پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار رهبری با معلمان

«هر قدر در آموزش و پرورش هزینه و سرمایه گذاری شود، نسبت به دستگاههای دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفتهای حال و آینده کشور است.»

بیت الغزل رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار امروز هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با ایشان البته تنها ناظر به جملات فوق نبود ، اما به اجمال می توان گفت که از منظر معظم له حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها به خصوص بخش های بودجه ای دولت از آموزش و پرورش امری کاملاً بایسته به شمار می رود.

ایشان البته در این دیدار ، "سطحی نگری و سطحی آموزی" و نیز"نگاه و توجه به جریانهای سیاسی، جناحی و حزبی" را به سان آفات و سموم برای آموزش و پرورش توصیف نموده و وزیر و مسئولان آن را از اُفتادن در چنین ورطه هایی برحذر داشتند.

بی تردید از بزرگترین آسیب هایی که می تواند متوجه نظام آموزش و پرورش شود- کما این که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در گذشته نیز چنین بوده- این مساله است که توانمندی و پویاییِ انقلابی این نهاد و دستگاه بزرگ و الهام بخش، زیر تیغ سیاسی کاری کُند و کم اثر شده و در حصار تنگ و خطرناکِ اندیشه های حزبی و جناحی ، قرار گرفته و فرسوده شود.

از سویی باید توجه داشت که سیاست زدگی در فضای چنین نهادی، مانع از توجه عمیق و جدی مسئولان این وزارتخانه به مباحث بنیادین خود به ویژه در راستای تحقق اهداف مدنظر در سند تحول وزارت آموزش و پرورش می گردد.

از این منظر، ضعف مدیریت در آموزش و پرورش و نیز تغییر و تحولات غیرکارشناسانه مدیران و مسئولان آن که در بسیاری از موارد شائبه سیاسی بودن آن ها نیز وجود دارد، به اساس نظام تعلیم و تربیت ضربه می زند و حال آن که مقوله آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت میلیون ها دانش آموز، نه یک مساله شخصی و جناحی که به راستی از اهمّ اموری است که تأثیرات آن مستقیماً به حوزه ی تردیدناپذیر منافع و مصالح ملی مرتبط می شود.

همچنین دچارشدن آموزش و پرورش و مدیران و معلمان و فرهنگیان عزیز به آفاتی چون رخوت و سستی ، روزمرگی و نیز اسیرشدن در سیستم فرسوده اداری و بروکراتیک و غفلت از خلاقیت و نوآوری، از دیگر عواملی است که منجر به زمین گیری سیستم تعلیم و تربیت کشور می شود.

از این حیث لازم است که در یک رویکرد وحدت آمیز ملی ، ضمن واقع نگری در شرایط موجود از آرمان گرایی در راستای دست یابی به اهداف متعالی غفلت نکرد.

در واقع تجمیع واقع نگری و آرمان گرایی، امروز وظیفه همه مسئولان و کارگزاران نظام به خصوص سکانداران عرصه تعلیم و تربیت کشور و معلمان گرانقدر است که با بیش از 16 میلیون دانش آموز این مرز و بوم و میلیون ها نفر از والدین آنها، مستقیم یا غیرمستقیم سر و کار دارند.

رسالت سنگین و حساس معلمان و مسئولان آموزش و پرورش در هدایت نسلی که در آینده نزدیک سکان هدایت و مدیریت کشور را برعهده می گیرند، بر کسی پوشیده نیست؛ از این رو مسئولان آموزش و پرورش و متولیان تعلیم و تربیت نباید به هیچ وجه نسبت به وظایف اسلامی و انقلابی خود در قبال کودکان و نوجوانان و جوانان دانش آموز غفلت کنند.

نکته حایز اهمیت دیگر در این مقال آن که اساساً تحول حرکت در مسیر توسعه است و مهم ترین عامل توسعه نیز نیروی انسانی می باشد.

از این حیث باید گفت که لازمه تحول در آموزش و پرورش قبل از هر چیز توسعه ی نیروی انسانی و کیفی سازی آن به منظور افزایش سطح آگاهی، دانش، مهارت‌ها، استعدادها و قابلیت‌های کارکنان به ویژه معلمان است.

در حقیقت معلمان، نه‌تنها به سبب تعدادشان، بلکه بیشتر به دلیل آن که ضامن تعلیم و تربیت نسل‌های آینده هستند، نیروی مهم جامعه تلقی می‌شوند و فقط از راه حمایت بیشتر از معلمان است که می‌توان از آنان انتظار افزون‌تری داشت تا به یاری حق تعالی و در پرتو یک برنامه ریزی درست، نتیجه لازم در کلان مجموعه تعلیم و تربیت ایران اسلامی حاصل شود. انشاالله.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha