دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد انصاریان

لقمان مي‌گويد؛ حاصل برخورد با 4000 انساني كه خبرهاي صحيح الهي نزدشان بود و سالها به آنها خدمت كردم هشت حقيقت است.

حجت الاسلام و المسلمين حاج شیخ حسين انصاريان در جمع روزه داران حسينيه همداني‌هاي تهران، بر اهميت ادب و اخلاق در دين اسلام تأكيد نمود و اينها را جزو ضروريات ايمان افراد خواند.

وي ادامه داد: يكي از سوره هاي قرآن به نام لقمان است و چنين مي خوانيم: وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ (سوره لقمان، آيه 12)؛ خداوند مي گويد من خودم بدون هيچ واسطه و معلمي به لقمان، حكمت آموختم.

*معناي حكمت

اين خطيب معروف افزود: حكمت يعني علم خالص استواري كه تمام راه هاي شك و شبهه به رويش بسته مي باشد و از طرف پروردگار به قلب آدمي الهام مي شود.

وي دليل بروز چنين حالتي را داشتن اخلاص، اخلاق و عمل واقعي خواند و افزود: در اصول كافي از پيامبر اسلام روايت شده كه مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ ؛ هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد .(بحارالأنوار 67 242 باب 54 )

حجت‌الاسلام و المسلمين انصاريان تصريح كرد: يعني اگر زن و مردي چهل شبانه روز براي خدا پاك زندگی کنند، نگاه ناپاك نداشته باشد، عبادت آلوده انجام ندهد و ... آنگاه از دلش چمشه هاي حكمت جاري مي شود.

*لقمان كه بود؟

سخنران اين مجلس با بیان این‌که پاک ماندن كار مشكلي است گفت: يكي از افرادي كه اين كار را كرد، لقمان بود؛ او پيامبر نبود و اين مسأله درس خدا و قرآن براي من و شما مي‌باشد كه انسان مي‌تواند با همين توان و استعدادي كه دارد به مقامات عالی برسد.

استاد انصاريان در ادامه به چند مورد از حكمت ها و موعظه هاي لقمان اشاره کرد و گفت: مواردی از این پندها در قرآن ذکر شده ولي بقيه را اهل‌بيت‌(ع) نقل كرده‌اند و در جلد اول اصول كافي آمده و مرحوم علامه مجلسي نيز در جلد چهاردهم و پانزدهم بحار آن را ذكر کرده است.

وی گفت: لقمان اهل سودان بود با قدي كوتاه، چهره اي سياه و به اصطلاح امروزي نا‌زيبا! اما این مرد آفريقايي در گوشه سودان به جايي رسيد كه پروردگار نام يكي از سوره هاي قرآن را به نام وي انتخاب كرد.

*هركسي مي تواند لقمان شود

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تأكيد كرد: بايد بدانيم اگر ما نيز مانند لقمان عمل كنيم، چشمه‌هاي حكمت از قلبمان بر زبانمان جاري مي‌شود، بدون هيچ واسطه اي؛ و چرا نتوانيم؟ مگر عقل يا استعداد يا ظرفيت ما كمتر از ايشان است؟

*هشت حكمت از زبان لقمان

استاد انصاريان یادآور شد: لقمان مي‌گويد، حاصل برخورد با 4000 انساني كه خبرهاي صحيح الهي نزدشان بود و سالها به آنها خدمت كردم، هشت حقيقت است: در نماز قلبت را براي خدا حفظ كن؛ در خانه مردم چمشت را حفظ كن؛ در ميان مردم زبانت را حفظ كن؛ بر سر سفره شكمت را حفظ كن. دو چيز را هميشه يادت باشد: خدا و مرگ؛ و دو چيز را هميشه فراموش كن: احسان به ديگري و بدي ديگران نسبت به تو.

حجت الاسلام و المسلمین انصاريان خاطرنشان کرد: لقمان توصيه مي‌كند، در نماز كه قرار گرفتي، دلت در قفس ياد خدا باشد و جاي ديگري نرود؛ البته ما مكان مناسبي براي نماز نداريم، زيرا جايي نماز مي خوانيم كه هم خانواده هستند؛ هم دو تا بچه بالا و پايين مي روند؛ دو تاي دیگر فيلم نگاه مي كنند و ...؛ در حالي كه بايد جايي را انتخاب كنيم كه هميشه آنجا نماز بخوانيم و فقط خودمان باشيم و خدا.

*در نماز حضور قلب نداریم

استاد انصاريان با اشاره به اينكه وقتی نماز مي‌خوانيم دلمان همه‌جا مي‌رود، پيش چك! باري كه فردا مي‌آيد! و ... چنين شخصی در حال نماز است، ولي دلش جاي ديگري است، راه رسيدن به «فوز» نماز با حضور قلب است.

*اثر وضعی حفظ چشم

وی يكي ديگر از حكمت‌هاي لقمان را حفظ چشم از نگاه به نامحرم در مجالس خواند و افزود: وقتي جايي براي مهمانی رفتیم، نباید مدام اين طرف و آن طرف نگاه کرد، زیرا در روايت داريم هركس چشم از نامحرم بدوزد خداوند ديده او را موفق به ديدار جمال و جلال خود مي‌كند لذا فرموده‌اند: اگر مي‌خواهيد خدا بين باشيد، غير بين نباش و از این رهگذر آدم به خيلي جاها راه مي يابد.

حجت الاسلام انصاريان با نقل حديثي از پيامبر‌(ص) گفت: حضرت می‌فرمایند از تيزهوشي هاي «بنده خوب» خود را بپاييد زيرا او هرچه را نگاه ‌می‌كند از نور خداست.

*ماجرايي عبرت انگيز

سخنران این مجلس به نقل خاطره‌اي پرداخت و یادآور شد: در خانواده ما نوه‌اي بود كه مورد محبت و علاقه همه بود در يك تصادفي از دنيا رفت. بنده نيز بسيار تحث تأثير اين رويداد قرار گرفته بودم و مدام ذهنم مشغول او بود؛ روزي براي شركت در مجلسي از خيابان عبور مي‌كردم، فردي بر پشت من زد و گفت: آرامشت را حفظ كن، عمر آن بچه در اين دنيا نبود و وقتش رسيده بود كه برود. تا برگشتم ببينمش ديدم پشتش به من است و صورتش را نديدم.

سخنران حسينيه همدانی‌ها تأكيد كرد، از تيزبيني مؤمن خود را بپاييد زيرا او با نور خدا مي‌بيند، لذا بايد در تمام احول خود را حفظ كرد يكي ديگر از حكمت هاي لقمان اين بود وقتي در ميان مردم هستي، زبانت را حفظ كن؛ زيرا آدم در ميان مردم كه حضور دارد دروغ مي گويد، تهمت مي زند، غيبت مي كند، سفسطه مي كند و ....

 35/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha