چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
استاد انصاریان

اگر به تقوا برسیم بنابر وعده خداوند در قرآن محبوب و معشوق خداوند خواهیم شد؛ «ان الله یحب المتقین».

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمين «حسين انصاریان» در جمع روزه داران مسجد و حسينيه همدانيهاي تهران به چهار گام اصلی از منظر علمای اخلاق در نیل به قرب الهی و توبه پذیربودن خداوند در همه حال با استناد به آیات و روایات اشاره كرد.

استاد حوزه علمیه در این باره گفت: گام اول عبارتست از ترک گناهان که از منظر علمای اخلاق تقوا بر آن نهاده میشود و این امر از واجبات الهی نیز مهمتر است؛ «الاولی ترک المعاصی و هذا هو الذی بنی علیه قوام التقوی و اسس علیه اساس الآخرة و الاولی».

وی افزود: اگر به تقوا برسیم بنابر وعده خداوند در قرآن محبوب و معشوق خداوند خواهیم شد؛ «ان الله یحب المتقین».

حجتالاسلام والمسلمین انصاریان، گام دوم را چنين خواند: عبادات همراه با حضور قلب «الطاعات مع حضور القلب» كه در اهمیت حضور قلب و توجه به باطن عبادات امام صادق(ع) میفرمایند «اگر فقط دو رکعت از نماز انسان به درگاه الهی پذیرفته شود به برکت آن همه اعمال دیگرش نیز مقبول خواهد شد».

این استاد اخلاق همچنین درمورد گام سوم گفت: ترک غفلت؛ یعنی ما در هر حالی و در هر مکان و زمانی به یاد خدا باشیم که اگر چنین باشیم هیچگاه حاضر به گناه نخواهیم شد و از خداوند شرم خواهیم کرد.

وي در ادامه یکی از مهمترین دلایل بی حجابی برخی از زنان را غفلت از یاد خدا دانست و افزود: اگر آنها بدانند که با این کار موجب انحراف بسیاری از مردم می شوند آن را ترک میکنند.

استاد انصاریان، پیرامون آخرين گام در نیل به قرب الهی اظهار داشت: حزن دائمی داشتن و این بدین معناست که مومن در ظاهر باید شادمان باشد ولی در دل هماره نگران اعمال گذشته و عاقبت آینده خویش است چرا که خداوند میفرمایند من در دل انسانهای محزون هستم «انا أسکن فی قلب محزون».

استاد حوزه علیمه در ادامه شب قدر را بهترین فرصت برای کسانی که موفق به هیچ یک از چهار گام قبلی در نیل به قرب الهی نشدند دانست و افزود: اگر کسی فقط از کرده خویش پشیمان باشد و توبه الهی پیشه کند میتواند درهای آسمان را بر خود باز گشاید. خداوند میفرماید «الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبه عن عباده» و یا «یرید الله ان یتوب علیکم».

وی ادامه داد: خداوند همواره قصد قبول کردن توبه بندگانش را دارد چنان كه در اين آيه همگان را از ناامیدی رحمت خدا برحذر می دارد که «لا تقنطوا من رحمه الله». زیرا خداوند همه گناهان را می بخشاید «ان الله یغفر الذنوب جمیعا» و دلیلش هم این است که خداوند بخشنده و مهربان است: «انه هو الغفور الرحیم».

سخنران اين مجلس دلایل دیگری از روایات را نیز دال بر پذیرش توبه از سوی خداوند مطرح نمود و گفت: سند این ادعا، سخن پیامبر(ص) است، ایشان فرمودند توبه کننده مانند کسی است که هرگز گناهی مرتکب نشده است: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له».

استاد انصاريان در همين ارتباط افزود: امام علي(ع) مي فرمايد با توبه به محبوب خداوند مبدل شوید و پاک و طاهر گردید: «توبوا الی الله تدخلوا فی محبته، ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین».

وی در پایان با اشاره به وحشي گري هاي صهيونيست ها گفت: جنايت هاي صهيونيسم در غزه بسيار وحشيانه و ظالمانه است. انشاءالله در روز قدس با حضور در راهپيمايي به همدردي با مردم مظلوم غزه و تمام مظلومان جهان خواهيم پرداخت و آن را زنده نگه خواهیم داشت.

35/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha