دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جواد

حوزه / مراسم سالروز شهادت امام جواد(ع)،پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در این  مراسم با اشاره به روایتی از این امام جواد(ع)، اظهار داشت: در روایت: «ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن الهیثم بن ابى مسروق النهدى عن اسماعیل بن سهل قال کتبت الى ابى جعفر الثانى علیه السلام علمنى شیئا اذا انا قلته کنت معکم فى الدنیا و الاخرة قال فکتب بخطه اعرفه اکثر من تلاوة انا انزلناه و رطب شفتیک بالاستغفار» آمده است، اسماعیل بن سهل مى‌گوید: در نامه به محمد بن علی امام جواد(ع) نوشتم: چیزى به من بیاموز که با گفتن آن در دنیا و آخرت با شما باشم. حضرت(ع) درجواب نامه که با خط خودشان بود و من خط او را مى شناختم ، برایم نوشتند: سوره (انا انزلناه ) را زیاد تلاوت کن و لبانت را با استغفار تر کن ( و دائما آمرزش بطلب)».

* چه مقدار از عمر خود را صرف قرآن و نهج البلاغه می کنیم؟

وی ابراز داشت: تلاوت و انس با قرآن از مسائل بسیار مهم است و نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در شبانه روز چه مقدار از عمر خود را صرف تلاوت قرآن و نهج البلاغه می کنیم.

*امروز فضای مجازی بلای جان خانواده ها شده است

این خطیب حوزوی با اشاره به این که فضای مجازی، بلای جان خانواده ها شده است، خاطرنشان ساخت: امروز عمر بسیاری از جوانان ما  در شبکه های اجتماعی نظیر  واتس اپ، وایبر، تانگو و ..... می گذرد؛ در حالیکه قرآن و نهج البلاغه غریب می باشند.

این محقق و پژوهشگر با بیان این مطلب که باید قرآن و نهج البلاغه را به طور کامل مطالعه کرد، ادامه داد: اگر کتاب نهج البلاغه به صورت کامل مطالعه شود، باز کلمات قصار بسیاری از امام علی(ع) در کتاب غررالحکم وجود دارد که هنوز مطالعه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به تفسیر قرآن و نهج البلاغه حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تصریح کرد: اگر در قدیم قصد داشتیم کتاب تفسیری به جوانان معرفی کنیم، با مشکل مواجه بودیم؛ اما امروز با کمال افتخار اگر بخواهیم در این موضوع کتابی را به جامعه ارائه کنیم، می توانیم تفسیر قرآن و نهج البلاغه این مرجع تقلید را معرفی کرد.

* برنامه های دینی در صدا و سیما در اولویت چندم است

وی با بیان این مطلب که امروز برنامه های دینی و معارفی در صدا و سیما در اولویت چندم قرار دارد، اظهار داشت: متأسفانه امروز برای برنامه های ورزشی بودجه و وقت بسیاری صرف شده؛ اما برای برنامه های دینی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و در اولویت دوم و سوم قرار دارد.

*نگاهی بر بعد اجتماعی امام جواد(ع)

این خطیب حوزوی در ادامه با بیان بعد اجتماعی امام جواد(ع)، ابراز داشت: حضرت به غیر از ذکر، دعا و عبادت در ابعاد اجتماعی نیز حضور داشته و الگویی برای ما هستند.

این محقق و پژوهشگر به نامه امام جواد(ع) به والی سیستان اشاره کرد و گفت: شخصی سیستانی خدمت این امام همام رسید و گفت: در آن منطقه ای که ما زندگی می کنیم، حاکمی وجود دارد که از دوستداران شماست و من مشکلی دارم و شما نامه ای به ایشان بنویسید و سفارش مرا کنید. امام(ع) در این نامه می‌نویسد:  بسم ا... الرحمن الرحیم؛ اما بعد، حامل این نامه به تو، نکته زیبایی را یادآور شد که تو به آیین پسندیده ای گرایش داری! بی‌گمان تو در مقابل عمل نیک، پاداش نیکی خواهی داشت. به برادرانت احسان کن و بدان خداوند عزیز و جلال از ریزترین اعمال و رفتارت سؤال خواهد کرد. این مرد سیستانی می‌گوید: پیش از رسیدن من به سیستان، حسین بن عبدا... نیشابوری (فرماندار سیستان) از نامه امام باخبر شده بود و هنگامی که من به شهرم نزدیک می‌شدم، هنوز دو فرسخ مانده بود که به استقبالم آمد. نامه را به او دادم او آن را بوسیده و روی چشمانش گذاشت و به من گفت: چه می‌خواهی؟ گفتم: در دفتر محاسبات شما برای من مالیاتی نوشته اند که توان پرداخت آن را ندارم. دستور داد آن را برای من ببخشند و اضافه کرد: تا زمانی که من فرماندار شهر شما هستم، تو را از خراج و مالیات معاف کردم. سپس از خانواده ام پرسید و من وضعیت اقتصادی خود و خانواده ام را برایش شرح دادم. او دستور داد در مورد مشکل معیشتی من اقداماتی انجام شود و مقداری هم اضافه به من کمک کرد. تا او زنده و در منصب فرمانداری سیستان بود، از من مالیات و خراج نگرفتند و احسان و عطایایش را تا آخر از من قطع نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تأکید کرد: عالمان دین باید به روز بوده و فقط تحت الشعاع دروس قرار نگیرند؛ بلکه عالم به زمان بودن از ویژگی های روحانیت است و باید با مشکلات مردم مواجه شد و آن را برطرف کرد.

*یکی از مشکلات عصر امام جواد(ع)

وی در پایان یکی از مشکلات عصر امام جواد(ع) را خیانت یاران و وکلای ایشان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از این خیانتکاران صالح بن سهل است که متولی امور موقوفه در قم بوده و 10 هزار درهم از پول بیت المال را صرف امور شخصی خود کرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha