پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
5

امام جمعه ارومیه، فضای معنوی و پویای حوزه علمیه را زمینه ساز تربیت و تعلیم چهره های موفق و شخصیت های برتر و موثر از دوران صدر اسلام تا عصر کنونی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در مراسم افتتاحیه سال‌تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران با اشاره به جایگاه تعلیم و تعالم در اسلام اظهار داشت: شاید هیچ مسئله ای به اندازه ارزش علم آموزی از منظر اسلام به این اندازه مورد تاکید قرار نگیرد و اشارات موکد آیات و روایات نشان از اهمیت و سنگینی تکلیف فراگیری علوم دینی طلاب است.

وی اولین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) را دلایل بر اهمیت علوم دینی و دانش عنوان کرد و افزود: معجزه پیامبر بزرگوار اسلام‌(ص) از نوع علم است و نزول کتاب الهی بر ایشان گواه این امر است.

وی همچنین با اشاره به آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: پروردگار متعال معلم اول و تعلیم دهنده علوم اولیه بر پیامبر(ص) است و ارزش تعلیم علم را مقدم بر امر خلقت دانسته، چراکه اگر تعلیم نباشد خلقت بی فایده خواهد بود که این نشانگر اهمیت و منزلت علم است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیات الهی در رابطه با سوگند خداوند بر قلم و مکتوب افزود: در آیات متعددی بر جایگاه علم اشاره شده است و قسم پروردگار بر قلم و کتاب از دیگر نشانه های مشهود این قضیه است.

وی نائل آمدن به درجه طلبگی را به معنای طلب کننده علوم الهی و معرفتی مایه مباهات دانست و افزود: طلاب پذیرفته شده باید شکرگزار فرصت به وجود آمده باشند تا بتوانند به نحو احسن از فرصت طلبه شدن در مسیر شکوفایی و تبلیغ احکام دینی در هر زمان و مکانی استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی با بیان چهره ها و شخصیت های موفق جهان اسلام تصریح کرد: وجود علما و مفسرین برجسته و ممتاز همچون شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ مفید که محصول حوزه های علمیه ایران در قم و ری بودند و نشان از تجهیز و ممارست حوزه های علمیه در تربیت و تعلیم افراد مومن و متعهد است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با تبریک سال تحصیلی جدید به طلاب خواهر افزود: بانوی طلبه نقش خطیری در اشاعه فرهنگ دینی جامعه دارد تا ضمن حفظ حرمت طلبگی در زمینه تبلیغ و نشر آموخته های خود با جدیت در راستای دستیابی به منویات حوزه علمیه و تعالی دین اسلام حرکت کند.

وی معرفت و بصیرت افزایی را از جمله وظایف طلبه موفق عنوان کرد و افزود: زکات علم در گرو انتشار آموخته ها است و یادگیری همراه با معرفت به تبلیغ در راه خدا منجر می شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی  مسلط بودن به احکام و دانش دینی را از ضرورت های عصر حاضر دانست و افزود: حضور طلاب در عرصه های مختلف در تامین امنیت اخلاقی و پاسخ به شبهات اعتقادی نقش مهم و اساسی دارد.

گفتنی است، در پایان این مراسم راضیه پورحیدر مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا ارومیه بیانیه حجت الاسلام و المسمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور را برای طلاب جدید الورود و آغاز سال تحصیلی خواهران قرائت کرد.

  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha