جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی سائلی

نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه قدرت رقابت و حذف رقبایی مانند نظام لیبرال دموکراسی غرب را دارد، البته توان نظام پاسخگویی به ابعاد مختلف حکومتی، نباید نخبگان را از پرداختن به فروع حکومت داری غافل کند،

حجت الاسلام والمسلمین علی سائلی، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ابعاد زندگی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: سخن سرایی درباره شخصیت معظم له مشکل است، چرا که مخاطب با شنیدن نام این بزرگوار، چهره آشنا و شناخته شده ای را به یاد می آورد، اما وقتی که در زوایای زندگی ایشان عمیق می گردد، در می یابد که لایه های زیرین و نهان بسیاری در ابعاد شخصیتی ایشان نهفته است که نیاز به دقت نظر بسیار دارد.

وی با اظهار این که شخصیت جهادی ایشان را باید در ایام جوانیشان در مشهد مقدس دریافت، افزود: دغدغه های دین شناختی در عنفوان جوانی، ایشان را ترغیب کرده بود که در مسجد کرامت واقع در چهار راه شهدای مشهد مقدس، مباحث اجتماعی نهج البلاغه برای قشر جوان آن روز برگزار کند. بحث های ایشان، آن قدر جذاب و به روز بود که نهج البلاغه را از انزوا به صحنه اجتماع آورد تا جایی که ساواک آن زمان اعلام کرد "اگر کسی نهج البلاغه داشته باشد، مجرم است".

مدیر گروه فقه جامعة المصطفی، با اشاره به خاطره ای از ایام تدرس نهج البلاغه توسط رهبر فرزانه انقلاب، اظهار کرد: خیلی کم سن بودم که متوجه شدم منزل ما زیر نظر ساواک است. برای موجی از افشاگری هایی که کلاس نهج البلاغه آقا ایجاد کرده بود، مجبور شدیم علاوه بر کتاب های شهید مطهری، نهج البلاغه را نیز مخفی کنیم تا بهانه ای به دست ساواک نداده باشیم.

وی با بیان این که مطرح کردن نهج البلاغه در صحنه سیاسی کشور، بی بدیل بود که رهبری معظم آن را انجام دادند، ابراز داشت: بعدها این سلسله جلسات با دستخط های شاگردان معظم له در آن زمان به انتشار رسید.

این استاد حوزه با بیان این که ایشان، در همان زمان، برخی از کتاب های سید محمد قطب مصری را به فارسی ترجمه کردند، ادامه داد: در آن برهه از تاریخ حوزه که طلاب تنها به درس و مباحثه اشتغال داشتند و کاری به مسایل اجتماعی و سیاسی روز نداشتند، معظم له اشراف کامل به جریان های سیاسی اسلامی در خارج ایران به خصوص مصر داشتند و کتاب های بزرگان آنها مانند سید قطب را مطالعه و جریانات سیاسی مصر و اخوان المسلمین و حوادثی مانند ترور جمال عبدالناصر را دنبال می کردند.

وی با اشاره به این که حضرت آیت الله خامنه ای، در 25 سال گذشته ثابت کرده اند که در مدیریت انقلاب و حفاظت از دستاوردهای آن بی نظیر هستند، ادامه داد: جای تأسف دارد که بسیاری از حوزویان نیز با مبانی فقهی ایشان آشنا نیستند. معظم له در سلسله درس های خارج خود تلاش می کنند که فقه اجتماعی و حکومتی را مطرح کنند. بسیاری از دروس فقه، تنها ورود قرآنی و روایی به آن موضوع را در بردارد، اما در فقه رویکردی مقام معظم رهبری، هر رویکردی که احتمال ورود به موضوعی از فقه را دارد، مورد بررسی قرار می گیرد، برای نمونه می توان به بررسی نظام خانواده و مباحثی چون محیط زیست اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سائلی با بیان این که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه ایران قدرت رقابت و حذف رقبایی مانند نظام دموکراسی در غرب را دارد، خاطرنشان کرد: البته توان نظام پاسخگویی به ابعاد مختلف حکومتی، نباید نخبگان را از پرداختن به فروع حکومت داری غافل کند، چرا که هنوز فروع بسیاری وجود دارد که محتاج ادله کافی است.

مدیر گروه فقه مدرسه عالی فقه و اصول جامعه المصطفی، نبود ارتباط مناسب حوزه با روشنفکران خارج از کشور را نقطه ضعفی دانست و اظهار کرد: حوزههنوز نتوانسته ایم آنچنان که شاید و باید افکار نوین خود را به روشنفکران و عالمان بزرگ دنیا در کشورهای مصر، تونس، لیبی و الجزایر و کشورهای اروپایی صادر کنیم.

وی با اذعان بر این که موضع حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی، انفعالی بود و پس از آن دارای موضع فعال گردید، یادآور شد: قبل از انقلاب، بیشتر بزرگان ما در بحث طهارت یا نجاست اهل کتاب، قائل به نجاست آنها بودند. اما پس از انقلاب، نظر بسیاری از این بزرگواران تغییر پیدا کرد تا جایی که اکنون، اکثر قریب به اتفاق فقهای ما حکم به طهارت اهل کتاب می دهند. این حکم ریشه در تعامل و انتقال افکار اسلام ناب با اکثریت مردم جهان که اهل کتاب هستند، دارد.

این استاد حوزه با بیان این که عمده مسئولیت حوزه در موضع فعال، اثبات مؤثر بودن تکنولوژی در کنار اخلاق است، افزود: اگر بتوانیم این نظریه و نظریاتی مانند دموکراسی در اسلام، دانشگاه اسلامی و سبک زندگی اسلامی را ثابت کنیم، می توانیم در میان جوامع غربی نیز جریان ساز باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سائلی بیان کرد: اگر به پرسش های الگوی خانه اسلامی همچون، نوع آشپزخانه، مکان قرار گرفتن سرویس بهداشتی، رابطه این دو با فضای پذیرایی خانه، مقدار فاصله چاه آب آشپزخانه با چاه فاضلاب، تعداد اتاق ها و شیوه قرارگیری آنها، تعداد پله های خانه و تأثیر آن در سلامت جسم، محل قرار گرفتن خانه از خانه همسایه، محل قرار گرفتن پنجره ها و توجه به خانه همسایه جواب دهیم، در میان جوامع، افکار و تمدن های مختلف نیز پاسخگو هستیم.

وی با بیان این که در ارائه الگوی اسلامی زندگی، نباید متأثر از فرهنگ و تبلیغات غربی باشیم، گفت: اکنون، شهرسازی ما با محوریت جاده و خیابان است. هر خانه ای که نزدیک تر به خیابان باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. اما در فرهنگ اسلامی، محوریت خانه ها با مساجد است و هر خانه ای که نزدیک مسجد و رو به قبله باشد، از ارزش مادی بیشتری هم برخوردار است. شبکه های ماهواره ای غربی نیز همین نکته را هدف قرار داده اند و تبلیغ می کنند که مسجد و حرم های متبرک سر و صدا دارند و برای آسایش باید به دور از آنها زندگی کرد!

این محقق حوزوی با تاکید بر این که جهان، همانند دهکده ای جهانی است، افزود: در این دهکده، هیچ خبری مخفی نمی ماند و موج اخبار به راحتی منتشر می گردند. در چنین فضایی به راحتی می توان فرمایشات مقام معظم رهبری را انعکاس داد و این کاری است که بسیاری از شبکه های جهان، به خصوص شبکه های عرب زبان به آن اهتمام دارند. از آن جایی که شبکه های عرب زبان را رصد می کنم، شاهدم که اگر ما بتوانیم محتوای لازم را به آنها بدهیم، آنها نیز آماده انتشار آنها در میان جهانیان، به خصوص مسلمانان هستند.

وی تصریح کرد: برخی از نخبگان که دغدغه فرهنگی و جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری را دارند، باید فرمایشات ایشان را دنبال و مطالعه کرده و با دسته بندی مباحث مطرح شده، آنها را در جلسات هفتگی به بحث بگذارند. رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی به موضوعاتی مانند تکیه بر نیروی داخلی و درون زا تأکید کرده اند و این الگویی است که همه حوزویان باید مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا لعنت کند همه ی علمایی که به علمشون عمل نمیکنن و با ظاهری درست خودشونو به رهبری وصل میکنن