دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

یکی از پیام های عاشورا، ارتباط عمیق و وسیع بین شیعه و امام حسین (ع) است، عزاداری وقتی مورد قبول است که آرمان های امام حسین (ع) و اهداف قیام امام حسین(ع) درنظر گرفته و تبیین شود.

حجت الاسلام سید محمد موسوی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به قرار گیری در ایام محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)،مولفه‌های عزاداری صحیح در این ماه را برشمرد و گفت: عزاداری امام حسین (ع) سنت حسنه ای است که ما از سیره اهل بیت (ع) آموخته ایم.

وی بیان داشت: این عزاداری‌ها دارای پیام مهم عزت مداری است،شیعیان با این عزادرای‌ها به جهانیان اعلام می‌کنند که عزت مدار بوده و هرگز زیر بار ذلت و حقارت نخواهند رفت و حتی در راه رسیدن به سرافرازی ، عزت ،سربلندی  و مبارزه با ظالم حاضر به سپردن جان در راه حق هستند.

امام جمعه آران و بیدگل  گفت:آنچه که مار ا به اهداف و دستاوردهای عاشورا  و امام حسین (ع) نزدیک می‌کند، عزاداری به شیوه صحیح است؛ متاسفانه برخی از عزاداری‌ها دارای آسیب و آفاتی شده است،که این آسیب‌ها به دو بخش  عمده آفات محتوایی و آسیب های شکلی تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: آسیب های شکلی از جمله انحرافاتی است که درنحوه عزاداری‌ها است ،به عنوان مثال قمه زنی آسیب شکلی است که در برخی از عزاداری‌ها اتفاق می‌افتد و حتی با اینکه رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگ هم  در ممنوعیت و حرام بودن آن فتوا داده اند،اما بازهم شاهد انجام آن توسط عده ای افراطی  هستیم.

حجت الاسلام موسوی افزود: زدن زنجیرهای تیغی که به بدن هم آسیب زده و خواندن مداحی‌ها به شکل ترانه های غربی و غنا وار جز ء آفات شکلی عزاداری محسوب می‌شود.

امام جمعه آران و بیدگل  عنوان کرد: آسیب دوم، آفات محتوایی است که  می‌توان به ورود خرافات ،بیانات افراطی و غلو گونه درمقتل خوانی‌ها و مداحی‌ها اشاره کرد؛ چنین اعمال و گفته‌های باعث انحرافات در دین شده و از بیان حقیقت امر جلوگیری می‌کند،این چنین اعمال با سیره  و سنت ائمه معصومین  هم منافات دارد.

وی ابراز داشت: عزاداریی برای امام حسین(ع)  یکی از شعائر شیعه است و حاوی پیام‌ها و دستاوردهایی است که باید برا ی مردم  در فضای سالم و بدور از انحرافات تبیین شود.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: یکی از پیام های عاشورا، ارتباط عمیق و وسیع بین شیعه  و امام حسین (ع) است، عزاداری وقتی مورد قبول است که آرمان های امام حسین (ع) و اهداف قیام  امام حسین(ع) درنظر گرفته و تبیین  شود.

وی بیان داشت: عزاداری صحیح، عزاداری است که اهداف قیام امام حسین(ع)و فلسفه عاشورا در آن مدنظر باشد و نمود یابد.

امام جمعه آران و بیدگل  گفت: ظلم ستیزی،مبارزه با استبداد و دیکتاتوری،استکبار،آزاد مردی،گرفتن حق مظلوم از ظالم، اقامه عدل ،ایثار وگذشت برای احیای اسلام از جمله درس‌ها و پیام های عاشورایی است که مردم باید از عزاداری های امام حسین (ع) فرابگیرند،و چنانچه چنین پیام هایی از عزاداری‌ها گرفته نشود،آن عزاداری بدون باطن و روح است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک نهضت امام خمینی (ره)جلوه ای از نهضت خونین سیدالشهدا (ع) است، نوعا قیام‌هایی که بعد از عاشورا اتفاق افتاده، برگرفته  و با الگوپذیری از قیام امام حسین(ع) بوده است.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد:  انقلاب اسلامی ایران نیز با الهام  از قیام امام حسین(ع) شکل گرفت و مردم با الهام از یاران اباعبد الله الحسین(ع)  در صحنه حاضر شدند وبا شعار پیروزی خون بر شمشیر، پیروز شدند.

وی با بیان اینکه نمی توان انقلاب اسلامی ایران را جدا از قیام امام حسین (ع)دانست،چرا که آرمان های انقلاب اسلامی ایران همگی در راستای دستاوردهای قیام امام حسین (ع) و پیام های عاشورایی است؛افزود: انقلاب اسلامی ایران خود یکی از دستاوردهای قیام امام حسین (ع) است.

امام جمعه آران و بیدگل درپایان اظهار داشت:  انقلاب اسلامی در متن و ماهیت خودش آرمان های قیام عاشورایی و امام حسین(ع) را دارد و به نوعی انقلاب اسلامی ایران زائیده  قیام امام حسین(ع) است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha