سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نبوی

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با انتقاد از تدریس نظریه‌های غربی در دانشگاه ها، گفت: خروجی‌های دانشکده‌های مدیریت می‌خواهند جامعه را مدیریت کنند، این در حالی است که بیشتر واحدهای درسی آن‌ها غربی است.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: دولت در جمهوری اسلامی یک دولت اسلامی است و علاوه بر کارهایی که همه دولت‌ها انجام می‌دهند، ماهیت فرهنگی نیز دارد.

وی با بیان این که وقتی نام جمهوری با اسلام همراه باشد، ماهیت فرهنگی به خود می‌گیرد، تصریح کرد: در دولت اسلامی، فرهنگ تبدیل به یک ارزش می‌شود و زمانی که این اتفاق بیافتد باید با شاخصه‌های دینی سازگار باشد.

معاون تبلیغ آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه با اشاره به این که تبیین شاخصه‌های فرهنگی بر عهده حوزه است،بیان کرد: در حقیقت فرهنگ تفاوت اصلی نظام اسلامی با نظام‌های دیگر است و حوزه علمیه شاخصه‌های فرهنگ را در جامعه اسلامی تبیین می‌کند.

وی با بیان این که مبحث علوم اسلامی جایگاه ویژه‌ای در حکومت اسلامی دارد، ابراز داشت: شناخت حیطه علوم انسانی براساس آیات و روایات کار بسیار سخت و مهمی است که تنها حوزه‌های علمیه می‌توانند به خوبی از عهده آن بر آیند.

*تربیت دانشجویان با تفکر غربی!!!

حجت الاسلام والمسلمین نبوی تصریح کرد: اگر علوم انسانی از مبانی اسلامی استخراج نشوند، دانشجویان با تفکر غربی آشنا می‌شوند و این فارغ‌التحصیلان نا آشنا با علوم اسلامی مسندهای دولت دینی را در دست می‌گیرند و از این طریق تعارض جدی در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با انتقاد از این که دانشجویان بیشتر با نظریه‌های غربی آشنا می‌شوند تا با نظریه‌های اسلامی، گفت: دانشجویانی که نظریه‌های غربی را در دانشگاه می‌گذرانند وقتی نظریه‌ای اسلامی را می‌بینند آن‌را با نظریه‌های غربی می‌سنجند و سپس در مورد درستی آن تصمیم می‌گیرند.

*مدیریت اسلامی با نظریه های غربی سازگار نیست

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه با بیان این که در نظریه‌های غربی علم مدیریت مباحثی وجود دارد که با دین در تعارض است، ابراز داشت: دین، صداقت و راستی را بیان می‌کند که با نظریه‌های غربی سازگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: خروجی‌های دانشکده‌های مدیریت می‌خواهند جامعه را مدیریت کنند، این در حالی است که بیشتر واحدهای درسی آن‌ها غربی است و باید این رویه تغییر یابد.

*جایگاه ویژه حوزه

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه می توانند در تبیین نظریه‌ها، تربیت استاد و تدوین متون درسی نقش اساس ایفا نمایند، گفت: روحانیون جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند و می‌توانند مسائل نظام را برای مردم تبیین کرده و در این زمینه در جامعه موثر باشند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با اشاره به این که نظام باید فضا را برای کار فرهنگی روحانیون فراهم کند، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه با تمام ظرفیت به نظام اسلامی کمک می‌کنند و دفاع از نظام و ارزش‌های آن را وظیفه خود می‌دانند و در این کار کوتاهی نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی تصریح کرد: تعامل یعنی همکاری کردن دو طرف و مسئولین نظام نیز بایستی با حوزه‌ها همکاری کنند.

*عدالت خواهی

وی با بیان این که عدالت خواهی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دولت اسلامی است گفت: مردم به علت ظلم و ستمی که بر آن‌ها وارد می‌شد، انقلاب کردند و امروز شاهدیم که گاهی یک آدم عادی می‌تواند جلوی وزیر را بگیرد و از او انتقاد کند.

*آزادی و استقلال

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه، آزادی و استقلال را از دیگر شاخصه های دولت اسلامی برشمرد و اظهار کرد: آزادی با لجام گسیختگی تفاوت دارد و اگر کسی نظر متقنی داشت، باید بدون ترس نظر خود را مطرح کند.

وی با اشاره به این که از مهم‌ترین شاخصه‌های انقلاب اسلامی این بود که کدخدا بودن آمریکا را از بین برد، افزود: ما این همه شهید و جانباز دادیم که کدخدا منشی آمریکا از بین برود و دولت اسلامی هیچ‌گاه زیر بار ظلم نرود.

*دولت دینی؛ مجری دستورات اسلام

حجت الاسلام والمسلمین نبوی، عمل به دستورات دینی در جامعه را مورد اهمیت قرار داد و گفت: دولت دینی باید دستورات اسلام را در تمام لایه‌های اجتماعی و فردی اجرا کرده و از این طریق در جامعه فرهنگ سازی کند.

*انتقادی سازنده

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه در ادامه با انتقاد از فیلم‌هایی که در مورد روحانیون ساخته می‌شود، بیان کرد: وقتی در یک فیلم موهای همسر روحانی پیدا باشد، تأثیر بسیار بدی بر جامعه خواهد گذاشت.

وی در پایان با اشاره به این که تهیه کنندگان و کارگردانان باید در ساخت فیلم‌های مربوط به حوزه از کارشناسان حوزوی مشورت بگیرند، گفت: روحانیون برای افزایش فرهنگ جامعه تلاش می‌کنند و با یک فیلم نباید این وجهه را مخدوش کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha