سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
8

جمعی از دانشجویان کشورهای روسیه و ترکیه با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، از نزدیک با فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی این مرکز آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، کارشناس امور بین الملل مرکز نور در این بازدی ضمن معرفی مرکز نور، اشاره ای به تولیدات ارزشمند و فاخر این مرکز به ویژه دانشنامه چند رسانه ای نبوی داشت و این محصول را یکی از شاهکارهای چند رسانه ای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی توصیف کرد.

علیرضا احمدلو ادامه داد: لوح فشرده دانشنامه نبوی حاوی متن 246 عنوان كتاب فارسی و عربی در 894 جلد با موضوع پيامبر اكرم(ص) و برخورداری از دامنه‌های متنوع می باشد.

وی، توليد اين نرم‌افزار را حاصل تلاش چندساله محققان و پژوهشگران مركز تحقيقات عنوان كرد و با اشاره به ويژگی‌های اين نرم افزار اسلامی اظهارداشت: ارائه واژه‌نامه مرتبط با پيامبر اكرم(ص) و مباحث جانبی، امكان دسته‌بندی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی، 10 عنوان لغت‌نامه در 62 جلد با قابليت جستجو از جمله ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.

کارشناس امور بین الملل مرکز نور افزود: ارائه آيات و كلمات قرآنی مربوط به پيامبر اعظم(ص) همراه با اتصال به تفسير و شأن نزول آنها، نمايش شجره‌نامه انساب رسول اكرم(ص) و ذريه آن حضرت، متن زيارات و ادعيه مربوط به حضرت و قابليت ترجمه و پخش صوت، همچنين نمايش و قرائت بيش از 4000 بيت از سروده‌های شاعران به زبان فارسی و عربی از ديگر ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.

وی ادامه داد: ارائه بيش از 6800 كليد واژه، چهار هزار و 100 نمايه و 36هزار موضوع استخراج شده از سخنان حضرت رسول(ص) برگرفته از كتاب بحارالانوار و نمايش 82 تصوير و 108 نقشه در بخش نگارخانه از ديگر محتويات اين دانشنامه است.

احمدلو اضافه کرد: متن زيارات و ادعيه نبوی به همراه ترجمه و صوت، كتاب شناسی حدود چهار هزار و 400 عنوان كتاب، مقاله، دائرة‌المعارف، مجموعه مقالات و پايان‌نامه مرتبط با پيامبر(ص) به همراه تصوير روی جلد در اين نرم‌افزار اسلامی در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.

کارشناس امور بین الملل مرکز نور، پژوهش در متون از طريق فهرست كلمات، جستجوی تركيبی و فهرست‌سازی را از ديگر قابليت‌های اين نرم‌افزار دانست و اظهار كرد: تدوين درختواره با بيش از 15هزار مدخل و 35هزار فيش از 19 عنوان كتاب در53جلد درباره زندگی و سيره فردی و اجتماعی حضرت از قابليت‌های اين نرم‌افزار است.

وی خاطرنشان كرد: گاه‌شمار تاريخ زندگانی پيامبر(ص) و نمايش رخدادها در بستر زمان با امكان اتصال به متون برنامه، ارتباط واژگان متن با لغت‌نامه‌های برنامه و ارائه اطلاعاتی درباره نسخه‌شناسی، كتاب و مولف با قابليت انتقال متن و چاپ از ديگر قابليت‌های دانشنامه است.

انتهای پیام 313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha