پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
ی

من علاقه مندم از تجربیات شما در حوزه های علمیه ایران استفاده کنم و قطعا از آنها در برنامه های خود بهره مند خواهیم شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسلامی نماینده مجلس خبرگان رهبری دیروز اول مرداد با آقای اسقف جورج کارلوس پاترون معاون امور طلاب مجمع تربیت روحانیون واتیکان کاتولیک ملاقات نمود.

* آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت به طلاب واتیکان

در این ملاقات پس از تعارفات معمول، اسقف پاترون به هیات ایرانی به ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی خیر مقدم گفته و اظهار داشت: مایه بسی مباهات و افتخار ما است که جنابعالی امروز میهمان ما هستید و این یکی از نعمتهای الهی است که بر ما ارزانی داشته است .همانطوری که آقای پاپ همواره تاکید دارند تمام فعالیتهای ما در راه خدا و خدمت رسانی به خلق خدا است. فعالیتهای ما در رابطه با آموزش طلاب به صورت کوتاه مدت و بلند مدت است. هدف ما در این مجمع این است که روحانیون و مبلغین ما فقط توجه به آموزشهای آکادمیک نکنند بلکه آموزشهای معنوی در کنار آنها از اولویتهای اصلی ما است.

وی ادامه داد: نسل جوان امروز فقط آموزشهای آکادمیک را نمی خواهد و برای آنها کفایت نمی کند. مشکل این نیست که این کشیشان تفکرات کلیسای کاتولیک را قبول بکنند یا نه بلکه مساله در این است که این افراد و روحانیون ما بایستی تعالیم عیسوی را در خودشان بپذیرند و بعد همان را عینا به جامعه دینی و مخاطبین خود منتقل بکنند.

* ابراز علاقه مندی برای استفاده از تجربه حوزه های ایران

اسقف پاترون خاطر نشان کرد: من علاقه مندم از تجربیات شما در حوزه های علمیه ایران استفاده کنم و قطعا از آنها در برنامه های خود بهره مند خواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی هم در پاسخ به اظهارات آقای اسقف جورج کارلوس پاترون گفت: من خیلی خوشحالم از اینکه با یک مقام آموزشی و دینی در واتیکان ملاقات می کنم و قبل از اینکه به سوالات شما جواب دهم دو نکته به ذهنم رسید که از جنابعالی بپرسم اول اینکه آیا این کشیشها و روحانیونی که در حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و تربیت کشیشان واتیکان تحصیل می کنند در انتخاب استاد خودشان آزادند؟ و آیا می توانند استاد خودشان را نقد بکنند و یا نقطه نظرات آنها را رد بکنند تا به یک نتیجه قطعی و علمی تری برسند؟

* فعالیت 8 مدرسه علمیه مسیحی در رُم

آقای اسقف پاترون گفت : ما در شهر رم هشت مدرسه علمیه و آموزش علوم دینی داریم و طلاب دینی ما بر اساس نیازهای خود استاد را انتخاب نمی کنند بلکه با هماهنگی مراتب کلیسائی بالاتر استاد آنها انتخاب می شود. در خصوص نقد و مباحثه بین طلاب و استاد هم پاسخ مثبت است ولی تصمیم نهائی با مقامات عالی کلیسا است و در چارچوب تفاسیر کلیسا می توانند این بحثها را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی در ادامه صحبتهای قبلی خود افزود: آنچه را که در خصوص ضرورت توجه به مفاهیم معنوی در کنار مفاهیم دنیوی به جوانان گفته شد، در متن کتاب مقدس اسلام یعنی قرآن کریم آمده است و می فرماید : " هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ " شان نزول آیه . یعنی علم و معنویت را در کنار تزکیه از وظائف آموزشی و تبلیغی پیامبر اسلام می داند .بنابر این در دین مبین اسلام هم تنها علم کافی نیست و معنویت هم لازم است و قران کریم بدان صراحت دارد.

* نیم نگاهی به وضعیت تعلیم و تربیت در حوزه های ایران

وی ادامه داد: طلاب ما در حوزه های علمیه اولا داوطلبانه وارد حوزه های علمیه می شوند و حتی پدر و مادر ها گاهی نذر می کنند که یکی از فرزندان آنها آموزش ببینند و عالم به دین شوند و وقتی داوطلبانه وارد شد با دو شکل و سیستم مواجه می شود : یکی در آداب و یکی در محتوا. در آداب مثلا این طلبه بایستی با وضو و خضوع در مقابل استاد و معلم و حتی الامکان با ادب و انضباط ظاهر می شود. این نشان می دهد که آموزشهای این طلبه از قداست برخوردار است و یک کار اداری خشک و بی روح نیست .اما از نظر محتوا باید عرض کنم که کتاب و سنت محتوای اصلی درسی آنها را تشکیل می دهد این هر دو مورد تلمذ و آموزش طلاب در حوزه های علمیه ما است. اگر شاگرد ببینید بیان و استدلال استاد ضعیف است وی مجبور نیست تا حتما در این کلاس شرکت نماید و می تواند استاد خود را تغییر دهد و در این زمینه طلاب ما آزادی عمل بیشتری دارند . طلبه های ما آزادی دیگری هم دارند و آن اینکه ممکن است در برخی موارد استدلال طلبه قوی تر باشد و لذا در همان جلسه می تواند استاد را نقد کند و استاد هم آنرا بپذیرد و گاهی در این نقدها و پرسش و پاسخ که وقت زیادتری هم می گیرد نتیجه بهتری گرفته می شود و مباحث قویتر و محکمتر ارائه می گردد و کیفیت استدلال و مناظره ها بهتر و منسجمتر می شود .

وی افزود: جذب طلبه هم در حوزه های علمیه هم بدین شکل است که هر سال در جراید اعلام می شود و داوطلبان بصورت آزاد و بدون هیچ گونه هزینه ای ثبت نام می کنند .یکی دیگر از امتیازات حوزه های علمیه ما این است آنچه که امروز از استاد می شنود و یاد می گیرند روز بعدو قبل از آغاز بحث جدید آنرا به بحث می گذارند و این امر به تکامل علوم دینی کمک می کند .

* دعوت از اسقف پاترون برای سفر به ایران

در خاتمه این دیدار ، حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی از اسقف کارلوس پاترون دعوت کرد تا در صورت تمایل از حوزه علمیه و مراکز آموزشی طلاب در استان قزوین بازدید نماید و در کنار آن فرصتی بیابد تا از کلیساها و مراکز مربوط به مسیحیان در استان قزوین هم دیدن نموده و با وضعیت آنها هم آشنا بشود.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که در مورد معنویت گفته شد بسیار با اهمیت است چراکه امروزه فقر و بدبختی بشر ناشی از فقر معنویت است .تمام آنچه که امروزه از آتش و خون می بینیم از بمب عالم درست شده است نه از صاحب معنویت .صاحب معنویت سراغ خشونت نمی رود بلکه سراغ اخلاق می رود .انتظار این است که کسانی که تربیت شده و معنویت دارند و از اخلاق عالیه برخوردارند در مقابل تمام ظلمها مثل حضرت عیسی بایستند .و این قرآن مجید است که در سوره زخرف می فرماید "و لما جاء عیسی بالبینات قال قد جئتکم بالحکمه و لابین لکم بعض الذی تختلفون فیه فاتقوا الله و اطیعون ان الله هو ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم " (زخرف آیه63)در پایان نکته ای هم اضافه کنم که من مسئول حوزه علمیه خواهران قزوین هم هستم و بانوان مانند آقایان به تحصیل در علوم دینی می پردازند و در این حوزه ها هم بسیار فعالند . در ایران نام حضرت عیسی و حضرت مریم از اسامی بسیار خوب و معروف هستند که در جامعه اسلامی ما وجود دارد و لذا با کمال میل آماده همکاری دو جانبه در حوزه آموزشی و علمی هستیم .

آقای اسقف کارلوس هم گفت: از بیانات شما بسیار بهره مند شدم و من اعلام می کنم که ما و شما نقاط مشترک زیادی با هم داریم که می توانیم در این حوزه ها کار بکنیم تا آینده بهتری را برای نسل بشر بالاخص جوانان رقم بزنیم. ما خوشحال می شویم که هر موقع به واتیکان سفر می کنید حتما به ما مجدداً سر بزنید و ما از اطلاعات و تجربیات شما استفاده می کنیم و قطعا برنامه ریزی می کنم تا در سال آینده دعوت شما به ایران بالاخص قزوین را اجابت کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی در پاسخ به این امر گفت : سفارت ما در واتیکان و رایزنی فرهنگی ما در رم می توانند در بسط این مناسبات با شما همکاری نمایند و موسسات ما را به موسسات آموزشی و علمی شما وصل نمایند .

در پایان این دیدار که در جوی بسیار صمیمانه و با حضور رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در رم و کارشناس فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان انجام گرفت هیات ایرانی محل مجمع را با بدرقه آقای اسقف کارلوس ترک نمود .

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی برای سخنرانی در مراسم ماه مبارک رمضان و شبهای قدر در جمع شیعیان و ایرانیان مقیم رم دعوت شده است و خانواده های ارگانهای ایرانی در کنار ایرانیان مقیم این شهر در ده شب آخر ماه مبارک از بیانات ایشان بهره می برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha