دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
آیت‌الله مصباح

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید مطهری گفت: این شهید والامقام از زمانی که یک طلبه ساده بود تا پایان عمر خویش که به جایگاه رفیع علمی دست یافت، در همه این مراحل در دلسوزی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه توقف و تعطیلی نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی امروز  طی سخنانی در آیین بزرگداشت روز معلم که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزارشد  اظهارداشت: امروز مردم دنیا سیره امام علی (ع) را بیشتر از پیامبر(ص) می شناسند و این جای تعجب ندارد و حرکت ما در این مسیر و فرهنگ ساده زیستی گره گشا است و اثرات مثبت و سازنده ای  بر جای می گذارد.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش به تفکیک نظام ارزشی اسلام و نظام ارزشی جامعه سرمایه داری و همینطور وجه شباهت این دو نظام اشاره کرد و افزود: آنچه در میان همه مکاتب و نظام ها مشترک و مورد اتفاق است تکریم و تجلیل از مقام شامخ استاد و معلم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نگاه ظاهری و منافع مادی که مورد توجه جامعه سرمایه داری است که دقیقا نقطه مقابل جامعه و نظام ارزشی اسلام است که نگاهی فراتر از لذت های ظاهری و دنیوی می باشد که نمونه بارز و اصلی آن انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) هستند.

آیت الله مصباح یزدی به نقش شهید مطهری در نزدیک کردن افکار و عمل روحانیت به نظام ارزشی اسلام و ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: شهید مطهری به عنوان فردی که آگاه به زمان و مقتضیات زمان بود چراغ راه را برای جامعه روحانیت روشن کرد و مسیر را نشان داد.

ایشان با اشاره به برخی از ویژگی‌های شهید مطهری، برخی از خصایص ایشان را برجسته‌تر از دیگران عنوان کرد و با بیان این که یکی دیگر از این ویژگی‌ها شخصیت علمی استاد مطهری بود، ابراز داشت: این شهید والامقام از زمانی که یک طلبه ساده بود تا پایان عمر خویش که به جایگاه رفیع علمی دست یافت، در همه این مراحل در دلسوزی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه توقف و تعطیلی نداشت.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بُعد علمی شهید مطهری را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به توجه ویژه آن شهید بزرگوار به تربیت دانشجویان و طلاب فاضل یادآور شد: ایشان با وجود همه مسئولیت‌ها و مشغولیت‌هایی که در تهران داشت، اواخر هفته به قم می‌آمد و به تدریس می‌پرداخت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم  بر لزوم استفاده از فرصت‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: باید قدر عمرمان را بدانیم و آن را در تحقیق علوم، ارائه نظریات علمی و پرورش شاگرد صرف کنیم و از کارهای کم‌ارزش بپرهیزیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه به تبیین ابعاد شخصیتی شهید مرتضی مطهری پرداخت و ابعاد معنوی و سیر و سلوک عرفانی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را از جمله ویژگی‌های آن شهید برشمرد و افزود: شهید مطهری در کنار فعالیت‌های علمی دقیق و حساب شده به عنوان یک طلبه، معلم و استاد حوزه و دانشگاه، اهتمام جدی به خودسازی داشت.

وی با بیان این که جهات علمی باعث نشد استاد مطهری جهات عبادی و اخلاقی را فراموش کند گفت: استاد مطهری تا اواخر عمر خویش، جلسات اخلاقی داشت تا حالت معنوی خود را زنده و بالنده نگه دارد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر بهره گیری بیشتر از این بُعد از زندگی شهید مطهری اظهار داشت: باید از این زاویه به سیره ایشان نگاه کنیم که اگر به علم، ارشاد مردم، تعلیم و تبلیغ می‌پردازیم خودمان را فراموش نکنیم و برای خودسازی تلاش کنیم.

انتهای پیام  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha