سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
استاد انصاریان

"بنده من! اولاً تو با زبانی که آلوده به دشنام و دروغ و گناه بود مرا خواندی! ثانیاً با قلب ناپاکی که به هر کوی و برزنی می رفت دعا کردی! ثالثاً با نیتی نادرست و اهدافی شوم مرا میخواندی! پس این عیوب را برطرف کن و سپس به درگاهم التجا کن تا دعایت برآورده شود".


به گزارش خبرگزاری حوزه٬ حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان با بیان روایتی زیبا از پیامبر گرامی اسلام(ص) به شرایط روزه صحیح و در نتیجه ثمرات نیکوی آن اشاره کرد و گفت: روزه دار ماه رمضان باید مراقب زبان و غرایز شهوانی باشد و موجب آزار و اذیت شخصی نگردد. اگر کسی موفق به چنین روزه ای شود خداوند چهار پاداش نیکو را به او می بخشد.

استاد حوزه با اشاره به «من صام شهر رمضان فحفظ فرجه و لسانه و کف أذاه عن الناس غفر الله له ذنوبه ما تقدم منها و ما تاخر و اعتقه من النار و أحله دار القرار و قبل شفاعته فی عدد رمل عالج مذنبی اهل التوحید» اظهار داشت: نخست همه گناهان او را می آمرزد؛ دوم او را از آتش جهنم رهایی می بخشد؛ سوم او را در بهشت جاودانه سکنی می دهد و در نهایت شفاعت او را در حق گنهکاران توحیدی حتی اگر به تعداد شن زارهای بیابان باشند قبول می کند.

وی که در حسینیه همدانیهای تهران به ایراد سخن می‎پرداخت افزود: هدف خلقت انسانها عبادت خداوند است «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون». همچنین هر کس از خداوند پروا داشته باشد و مطیع امیال نفسانی خویش نباشد قطعا در بهشت سکنی خواهد گزید «من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنه هی المأوی».

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: در بین همه عبادات همچون روزه، نماز، حج و ... روزه قویترین عبادت است که انسان را سریعاً به مقام قرب الهی میرساند.

استاد حوزه علمیه با قرائت «إذا سالک عبادی عنی فانی قریب أجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون» به شروط استجابت دعا از منظر قرآن نیز اشاره‎ای کرد و گفت: شرط استجابت دعا از نگاه قرآن همانا تسلیم محض اوامر الهی بودن و نیز ایمان کامل به ذات احدیت دانسته شده است.

وی ادامه داد: خداوند در پاسخ یکی از بنی اسرائیل که 33 سال از خداوند طلب فرزند میکرد ولی دعایش مستجاب نمیشد فرمود: بنده من! اولاً تو با زبانی که آلوده به دشنام و دروغ و گناه بود مرا خواندی! ثانیاً با قلب ناپاکی که به هر کوی و برزنی می رفت دعا کردی! ثالثاً با نیتی نادرست و اهدافی شوم مرا میخواندی! پس این عیوب را برطرف کن و سپس به درگاهم التجا کن تا دعایت برآورده شود. آن فرد نیز چنین کرد و پس از 33 سال صاحب فرزند شد «انک تدعو الله بلسان بذی و قلب عاق غیر نقی و بنیة غیرصادقه، فاقلع من بذائک ولیتق الله قلبک ولتحسن نیتک».

استاد انصاریان با بیان این که "هرکس هر گونه پلیدی و عقاید فاسد و گناه را دور بدارد طبق وعده الهی قله های رفیع نجات و رستگاری را فتح خواهد نمود" تاکید کرد: بیشتر مردم دنیای امروز شناخت صحیح و دقیق و درستی از ویژگی های انسان ندارند. این مردم در برآوردن نیازهای انسانی خود دچارافراط و تفریط شده اند.

سخنران مراسم  خاطرنشان کرد: دو دسته از مردم به راه اشتباه می‎روند. ‎دسته اول از اهل دنیا با توجه و اهتمام تمام به جنبه های مادی و غریزی انسان دائم به دنبال لذت گرایی هستند و از آخرت غافل ماندند «یعلمون ظاهرا من الحیوة الدنیا و هم عن الآخره هم غافلون». دسته دوم کسانی هستند که با رها کردن جنبه های مادی و ظاهری انسان، رهبانیت و ریاضت را در پیش گرفته اند.

وی درمورد درستی یا نادرستی مطلب فوق گفت: روش هر دو دسته از نظر اسلام مردود است و در مقابل راه اسلام، شیوه اعتدال است؛ زیرا انسان دارای دو بعد است و باید به حقوق جسم و روح باهمدیگر توجه نماید.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان به تعریف دین از زندگی صحیح پرداخت و افزود: عدالت در حقوق و زندگی صحیح دینی٬ اعطای حق به هر صاحب حقی را گویند «إعطاء کل ذی حق حقه». باید بدانیم که تمام اعضا و جوارح انسان دارای حقوقی مثل استراحت، طعام، کارکردن، نظافت و ... هستند که بسیاری از این حقوق در رساله حقوق امام سجاد(ع) ذکر شده است.

این خطیب توانمند در پایان ضمن قرائت روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه "نفوس شما دارای ارزش و قیمت است و به هوش باشید تا آنرا به کمتر از بهشت نفروشید" اظهار داشت: «ان لانفسکم أثمانا فلا تبیعوها الا بالجنه» روزه حق بدن است و این بهترین راه برای نیل به بهشت می‎باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha