سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که تلفیق دین و دموکراسی از همان آغاز انقلاب، مدنظر متفکران حوزه و دانشگاه بود، تصریح کرد: نوع نگاه امام راحل(ره) موجب ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طه هاشمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سال‌روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: این موضوع از مباحثی است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به صورت جدی در کانون توجه اندیشمندانی قرار گرفت که معتقد بودند خاستگاه حوزه نظریه پردازی انقلاب، دو پایگاه عظیم حوزه و دانشگاه است.

وی تصریح کرد: اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی که تحت پرچم امام خمینی(ره) در مبارزه های فکری و سیاسی فعالیت داشتند بر این نکته اذعان می کردند که اگر بنا باشد، حرکتی بر پایه مبانی اعتقادی و دینی شکل گیرد و در حوزه مسائل اجتماعی منشا اثر باشد، باید با هم گرایی دو بخش فکری حوزه های علمیه و دانشگاه ها محقق شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب حوزویان معتقد بودند، حکومت و دولت نیاز به نتایج و دست‌آوردهای تحقیقاتی علمی دانشگاه دارد، ابراز داشت: دانشگاهیان نیز اعتقاد داشتند حکومتی که بر پایه عدالت باشد و آزادی به معنای حقیقی را در جامعه گسترش دهد، باید در قالب حکومت دینی شکل بگیرد.

*تلفیق دین و دموکراسی مدنظر متفکران انقلاب بود 

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی افزود: در واقع تلفیق دین و دموکراسی از همان آغاز انقلاب، مدنظر متفکران حوزه و دانشگاه بود.

وی یادآور شد: پس از انقلاب مشروطیت، این مباحث مطرح بود و علمای دین و متفکران دانشگاه، یک‌دیگر را همراهی کرده بودند و این تجربه تاریخی در اختیار کسانی قرار گرفت که برای پیروزی انقلاب تلاش کردند.

*نوع نگاه امام راحل(ره)، وحدت حوزه و دانشگاه را رقم زد

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از نوع نگاه امام راحل(ره) مبنی بر ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه، ابراز داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تبیین صحیحی که از دین و مباحث روشن فکری داشتند، این دو تفکر را به یکدیگر نزدیک کردند.

*وحدت حوزه و دانشگاه از عوامل مهم پیروزی انقلاب بود

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را همگرایی حوزه و دانشگاه به رهبری امام راحل(ره) دانست و گفت: پس از انقلاب نیز این دوقشر نباید جدا می‌شدند، چرا که نیاز متقابل آن ها افزایش یافته بود و برای جلوگیری از تشتت و واگرایی این دو طیف، حفظ وحدت نکته حائز اهمیتی بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل نظام جمهوری اسلامی، مبانی دینی جامعه را به سمت تعالی هدایت کرد و اصول کارشناسی علمی دانشگاه نیز موجب پیشرفت کشور شد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع شناسی دانشگاه‌ها و اصول کارشناسی شده توسط حوزه ها می تواند مبنای نظریه پردازی در حکومت اسلامی باشد.

*حذف حوزه یا دانشگاه، مسیر رسیدن به نظام مطلوب را زیر سوال می برد

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی با تاکید بر این که به هیچ عنوان نمی توان یکی از دو قشر حوزه و دانشگاه را برای رسیدن به نظام مطلوب انتخاب کرد، اظهار داشت: کسانی که حوزه را مستغنای از دانشگاه‌ها می‌دانند اشتباه می کنند و کسانی هم که برای شکل گیری نظام تصور دارند همه اصول کارشناسی شده باید از دانشگاه باشد، نیز دچار اشتباه فاحش هستند.

*اختلاف حوزه و دانشگاه، نظام را دچار چالش می کند 

وی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه در هر موضوعی، نقطه اوج حرکت‌های انقلابی را شکل داده ابراز داشت: امروز بیش از هر زمانی نیاز به وحدت حوزه و دانشگاه داریم، چرا که  هرگاه این دو قشر از یکدیگر فاصله گرفتند، دچار چالش‌های شدیدی شدیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه برای معرفی انقلاب به دنیا، تصریح کرد: اگر حوزه و دانشگاه فاصله بگیرند، الگوی انقلاب اسلامی به عنوان یک مجموعه کارشناسی برای اداره حاکمیت، مورد اقبال قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha