یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

بنده براى ديدارى به زيمبابوه رفته بودم؛ او (نلسون ماندلا) از داخل زندان به من پيغام داد كه سلام مرا به امام برسانيد ...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در سفری که مقام معظم رهبری در سال 1365 شمسی برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به زیمبابوه داشتند، نلسون ماندلا به ایشان پیام داد سلام مرا به امام برسانید.

این درحالی بود که وی در زمان پیروزی انقلاب در زندان به سر می‌برد و درنهایت حبس 27 ساله اش در سال 1369 شمسی به پایان رسید.

مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: (در آن) روزها با اين كه هنوز حكومت تبعيض نژادى بر سر كار بود، روشنفكران آفريقاى جنوبى نسبت به امام (ره)و مبارزانِ اين‌جا اظهار ارادت مى‌كردند و در مقابل اينها تعظيم مى‌نمودند. همين كسى كه بعداً از زندان آزاد و رئيس جمهور آن‌جا شد، آن موقع در زندان بود. بنده براى ديدارى به زيمبابوه رفته بودم؛ او از داخل زندان به من پيغام داد كه سلام مرا به امام برسانيد. بعد هم با همان روشى كه اينها از امام خمينى(ره) ياد گرفته بودند، وارد ميدان شدند و توانستند حكومت را از دست فعّالان و حكومت تبعيض نژادى بگيرند. ۱۳۸۱/۰۶/۲۴

 

** سفر به ایران

رهبر فقید ضد نژادپرستی آفریقای جنوبی پس از آزادی از زندان دو بار به ایران سفر و با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت.

سفر نخست وی در سال 1371 و بعد از آزادی از زندان و قبل از ریاست جمهوری بود. به گفته دکتر علی اکبر ولایتی این سفر ازآن جهت حائز اهمیت بود که نخستین سفر خارجی رهبر ضد نژادپرستی آفریقا به شمار می رفت.

ماندلا در آن دیدار بر تأثير مستقيم پيروزی انقلاب اسلامی ايران در اميد بخشيدن به مردم آفريقای جنوبی برای پايداری و مبارزه عليه رژيم نژادپرست حاكم بر اين كشور تأكيد كرد.

وی در اظهاراتش بارها از حضرت آيت‌الله خامنه‌ای به عنوان "رهبر من" ياد كرد و افزود: ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی كه جهان را تحت تأثير قرار داده برای من اميدبخش و موجب افتخار بزرگی است، مردم آفريقای جنوبی اكنون برای شنيدن گزارش ديدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالي‌رتبه جمهوری اسلامی ايران به انتظار نشسته‌اند.

مقام معظم رهبری سال ها بعد در خصوص این دیدار گفتند: نلسون ماندلا قبل از آن‌كه در آفريقاى جنوبى به پيروزى برسد - زمانى كه تازه از زندان آزاد شده بود - به ايران آمد و با من ملاقات كرد. راجع به اوضاع آفريقاى جنوبى از او سؤال كردم، چيزهايى گفت. من به او گفتم، ما تجربه‌اى داريم كه گمان مى‌كنم در كشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از اين‌كه انسان‌هاى داوطلب - كه اكثريت جمعيت كشور ما را تشكيل مى‌دادند - زن و مرد، با جسمِ خودشان به خيابان‌ها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، نه با نارنجكشان، نه با خانه‌ى تيمى‌شان، بلكه با تنِ خودشان آمدند ... گفتم به نظر من اين الگو در آفريقاى جنوبى قابل عمل است. او سرى تكان داد. بعد از رفتن او، يكى دو ماه طول نكشيد كه خبرهاى تظاهرات عظيم مردمى در آفريقاى جنوبى را در روزنامه‌ها خوانديم! من فهميدم كه اين بذر، سبز شد. ۱۳۸۰/۰۲/۱۲

 

** سفر دوم ماندلا در سال 1378

این سفر پس از دوران ریاست جمهوری وی در تاریخ مهر ماه 1378 انجام شد.

مقام معظم رهبرى در اين ديدار، خوشحالى خود را از موفقيت‌هاى آقاى ماندلا در دوره كوتاه مسئوليتش در آفريقاى جنوبى ابراز كردند و فرمودند: بخش مهم كار شما در مدت مسؤوليت رياست جمهورى آفريقاى جنوبى اين بود كه بر اصول اخلاقى خود تأكيد كرديد و در ميدان اخلاق و معنويت نيز به پيش رفتيد و پيروز شديد.

ایشان خطاب به نلسون ماندلا فرمودند: ترديدى نيست كه ملتها در سايه تداوم مبارزه به سمت اهداف خود پيش خواهند رفت و ملت فلسطين نيز قطعاً مبارزه خواهد كرد و پيروز خواهد شد.

ماندلا نیز در این دیدار با تمجيد از شخصيت بى‌نظر امام خمينى گفت: امام خمينى(ره) نه تنها رهبرى بزرگ براى ايران بود، بلكه رهبرى براى تمامى نهضتهاى آزاديبخش جهان به شمار مى‌رفت.

وی از قطع روابط ايران با رژيم آپارتايد و برقرارى ارتباط نزديك با نهضت و حركت مردمى در آفريقاى جنوبى پس از پيروزى انقلاب اسلامى به عنوان يك رويداد بسيار مهم ياد كرد و گفت: ما خود را مديون انقلاب اسلامى مى‌دانيم و مراتب تقدير و تشكر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ايران اعلام مى‌كنيم.

نکته جالب اینکه نلسون ماندلا در هر دو سفر اصرار داشت در مرقد امام خمینی(ره) حاضر و به ایشان ادای احترام کند. وی حضور در مرقد امام (ره) افتخار بزرگی برای خود می دانست.

 

** تحولات آفریقای جنوبی با استفاده از تجربه انقلاب اسلامی بود

نقطه مشترک انقلاب اسلامی ایران و حرکت های ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی، اعتماد به توان مردم است. در هر دو تحول از فعالیت های نظامی و نبرد مسلحانه نیز بهره بردند اما روح کلی آنها مردمی بودن بود.

مقام معظم رهبری در مقایسه این دو انقلاب فرمودند: عين همان وضعيت ايران. تمام خيابان‌هاى شهرهاى بزرگ آفريقاى جنوبى از سياهان پُر شد و يك عدّه از سفيدپوست‌ها هم آمدند و همراه با آنها راهپيمايى كردند و گفتند ما هم با حكومت تبعيض نژادى مخالفيم! نتيجه نيز همان شد؛ يعنى كسى كه در رأس بود، ديد اصلاً نمى‌تواند كارى كند. اوّل رفت و كس ديگرى را جاى خودش گذاشت؛ او هم ديد نمى‌تواند؛ لذا در يك انتقال قدرت آرام، حكومت را به دست سياهپوستان دادند و خود «ماندلا» هم رئيس‌جمهور شد! اين حادثه تقليدشدنى و اين الگوى ملتها براى آزاديخواهى، به وسيله جوان ايرانى در دهه‌هاى پنجاه و شصت اتّفاق افتاد.

۱۳۸۰/۰۲/۱۲

منبع بیانات رهبری: WWW.KHAMENEI.IR

تنظیم: مرتضی سعیدی نجفی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha