلام، بعنوان شاخصه اصلی وحدت سیاسی محسوب می‌گردد، در کنار وحدت سیاسی، وجود اشتراکات فراوان اقتصادی و اجتماعی در بین مذاهب اسلامی، ارتقاء اتحاد امت اسلامی را در همه ابعاد فراهم ساخته است. لذا در ایامی که کشورهای اسلامی بالأخص ملت مظلوم سوریه و لبنان، و مردم انقلابی مصر و دیگر کشورهای اسلامی مورد تهاجم آمریکا اسرائیل و هم پیمانان غربی و برخی رژیم‌های مرتجع عرب قرار گرفته است، ضرورت اجتناب از اختلاف‌افکنی و اهتمام به ضرورت وحدت اسلامی، به شدت احساس می‌گردد.

 * حفظ امنیت اسرائیل؛ رویکرد اصلی توطئه استکبار در سوریه و لبنان و مصر

باید اذعان نمود تضعیف و حتی نابودی کشورهای حامی مقاومت از مهمترین راهبردهای آمریکا و متحدانش در سوریه، لبنان و مصر می‌باشد. در موضع بحران اخیر سوریه، باید گفت که جبهه کفر به سردمداری آمریکا و متحدانش، در موضع ذلت و حقارت قرار گرفته است و لذا با توجیه شکست‌های متعدد خود در نبرد میدانی در سوریه و نیز ضعف در عرصه دیپلماسی، با طرح سناریویی جدید یعنی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیائی و نیز چراغ سبز آمریکا به حمله نظامی به سوریه حتی بدون مجوز شورای امنیت؛ در صدد توجیه افتضاحات اخیر خود در بحران سوریه می‌باشد، لذا دشمنان سوریه با بهانه مذکور، اولاً در پی جبران شکست‌ها مزدوران تکفیری در سوریه می‌باشند و در گام بعد، در پی گرفتن برخی امتیازات در نشست ژنو2 از دولت سوریه می‌باشند. لذا باید اذعان داشت مواضع خصمانه رژیم‌های دیکتاتوری عرب و برخی قدرت‌های غربی و آمریکا و اسرائیل بر علیه دولت و ملت سوریه، خود نیز بیانگر به هدر رفتن بسیاری از کمک‌های مالی و تسلیخاتی آنها در سال‌های اخیر به گروه‌های افراطی سلفی و اضمحلال و شکست‌های متعدد گرو ه‌های تکفیری مورد حمایت استکبار، می‌باشد.

حفظ امنیت و منافع اسرائیل از مهمترین راهبردهای کلان آمریکا و متحدانش در ایجاد بحران سوریه می‌باشد، زیرا نظام سوریه به عنوان حامیان اصلی مقاومت در منطقه شناخته می‌شود لذا گرچه سوریه با توطئه‌ها و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا و صهیونیسم و نیز قدرت‌های ارتجاعی عرب و ترکیه، مورد اشغال قرار گرفته است، لیکن با مقاومت همه جانبه مردم و دولت سوریه به دخالت‌های بیگانگان و رژیم‌های سست و بی‌ریشه ارتجاعی عرب پایان خواهند داد و پیروزی راهبردی سوریه علیه دشمنان اسلام، منحر به تقویت گفتمان مقاومت در منطقه علیه اسرائیل خواهد گردید و این غده سرطانی را به کام نابودی خواهد کشاند، لذا طرح استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیائی در راستای ترس و واهمه آمریکا و قدرت‌های غربی و رژیم‌های وابسته عربی از پیروزی بشار اسد و نیز در تقویت مقاومت و تهدید منافع اسرائیل نهفته می‌باشد، لذا همه توان خود را برای نابودی سوریه به کار بسته‌اند تا تمامیت رژیم اشغالگر قدس حفظ گردد، امری که قطعا در آن ناکام خواهند ماند.

* بمب گذاری در لبنان؛ پروژه ای صهیونیستی آمریکائی بر ای ایجاد جنگ مذهبی

باید اذعان داشت بمب گذاری‌های اخیر در طرابلس و ضاحیه لبنان باهدف تضعیف وحدت میان مسلمانان و نیز ایجاد فتنه و درگیری میان مسلمانان انجام گرفته است، لذا آمریکا و اسرائیل با هدف تضعیف جبهه مقاومت، با طرح انجام عملیات تروریستی به کمک گروه‌های تکفیری در لبنان، به دنبال فتنه انگیزی و ایجاد جنگ مذهبی میان مذاهب اسلامی می‌باشد، لذا نباید از یاد برد که وجود اختلافات مذهبی و سیاسی در لبنان، در نهایت به سود رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد و آمریکا بر مبنای راهبرد بی‌ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین با هدف ایجاد فتنه و جنگ‌های مذهبی و در نهایت تقویت رژیم مضمحل شده اسرائیل، انفجار‌های اخیر را برنامه‌ریزی کرده است، و گروه‌های مذهبی و نیز سیاسی لبنان باید با اتخاذ مواضع محکم بر علیه اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ملت لبنان در پی خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار برآیند، هم چنین باید گفت حوادث سوریه، لبنان و مصر به هم مرتبط می‌باشد زیرا ایجاد آشوب و درگیری در این کشورها منجر به تضعیف و حتی نابودی مقاومت و در نتیجه حفظ منافع اسرائیل خواهد گردید. لذا تحولات مصر، سوریه و لبنان بر همدیگر تأثیر خواهد داشت و ضرورت ارتقاء وحدت اسلامی در مقابله با توطئه‌های آمریکا و متحدانش بیش از گذشته باید مد نظر قرار گیرد.

* تضعیف و تحریف بیداری اسلامی در مصر؛ ضامن منافع اسرائیل

باید اذعان نمود که طرح بی‌ثبات سازی در مصر، به عنوان ادامه توطئه‌های آمریکا در ایجاد بحران در منطقه ارزیابی می‌گردد، آزادی دیکتاتور سابق مصر و و بی‌اعتنائی به خواسته انقلابیون مبنی بر لغو معاهده کمپ دیوید، که با نقش آفرینی عربستان و دیگر رژیم‌های مرتجع عربی انجام گرفته است در راستای تضعیف مقوله بیداری اسلامی ارزیابی می‌گردد، نباید فراموش نمود که آمریکا و اسرائیل و نیزدیکتاتورهای عربی به هیچ عنوان با بیداری اسلامی ملت‌ها بالأخص انقلاب مردم مصر، موافق نیستند، لذا رژیم‌های مرتجع عربی هر لحظه تغییر و دگرگونی بر مبنای تأثیر گذاری دومینوگونه بیداری اسلامی را برای فروپاشی حکومت خود احساس می‌کنند، از این رو برای حفظ تاج و تخت سیستم پادشاهی خود به اقدامات پیشگیرانه فراوانی روی آورده‌اند، از تقویت همکاری‌های دوجانبه با رژیم صهیونیستی، تا استحکام روابط با آمریکا و وادادگی بیشتر در مقابل ایالات متحده آمریکا از طریق ارائه امتیازات نفتی بیشتر و نیز افزایش کمک‌های مالی برای حضور آمریکا در خلیج فارس و. . از جمله این اقدامات پیشگیرانه می‌باشد، لذا اعمال نفوذ در بدنه دولت‌های برآمده از بیداری اسلامی و ترویج و حمایت از اسلام سکولار و مبارزه با اسلام سیاسی و ظلم‌ستیز و استکبار‌ستیز به عنوان راهبرد مهم برای حکام عرب و نیز آمریکا مد نظر می‌باشد، لذا هر اقدامی که بتواند حکومت‌های برآمده از بیداری اسلامی را بر اساس متد و راهبرد آمریکا یعنی مدل برآمده از اسلام موجود در ترکیه و کشورهای مرتجع عرب هماهنگ سازد، می‌تواند به عنوان پیروزی راهبردی مهم برای مخالفان جنبش‌های بیداری اسلامی مطرح گردد.

لذا می‌توان مدعی شد که ایجاد تفرقه و اختلاف میان انقلابیون و نیز تغییر و انحراف در دولت‌های برآمده از مقوله بیداری اسلامی بعضاً توانسته است منافع کلیدی آمریکا و اسرائیل را در منطقه تأمین نماید لذا در تحولات اخیر مصر شاهد اعمال نظر بیگانگان و تحریف مهمترین خواسته انقلابیون، یعنی استکبارستیزی و ضدیت با رژیم اشغالگر قدس می‌باشیم که این نوع بی‌ثبات سازی در مصر و نیز ایجاد درگیری‌های مذهبی و اختلاف‌افکنی میان مسلمانان، به عنوان راهبرد مهم بیگانگان در سوریه، لبنان و مصر مورد نظر طراحان کاخ سفید می‌باشد.

لذا امید است که همه علمای اسلامی، مسلمانان و نیز جنبش‌های انقلابی و مردمی بااجتناب از تفرقه و اختلاف و دودستگی و نیز ارتقاء وحدت اسلامی دربی اثر نمودن توطئه‌های آمریکا در منطقه و نیز اذعان به مقابله با رژیم نامشروع اسرائیل و ضدیت با آمریکا، به عنوان دشمن مشترک اسلام، در مسیر اتحاد امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی و بیداری واقعی اسلامی حرکت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha