شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام هاشم ابوخمیس

حدود شش ماه پیش مردم بسیار دلسرد بودند، اما با دستورات و سفارشات مرجعیت مردم تحت تاثیر فرمایشات آنها قرار گرفتند و با وجود عدم امنیت پایگاه های اخذ رای مردم در انتخابات حضور پیدا کردند.

حجت‌الاسلام هاشم ابوخمسین اهل عراق و عضوهیئت علمی دانشگاه جهانی آل البیت(ع) است. وی در شرایطی که انتخابات پارلمانی این کشور از 7 تا 10 اردیبهشت در حال برگزاری است در مصاحبه با خبرگزاری حوزه از اوضاع و شرایط عراق و مشارکت مردم و احزاب مختلف در انتخابات این کشور سخن گفت:

1. آخرین اوضاع و شرایط عراق در انتخابات پارلمانی این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

در شرایط کنونی نمی توان گفت اوضاع وشرایط  عراق100 درصد مهیا است چراکه شاهد انفجارهای هر روزه و ناامنی در پایگاه های اخذ رای هستیم اما از سوی دیگر مردم با نشاط و اراده در پای صندوق های رای حاضر می شوند.

عراقی هایی که در دیگر کشورهای جهان مقیم هستند 27 و 28 آوریل در پای صندوق های رای حاضر شدند. مردم از گروه ها و احزاب مختلف ، عشایر احزاب سیاسی و اجتماعی در انتخابات پرشور وحماسه شرکت کردند .

2. میزان انگیزه مردم برای حضوردر پای صندوق های رای چگونه است؟

حدود شش ماه پیش مردم بسیار دلسرد بودند، اما با دستورات و سفارشات مرجعیت مردم تحت تاثیر فرمایشات آنها قرار گرفتند و با وجود عدم امنیت پایگاه های اخذ رای مردم در انتخابات حضور پیدا کردند. یک گروه از مردم که تصمیم به مشارکت در انتخابات ندارند و گروه دیگر که درصد بالایی از مردم را تشکیل می دهند با سلایق مختلف در انتخابات شرکت می کنند.

 3. وضیت امنیتی عراق در روز انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر از سوی دشمنان وحدت عراق، موشک ها و بمب های زیادی به سمت مراکز اخذ رای شلیک می شود و شهدای بسیاری را در این راه تقدیم انقلاب اسلامی کردیم به طوری که تعداد مجروحان در این ایام به بیش از 500 نفر رسیده و این آمار رو به افزایش است. گروه داعش از جمله گروه های تروریسی حاضر درعراق است که صریحا اعلام می کند بمبارانها و انفجارها کار این گروه است.

 4. چه کشورهایی نمی خواهند آرامش و امنیت در عراق حاکم شود و انتخابات را به چالش بکشانند؟

نوری مالکی نخست وزیر عراق بارها از رسانه های جمعی اعلام کرد که عربستان به طور علنی با دولت عراق در جنگ است و کشورهایی چون قطر، اردن و ترکیه مصمم اند که اوضاع عراق به گونه دیگری رقم بخورد. دشمنان وحدت و سرافرازی عراق نمی خواهند آرامش بر این کشور حاکم شود و انتخابات با آزادی برگزار شود.

6. برای مقابله با تفرقه افکنی های دشمنان چه تدابیری اتخاذ شده است؟

خوشبختانه سطح بصیرت شیعیان در حدی است که با اختلاف ها و تفرقه افکنی های دشمنان به بهانه شیعه و سنی مبارزه می کنند و تمام سعی خود را برای برگزاری انتخابات به نحو احسن انجام می دهند.

در چنین شرایطی همگان بایستی صلاح کشور و اسلام وتشیع را در نظر بگیرند چراکه مسئله جزیی نگری و طایفه گرایی نیست و تمامی اقشار جامعه در مساجد، مدارس و دانشگاه ها گوش به فرمان مرجعیت هستند به طوری که اگر سیاسیون بخواهند تبلیغ کنند و مردم از آنها راضی باشند بایستی اطاعت خود را از مراجع اعلام کنند.

7. ویژگی های نامزد اصلح از نظر مراجع تقلید چیست؟

نامزد اصلح از نظر مراجع بایستی دین دار و از لحاظ قدرت سیاسی و اداری  قوی باشد.

8. نقش عشایر را در تحولات اخیر عراق چطور ارزیابی می کنید؟

عشایر عراقی از اقدامات دولت در مبارزه علیه داعش حمایت کردند و بسیاری از جوانان عشایر در قالب ارتش عراق به مبارزه با این گروه وهابی و افراطی پرداختند و می توان گفت قسمت بزرگی از پیروزی های ارتش عراق نتیجه مشارکت عشایر بود.

9. تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در عراق چگونه است؟

در حال حاضر مسوولان عراقی اعلام می کنند که ما نیز در کنار مردم در انتخابات شرکت می کنیم و در تلویزیون تبلیغات انتخاباتی مختلفی نشان داده می شود البته متاسفانه تبلیغات جاهل مابانه زیادی وجود دارد به طور مثال یک کاندیدا اعلام کرده قسم به خداوند متعال پیامبر(ص) به من دستور داده تا در انتخابات شرکت کنم تا از طریق سوء استفاده دینی بتوانند از مردم رای جمع کنند!

10 . مهمترین احزاب شرکت کننده در انتخابات عراق را معرفی کنید؟

دولت قانون به رهبری نوری مالکی، المواطن سید عمارالحکیم، البدریون، الاحرار، الائتلاف البدیل العراقی از جمله لیستهای احزاب بزرگ برای شرکت در انتخبات هستند و البته لیست های متعدد دیگری در انتخابات پارلمانی مشارکت دارند.

در این قانون لیست های بزرگ به لیست های کوچک تبدیل می شوند از این رو شیعیان در بیشتر لیست ها حضور دارند و می توانند صندلی های بیشتری را در پارلمان به خود اختصاص دهند. ما نیازمند ائتلاف و یکپارچگی ملی هستیم و بعد از انتخابات باید از هرکسی که رای بیشتری را به خود اختصاص داده حمایت کرده و بایکدیگر متحد شویم چنانچه قبل از انتخابات نیز با سایر احزاب وحدت داشتیم اما با وجود حضور دشمنان و اختلاف افکنی های آنها اتحاد خود را بیشتر از گذشته می کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha