سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ییی

مخاطبان دانشگاه لیسبون، معاون و جمعی از استادان دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه و مخاطبان دانشگاه لزوفون هم گروهی از دانشجویان ارشد اسلام شناسی و رؤسای جمعیت مسلمانان کشور پرتقال بودند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حضور حجت الاسلام والمسلمین شاملی اندیشمند حوزه علمیه قم در اروپا، استقبال چشمگیر دانشگاه های پرتغال از مکتب و معارف اهل البیت علیهم السلام را به دنبال داشت.

برپایه تلاش های دکتر حسین غریبی سفیر ایران در کشور پرتغال و برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با دو دانشگاه در شهر لیسبون کشور پرتقال و طی هماهنگی با مجمع جهانی اهل البیت برای معرفی مکتب اهل بیت در مجامع علمی و دانشگاهی دنیا، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی شاملی که از آغاز سال 1393 از سوی جامعة المصطفی(ص) برای تدریس شیعه شناسی و تلاش برای راه اندازی کرسی های شیعه شناسی به دانشگاه های کشور ایتالیا از دو دانشگاه پالرمو و کالیاری در جنوب این کشور سفر کرده بود، خواسته شد که در دو دانشگاه شهر لیسبون کشور پرتغال و نیز در مرکز شیعیان اسماعیلیه این شهر که از جمله مراکز مهم شیعه اسماعیلی در اروپا است حاضر شده و در باره دو موضوع "مقایسه تحلیلی مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی" و نیز "نقش دین در گستره سیاسی و اجتماعی زندگی آدمی" به عرضه دیدگاه اسلام شیعی بپردازند که رایزنی جمهوری اسلامی ایران در رم در تداوم بستر سازی برای این حرکت مهم جهانی در این مورد هم فرایند حضور این کارشناس حوزوی هموار نمود.

موضوع نخست مورد درخواست دو دانشگاه لزوفون و لیسبون نو پرتقال بود و موضوع دوم مورد علاقه و درخواست مرکز شیعیان اسماعیلی بود.

گفتنی است که مخاطبان دانشگاه لیسبون نو معاون این دانشگاه پرفسور، جمعی از استادان دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه و دانشجویان ارشد علوم سیاسی این دانشگاه بودند. مخاطبان دانشگاه لزوفون هم گروهی از دانشجویان ارشد اسلام شناسی این دانشگاه، رؤسای جمعیت مسلمانان کشور پرتقال، فعالان عرصه دین و دین مداری و آزادی دینی در پرتقال بودند.

* تبیین کارکردهای مردم سالاری دینی

در خصوص موضوع کارآمدی و کارکردهای مردم سالاری دینی در مقایسه با نظام لیبرال دموکراسی غربی حجت الاسلام شاملی به توصیف مفاهیم کلیدی این موضوع نوین دینی و تبیین مبانی انسان شناختی و ارزش شناختی مردم سالاری در چارچوب نظام سیاسی اسلام و نگاه حضرت امام خمینی (قدس سره) به این پدیده نوین اسلامی که در کشور جمهوری اسلامی بیش از سه دهه به تجربه گذاشته شده است، پرداخت و با بهره گیری از برخی کریمه قرآنی در مورد جایگاه و حقوق انسان و فرموده های امام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) در باب نقش و مشارکت مردم در برابر حاکمیت اسلامی این موضوع را کالبد شکافی کرد. تفکیک کرامت آدمی به عنوان برترین آفریده خدای متعال از انسان گرایی خداگریز غربی، جداسازی گزینش و مقبولبیت مردمی از مشروعیت و قانون مندی الاهی، مقایسه مفهوم و کارکرد شورا با مشارکت عمومی و مرجعیت زمینی در جعل قانون و مشروعیت بخشی به نظام حاکمیت، چالش توازی یا تفاضل اسلامیت و جمهوریت نظام کنونی جمهوری اسلامی ایران از جمله اصلی ترین محورهایی بودند که در این نشست ها به کاوش و گفتمان گذاشته شدند.

* اشاره به شیطنت رسانه های غربی در قبال نظام اسلامی

نقش رسانه های غربی در معکوس کردن تجربه و دستاوردهای مردم سالارانه جمهوری اسلامی ایران، سیاه نمایی های برخی از چهره های ایرانی و غیر ایرانی مخالف نظام، برآورده شدن و صیانت حقوق اقلیت های دینی و سطح آزادی های دینی در ایران، و گزینش آزادانه یا به اجبارکشاندن زنان برای حفظ حجاب در عرصه زندگی اجتماعی برخی از پرسش هایی بودند که در این دو نشست دانشگاهی مورد گفتگو قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی در ادامه این گفتمان علمی تأکید کرد که اگرچه ما هم همانند هر کشور دیگر در تجربه های نخستین حاکمیت اسلامی ممکن است به برخی از لغزش ها، افراط و تفریط ها و یا نافهمی هایی مبتلا شده باشیم اما داوری های عالمانه و منصفانه شما غرب نشینان در گرو پرهیز از یکسونگری و قضاوت های جانبدارانه و ارزشی، توجه به نقش امپراتوری خبری و اطلاعاتی رسانه های صهیونیستی و تلاش برای دیدن وضعیت مردم سالاری دینی از نزدیک در جمهوری اسلامی ایران و تداوم همین دعوتی است که شما از یک شخصیت غیر سیاسی و علمی برای تبیین این پدیده نوین در مدیریت اجرایی کشور جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده اید.

خاطر نشان می شود مخاطبان از گفتمان ها ابراز خرسندی و اقناع کردند و درخواست کردند که برای حقیقت یابی از آن چه در ایران می گذرد نیازمند اطلاع رسانی کامل تر و به روزتر از مسیر تدارک متون، فیلم و نرم افزارهای اسلامی و ایرانی و عرضه اسناد عملکرد دولتی و غیر دولتی نظام اسلامی ایران هستند.

* دعوت از اندیشمند حوزوی برای تبیین اندیشه سیاسی اسلام

به دنبال این نشست، دانشگاه لزوفون از جناب آقای شاملی برای ارائه یک دوره فشرده برای تبیین اندیشه سیاسی اسلامی به ویژه دو موضوع مهم کارکرد های ولایت فقیه و بازتوصیفی شاخص های مردم سالاری دینی آن چنان که در جمهوری اسلامی ایران تجربه می شود، دعوت به عمل آورد.

* حضور در مرکز شیعیان اسماعیلی پرتغال

در مرکز شیعیان اسماعیلی هم موضوع نقش و کارکرد دین در زندگی کنونی انسان با توجه به حضور چشمگیر دستاوردهای علمی و فناورانه در این عرصه، گفتگو و واکاوی های ناقدانه مهمی صورت گرفت. حجت الاسلام شاملی در تبیین نقش دین در زندگی آدمی به تبیین رویکرد و نگرش نوین آیت الله مصباح یزدی پرداخت و افزود: این اندیشمند معاصر شیعی در این خصوص هدیه علمی بزرگی برای دوستداران این موضوع دارد. علامه مصباح این موضوع مهم را طی جلسات گوناگونی در حوزه علمیه قم به واکاوی و موشکافی کشانده است که در سایت اینترنتی این استاد قابل دستیابی است.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی همچنین خاطر نشان کرد که در خصوص موضوع نقش و کارکرد دین باید واکاوی خود را از مفهوم شناسی کلید واژه ها یعنی دین، انسان و زاویه های خاص زندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی او بر اساس یک رویکرد ترکیبی درون دینی و برون دینی آغاز کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد که توجه به سه رویکرد مهم در توصیف مفهوم و گستره دین با عنوان های اقلیت گرایی، اکثریت گرایی و تمامیت گرایی پرداخت و افزود نقش سیاسی و اجتماعی دین به طور بنیاری به نوع مفهوم و رویکرد ی که ما در این باب داریم، بستگی دارد. توجه به یک اصل موضوع مهم یعنی خالی نبودن هیچ بعد یا جنبه ای از زندگی آدمی از حکم خدای متعال، بازشناسی منابع چهارگانه استنباط و کشف احکام الاهی، واکاوی برد جایگزین های کنونی دین در عرصه زندگی اجتماعی، توجه جدی به تاریخ اسلام سیاسی شیعی و بازشناسی درگیری های امامان معصوم با حاکمان جور و به شهادت رسیدن همه آنان و بالاخره توجه جدی به حرکت علمی نوین حوزه علمیه قم در اسلامی سازی علوم انسانی و اجتماعی و نقش شگرفی که این نهضت می تواند در تولید علم دینی، توسعه و ارتقا و دانش بشری و تولید نظریه های علمی و دینی داشته باشد محورهایی بودند که در این نشست مهم مورد گفتگو و واکاوی قرار گرفتند.

تفکیک مفاهیم و معارف حقیقی از معارف و آموزه های سمبلیک (پوسته و هسته اعتقادات و شاخص های اخلاقی)، تفکیک دین های آسمانی و زمینی، تفکیک دین آسمانی دست خورده و ناب، تفکیک دین بومی شده از دین وحیانی، تفکیک نظریه و عمل در کارکرد دین و بالاخره نقص ها و ناکارآمدی های احتمالی آغاز راه حاکم سازی دینمند بودن برخی از محورهایی هستند که در بخش پرسش و پاسخ این نشست مورد بحث قرار گرفتند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha