یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شیعه شناسی

در این دانشگاه فکری و محفل اندیشگی تلاش شده است تا با غنا بخشی به موضوعات، عناوین و هدایت خواهی از مدار اصلی و عناصر اساسی مذهب بزرگ اسلامی تشیع، مخاطبان با این گوهر حقیقی و اصیل اسلامی آشنا شده و در مسیر شناخت و درک واقعی و به دور از انحراف آن گام بردارند.

خبرگزاری حوزه/ یکی از سایتهای فعال در عرصه شبکه جهانی اینترنت که به طور جدی و رویکردی پژوهشگرانه و عمیق به مباحث مختلف در حوزه شناخت شیعه و مبانی و آموزه ها و آثار و تاریخ و گنجینه معارف آن پرداخته است، پایگاه اندیشگی و معرفتی «شیعه شناسی» است که در طی سالهای فعالیتش توانسته گامهای مهم و موثری را در میدان نشر معارف این مکتب حقه و اصیل اسلامی بردارد.

در این رسانه اینترنتی می توان در بخشها و قالبها و موضوعات مختلف و متنوعی، به مبانی و منابع شیعی دسترسی داشت و به مطالعه و تعمق در آن پرداخت.

بخشهایی نظیر «پيامبر و اهل بيت»، «بانک مقالات» «بانک کتب» «پاسخ به شبهات» «اخبار مجمع» «اخبار جهان تشيع» «آثار علمي فرهنگي» «گالري» «لينکستان» «يادداشت روز» و...

که در آنها علاوه بر ارائه مجموعه منابع مربوط به مبانی اندیشه، تاریخ و کلام و حکمت شیعی، به پاسخگویی نسبت به سوالات و شبهات در این حوزه ها نیز پرداخته شده است.

«شیعه شناسی» تصویری علمی از فرهنگ حیات بخش اسلام است که تلاش می کند، با تبیین و کشف حقایق عینی و تاریخی، سعادت دنیا و آخرت را برای مخاطبان خویش که از زمره عقل گرایان عالم اند به ارمغان آورده و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها را از انحراف و لغزش برحذر دارد.

«شیعه شناسی» به مثابه یک رشته علمی دارای ملاک، مناط، مبادی بنیادین و منبع مهمی برای شناخت حقیقت با همه ابعاد وجودیش (ذات، صفات، افعال، و عبادات) بوده و هر واژه اش سرشار از مفاهیمی متعالی از معارف الهی است.

در این دانشگاه فکری و محفل اندیشگی تلاش شده است تا با غنا بخشی به موضوعات، عناوین و هدایت خواهی از مدار اصلی و عناصر اساسی مذهب بزرگ اسلامی تشیع، مخاطبان با این گوهر حقیقی و اصیل اسلامی آشنا شده و در مسیر شناخت و درک واقعی و به دور از انحراف آن گام بردارند.

از دیگر سو، این محفل علمی پاسخ و برطرف کننده خلاءی است که پژوهشگران و دانشمندان غیر شیعی پدید آورده و در پژوهشهای خود نسبت به شیعه، به ندرت شناختی همه جانبه از حقایق عینی و تاریخی به دست داده اند.

 در این پایگاه فکری مطالعه دقیق، درک عمیق و بررسی ویژگیهای ممتاز اندیشه شیعی، حرکتی است که در نهایت، اثبات کننده این حقیقت است که این فرهنگ، آرمانی حقیقی، اصولی پابرجای و مترقیانه ترین اندیشه الهی را به همراه دارد.

اهالی پایگاه جهانی «شیعه شناسی» برآنند «ما مقیم ساحت بعثتیم و در غدیر به اعتکاف نشسته ایم، تا با همکاری و همیاری آگاهانه مسئولین و دلسوزان جامعه اسلامی، اسلام اصیل و بی انحراف را از دستبرد حرامیان همیشه تاریخ حفظ نموده و به مسئولیت دینی و شرعی خود عمل کرده باشیم. با کمک گرفتن از عنایات خاص ائمه معصومین (علیهم السلام) مصمم هستیم تا همه فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی این مرکز بر محورهای مرتبط با فرهنگ ناب شیعی شکل گیرد. انشاء الله.»

به طور نمونه در بخش اهل بیت(ع) به هر یک از ایشان به طور مفصل پرداخته شده است و مثلا درباره امام جعفر صادق(ع) به موضوعات و مقولاتی همچون آثار، مكتب و راويان، معنویت و اخلاق، شاگردان، غلو، خلافت بنی امیه، دوران سیاسی، فقه شافعی، فقه مالکی، شخصیت علمی، فرزندان، امامت، القاب و در نهایت به مختصری از زندگی امام صادق (ع) توجه شده است.

در هریک از دیگر بخشهای این پایگاه نیز می توان محصولات متنوعی را ذیل همان عنوان(کتب، مقالات و...) مشاهده نمود که همگی در حوزه مبانی فکری شیعه و برای ایجاد شناختی دقیق تر نسبت به معارف و آموزه ها و تاریخ و اندیشه شیعی است.

تعداد کل مقالات این پایگاه اینترنتی یازده هزار و یکصد و بیست و نه مقاله با 4142 نویسنده و4020 مولف و 119 مترجم

تعداد کل منابع 1381منبع، 743جلد کتاب، 360 نشریه، 4 لوح فشرده و معرفی 266 پایگاه اینترنتی است.

عناوین موضوعات این رسانه معرفتی و مطالب ذیل هریک را می توان در آمار جالب توجه و ارزشمند آن پی گرفت.

قرآن دارای 1327 موضوع، اهل‌بیت(ع) شامل 3344 نوشته، فقه و اصول 532 مقاله در این پایگاه است.

اخلاق و اعتقادات شیعه، عرفان، دعا و زیارات، علوم و حدیث، فلسفه و منطق، جغرافیای جهان اسلام، مهدویت، علوم سیاسی، علوم اقتصادی و ... از عناوین این پایگاه اسلامی است.

پایگاه مطالعات شیعه شناسی به نشانیwww.ShiaStudies.com  زیر مجموعه مجمع جهانی شیعه شناسی است و با اشراف آقای انصاری بویراحمدی (مسؤول مجمع جهانی شیعه شناسی) مدیریت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha