جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 356147
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
توسل

حوزه/ تمام انبیا در خطرها از پنج‌ تن آل عبا (علیهم السلام) به عنوان وسیله تقرّب به پروردگار جهت درخواست حاجات خویش استفاده می‌کردند و به محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) متوسّل می‌شدند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، پیامبران بزرگی چون؛ حضرات نوح، موسی و یوسف علیهم السلام نیز همچون انبیاء دیگر برای دفع خطرها به پنج تن آل عبا متوسل می‌شدند.

توسّل حضرت نوح علیه السلام به پنج تن

علامه مجلسی (ره) این روایت را نقل می‌کند:

وَ إِنَّ نُوحاً لَمَّا رَکِبَ السَّفِینَةَ وَ خَافَ الْغَرَقَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ به حقّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنَ الْغَرَقِ فَأَنْجَاهُ اللَّهُ مِنْه‌؛[1] و نوح وقتی که بر کشتی سوار شد و از غرق شدن ترسید؛ به خدا عرض کرد: خداوندا! من از تو می‌ خواهم به ‌حق محمد و آل محمد مرا از غرق شدن نجات دهی! خدا نیز او را نجات داد.

حضرت موسي علیه السلام

صاحب کتاب شریف «بحارالانوار» روایت دیگری را چنین نقل می‌کند:

وَ إِنَّ مُوسَی لَمَّا أَلْقَی عَصَاهُ وَ أَوْجَسَ فِینَفْسِهِ خِیفَةً قَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ به حقّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا آمَنْتَنِی فَقَالَ لَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلَی؛[2] و به‌راستی موسی وقتی که عصای خویش را انداخت، ترس قلب او را فراگرفت و در آن حال گفت: خداوندا! به‌ حق محمد و آل محمد مرا (از این اژدها) ایمن دار! خدا نیز به موسی فرمود: نترس! تو بر آن مسلّط خواهی بود.

یوسف پیامبر علیه السلام و توسل به پنج‌ تن

امام صادق(علیه السلام‌) می فرماید:‌ وقتی يوسف(علیه السلام) توسط برادرانش در چاه انداخته شد، جبرئیل نزد او آمد و به وی گفت: خداوند امر نموده که (برای نجات از چاه) این جملات را بگویی: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ (فَإِنَّ) لَکَ الْحَمْدَ کُلَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ذُوالْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ لِیمِنْ أَمْرِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنِی مِنْ حَیْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَیْثُ لَا أَحْتَسِبُ فَدَعَا رَبَّهُ فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْجُبِّ فَرَجاً وَ مِنْ کَیْدِ المَرْأَةِ مَخْرَجاً وَ أَعْطَاهُ مُلْکَ مِصْرَ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبْ؛ [3] خدایا! تو را می‌خوانم، پس به راستی ستایش از آن تو است، خدایی غیر تو نیست آفریننده آسمان ‌ها و زمین، صاحب جلالت و بزرگی؛ و درود بفرست بر محمد و آل محمد (و به ‌حق آنها) در گرفتاریم گشایشی و راه فراری قرار ده! و رزق من گردان از جایی که گمان دارم و از جایی که گمان ندارم. پس پروردگار را خواند و خدا نیز برای او از چاه راه نجات قرارداد و از حیله زنان (مصر) راه فرار مقرّر فرمود و سلطنت مصر را از جایی که گمان نمی ‌برد، به او داد.

نتیجه:

از آنچه بیان شد، به ‌دست می‌‌آید تمام انبیاء در خطرها از پنج ‌تن آل عبا(علیهم السلام) به عنوان وسیله تقرّب به پروردگار و درخواست حاجات خویش استفاده می‌کردند و برای نجات خویش به محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) متوسّل می ‌شدند.

پی‌نوشت:

[1]. بحارالانوار، ج26، ص319.

[2]. همان، ص320.

[3]. همان، ج12، ص247 ـ248؛ تفسیر قمی، ابوالحسن علی بن ابراهیم قمی، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، اول، 1412 ق، ج1، ص355.

منبع: ماهنامه مبلغان

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افسانه IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام من قلبم داره از اضطراب میترکه خدایا تنها امیدم ببه توست ناامیدم نکن اول به تو بعد به ائمه هست یا پنج تن ال عبا
    • امیر IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 0
      امید تنها به خداست. اهل بیت علیهم السلام راهی به سوی خدا هستند در عرض خدا نیستند.
  • امین IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    در موزه واتیکان در روم کتیبه سلیمان نبی قرار دارد کهدر جنگ جهانی اول پیدا شده وسلیمان نبی به پنج تن ال عبا توسل کرده یا کتیبه نوح که به پنج تن توسل کرده در موزه روسیه قرار دارد اصلا خدا بخاطر ۱۴معصوم به انسان لیاقت اینو داده که تمام نظام هستی از او تبعیت کنند اسجدولادم خدایا نبخشد کسانی که به امامان اعتقاد ندارن چون الان دوران رسانه وکامپیوتر هست ادما راحت میتونن حقیقتو بفهمن بخدا قسم بهترین طرز فکر برای زندگی در این دنیا را امامان به ما نشان دادن تحقیق کنید
  • عمر IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 1
    تمام پیغمبران برای توحید آمدند و شما تمام پیامبران را مشرک میخوانید. وا محمدا...