سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 336601
۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
حجت الاسلام علیزاده موسوی

رئیس پژوهشکده حج وزیارت از انتشار 800 عنوان کتاب از آغاز فعالیت این مرکز تاکنون خبر داد و گفت: در سال جاری 85عنوان کتاب تألیف و ترجمه شده است که از این تعداد، 55 کتاب تألیفی و 17عنوان ترجمه ای می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت، گفت: این پژوهشکده در گذشته با عنوان مرکز تحقیقات حج و زیارت فعالیت می کرد که در این راستا فعالیت های چشمگیری نیز انجام داده است.

وی افزود: رسالت این مرکز، تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی پژوهشی در عرصه های مغفول مانده در زمینه حج و زیارت است؛ زیرا این عرصه با توجه به ارتباط خاصی که با حوزه های دیگر دارد، زمینه نامحدودی را برای پژوهش مهیا کرده است.

رییس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: حضور ده ها کشور اسلامی در حج و درهم تنیدن مسایل سیاسی و اجتماعی در روابط بین کشورهای اسلامی و حجاج و زائران، می تواند الگوهای بسیاری برای نظریه پردازی ارایه کند.

*لزوم استفاده از ظرفیت حج

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده طباطبایی ادامه داد: پژوهشکده حج و زیارت با توجه به حضور یک میلیون عمرهگذار و 2 و نیم میلیون زائر عتبات، باید خوراک محتوایی لازم را چه در عرصه نظریه پردازی و چه در عرصه بصیرت افزایی و آگاهی بخشی زائران و حتی کارگزاران حج ارایه دهد.

وی با اشاره به برگزاری همایش بزرگ "مسعای قلم" با حضور آیتاللهالعظمی سبحانی و آیتالله ریشهری، اظهارکرد: همایش "سیره و زمانه امام موسی کاظم(ع)" نیز سال گذشته با همکاری این پژوهشکده حج برگزار شد و همچنین نشست وهابیت پژوهی نیز با مشارکت این پژوهشکده برگزار شد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت اضافه کرد: از دیگر فعالیتهای این مرکز میتوان به عرضه نرمافزار وهابیت پژوهی اشاره کرد که امسال عرضه خواهد شد و همچنین تولید لوح فشرده آثار علمی علمای جهان اسلام درباره وهابیت و کتاب فرماندهان تکفیر و همچنین گردآوری و پاسخ به 300کتاب ضد شیعی اشاره کرد.

*انتشار 85 اثر تألیفی و ترجمه ای در سال جاری

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی همچنین از انتشار 800 عنوان کتاب در پژوهشکده حج از آغاز فعالیت تاکنون خبرداد و تأليف و ترجمه ۸۵ عنوان اثر در قالب تاليف (۵۵ عنوان)، ترجمه (۱۷ عنوان)، نشريات (۱۱ عنوان) و گاهنامه (۲ عنوان) در يك سال گذشته خبر داد.

وي افزود: در حوزه اخلاق و اسرار ۷ عنوان، تاريخ و سيره ۷ عنوان، كلام و معارف و وهابيت پژوهي و پاسخ به شبهات ۲۹ عنوان، فقه و حقوق ۴ عنوان و سياسي اجتماعي ۴ عنوان تاكنون منتشر شده و يا در حال انتشار است.

رییس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به این که از مجموع ۵۵عنوان تاليفات به چاپ رسيده، ۳۶ عنوان به زبان فارسي و ۱۹ عنوان به زبان عربي بوده است، گفت: براي ارتباط و پاسخگويي به نيازهاي حجاج و زائران ساير كشورهاي اسلامي، از فارسي به عربي ۱ عنوان، از فارسي به اردو ۴ عنوان، از فارسي به تركي استانبولي ۸ عنوان، از عربي به فارسي ۳ عنوان و از فارسي به انگليسي ۱ عنوان كتاب به چاپ رسانده ايم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: براي آشنايي بيشتر پژوهشگران با آثار پژوهشكده، كتاب «آينه آثار»، كتابي با عنوان «گزارشي از ۴۰ كتاب منتشر شده ضد شيعي»، كتابي با نام «گويه ها» در پاسخ به سوالات فقهي و تاريخي و كلامي، حجاج ساير كشورها و كتاب «گزارش حج ۳۳» نيز به چاپ رسيده است.

*حمایت از پایان نامه ها

وی با اشاره به این که سه نشریه میقات حج، نشریه عربی حج و نشریه فرهنگ به شکل فصلنامه در سال گذشته، در این مرکز منتشر شده است، افزود: انتشار گاهنامه سیاسی اجتماعی سوریه، گاهنامه کلامی با عنوان تکفیری و تکفیریها، حمایت از پایاننامهها و انتشار آنها و تایید 23پایاننامه و واگذاری 15عنوان موضوعی به پژوهشگران از جمله فعالیتهای پژوهشی در سال گذشته بوده است.

* نگارش موسوعه رد شبهات

دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری، نگارش موسوعه رد شبهات با 200 مدخل، را از مهمترین کلان پروژه های پژوهشکده حج عنوان کرد و گفت: در این زمینه می توان 12عنوان تک نگاری و 8عنوان کتاب در عرصه حج اشاره کرد.

*کتابخانه تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اعلام این که دانشنامه حج و حرمین نیز در سال گذشته به دست مبارک مقام معظم رهبری در 5جلد رونمایی شد و امسال جلد ششم و هفتم آن نیز آماده میشود، ابراز داشت: کتابخانه تخصصی پژوهشکده حج نیز با 1290 عنوان کتاب از غنیترین کتابخانههای تخصصی کشور است که در زمینه مطالعات دیجیتالی نیز با گردآوری 907کتاب دیجیتال، حرکت خوبی در این عرصه داشته است.

*برگزاری 12 نشست علمی در سال 92

رییس پژوهشکده حج و زیارت در پایان خاطرنشان کرد: همچنین 42حلقه نرم افزار تحقیقاتی و علمی و 537پایاننامه نیز در دسترس مراجعان به این کتابخانه خواهد بود؛ در سال گذشته 12 نشست تخصصی در این مرکز برگزار شد که در بخش فقه و حقوق سه نشست، در بخش کلام و وهابیتپژوهی 3نشست، در بخش تاریخ 2نشست و در موضوع اخلاق و سیاسی و اجتماعی نیز 4نشست برگزار شد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha