پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت‌الله مصباح

عضو خبرگان رهبری گفت:گوش مدعیان جهانی نظیر رئیس جمهور آمریکا بدهکار دین حق نیست و اگر حرفی نیز به زبان می گویند ابزاری برای فریب دادن مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار با طلاب حوزه علمیه تایباد با اشاره به هدف خلقت انسان، اظهار داشت: انسان آفریده شد تا با رفتار اختیاری خود به کسب رحمتی که مخصوص اولیا خداوند در عالم ابدی است، دست پیدا کند.

ایشان تصریح کرد: اگر در این عالم خلق نشده بودیم و قدرت اختیار نداشتیم، نمی توانستیم رحمت های خداوند را درک کنیم و هیچ گاه لایق مقام خلیفه اللهی نمی شدیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: شرط دست یابی به مقام خلیفه اللهی پیمودن راه صحیحی است که تفسیر آن از طریق پیامبران با عنوان راه بندگی به بشر ارائه شده است.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: دین اسلام برنامه مدونی است تا ما بتوانیم به مقام خلیفه اللهی نائل شویم و خداوند این برنامه را از طریق پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در اختیار مردم قرار داد و قرآن را بدون تحریف حفظ کرد و سخنان گهربار عترت(ع) را نیز در اختیار بشریت گذاشت تا به سعادت دست پیدا کنند.

ایشان با بیان این که قرآن راهی را نشان می دهد که ما را به سعادت ابدی می رساند، افزود: همچنین علاوه بر قرآن با توجه به غیبت ائمه معصومین(ع)، باید کسانی باشند که دین و قرآن را برای مردم تبیین کنند که از آن ها با عنوان علمای دین یاد می شود.

*اگر علما نبودند حجت خداوند بر بندگان تمام نمی شد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این که علما ایفاگر نقش پیامبران هستند، افزود: علما پیرو و رهرو خط قرآن و ائمه معصومین(ع) هستند و کار آن ها را به سامان می رسانند؛ چرا که اگر آن ها نبودند حجت خداوند بر بندگان تمام نمی شد.

آیت الله مصباح یزدی وجود پیامبر اکرم(ص) را یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند بر بشریت دانسته و گفت: همچنین وجود انبیا(ع) نیز نعمت والایی برای مردم است، اما تحقق این مسئله در گروی عملکرد علما است.

ایشان در ادامه، دین را نعمت بزرگی از سوی خداوند دانست و گفت: هرکسی موفق نمی شود تا علوم اهل بیت(ع) و اسلام را درک کند و به همین دلیل فراگیری علوم اسلام نعمت بزرگی برای علما است.

*به مبانی دین عمل کنیم

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه طلاب با عدم بهره گیری مطلوب از دروس دینی از نعمت بزرگی محروم خواهند شد، افزود: پس از درک صحیح مبانی اسلام باید سعی کنیم تا به آن ها عمل کنیم چرا که انبیا فقط علوم را یاد نگرفتند بلکه به آن ها نیز عمل کردند.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر لزوم تربیت افراد برای عمل به مبانی دین، اظهار داشت: مسلمانان به طور یکسان از نعمت دین بهره مند نیستند و متاسفانه برخی اغراض شخصی اجازه نداد تا پس از رحلت پیامبراکرم(ص)، از اهل بیت ایشان به نحو مطلوبی استفاده شود.

*هرکس به حضرت زهرا جسارت کند، کافر است

ایشان در ادامه با اشاره به خاطره ای از مرحوم شیخ الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: با ایشان بحث اهل بیت (ع)مطرح شد تاکید کرد که اعتقاد دارد اگر کسی نسبت به حضرت زهرا(س) جسارت کند، کافر است و همچنین افزود که ما در اقوام خود چند خانوم مزین به نام فاطمه داریم که مردم شهر برای تبرک از نیم خورده آن ها تناول می کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: اکثریت اهل تسنن تعمدی نداشتند که این راه را انتخاب کرده اند، البته در عین حال از معارف اهل بیت(ع) نیز محروم شده اند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: علمای شیعه علاوه بر این که با اصل اسلام آشنا هستند و توفیق تحصیل دین را دارند، راه و مظهر حق را برگزیده اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که برخی افراد هستند که اگر اصل دین و اعتقاد به خداوند نیز برای آن ها ثابت شود، هرگز دست از عناد خود نمی کشند، گفت: گاهی انسان متوجه می شود که طرف مقابلش صحیح می گوید، اما به دلیل برخی منافع و دلایل زیر بار نمی رود.

*گوش مدعیان بدهکار دین نیست

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: گوش مدعیان جهانی نظیر رئیس جمهور آمریکا بدهکار دین حق نیست و اگر حرفی نیز به زبان می گویند ابزاری برای فریب دادن مردم است.

ایشان با اشاره به حمایت های برخی کشورهای عربی از گروه های تکفیری برای سر بریدن مسلمانان، ابراز داشت: آن ها آیا اعتقاد دارند که اسلام این گونه گفته است و حجت برای شان تمام شده است که با اسرائیل سازش کنند و مسلمان را بکشند؟

رئس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: آن ها نمی خواهند راه دین را بشناسند و اگر هم بشناسند عناد خواهند ورزید.

*تکفیری ها دست از عناد خود نمی کشند

عضو خبرگان رهبری افزود: تکفیری ها را نیز اگر هزار دلیل برای شان شمرده شود که مذهب شما باطل است، دست نخواهند کشید چرا که به اموال و حقوق سعودی ها و جهاد نکاح با دختران انگلیسی و آلمانی علاقه پیدا کرده اند.

ایشان با اشاره به اینکه نباید امید به ایمان آوردن کسانی که اهل عداوت هستند داشته باشیم، گفت: بسیاری از کفار و کسانی که از ادیان دیگر پیروی می کنند، اهل عناد نیستند و شرایط شان به گونه ای بوده است که نتوانستند دین حق را بشناسند.

*راه صحیح ارشاد دیگران را بلد نیستیم

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه دین امانتی است که باید به مشتاقان واقعی و حقیقی ابلاغ شود، تصریح کرد: متاسفانه ما راه صحیح ارشاد دیگران را بلد نیستیم.

*بحث با اهل تسنن از دیدگاه آیت الله العظمی بهجت

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به توصیه ای از آیت الله العظمی بهجت مبنی بر اینکه هرگاه خواستید با اهل تسنن بحث کنید نباید از ابتدا مباحث اختلافی را مطرح کنید، ابراز داشت: ابوحنیفه از شاگردان امام صادق(ع) بوده است و خود اذعان دارد که اگر دوسال شاگردی نزد امام صادق(ع) را نداشت هلاک می شد.

ایشان تصریح کرد: باید به برادران اهل تسنن گفته شود، آیا تقلید از شاگرد جایز می باشد اما از استاد نمی شود؟

*کتاب های شیعی ترویج یابد

عضو خبرگان رهبری افزود: باید کتاب های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتربه دین حق دست پیدا کنند.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر زمینه سازی در راستای تقریب اهل تسنن با شیعیان، ابراز داشت: نباید با اهل تسنن به گونه ای برخورد کرد که دل چرکین از مذهب شیعه شوند و بنا به سخن امام صادق(ع) نیز اگر آن ها مریض شدند به عیادت شان برویم و حتی اگر به ما جفا کردند تحمل کنیم.

ایشان با تاکید بر لزوم پرهیز از بدرفتاری با اهل تسنن و ناسزا گفتن به آن ها، اظهار داشت: ما باید به اهل تسنن ثابت کنیم که کینه و دشمنی با آن ها نداریم.

*اهل تسنن را نسبت به شیعه خوش بین کنیم

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه باید اهل تسنن را نسبت به شیعه خوش بین کنیم، تصریح کرد: با عناد و مواضع خصمانه به نقطه مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد و پیشرفت دین نیز در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین نیز نشان از برخورد منطقی و صحیح است.

آیت الله مصباح یزدی در پایان پیروزی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را یکی دیگر از نعمت های بزرگ خداوند عنوان کرد و ابراز داشت: ما وارث دستاوردهای شهدا و فرزندان انقلاب هستیم و باید از آن ها پاسداری کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha