شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله صافی

حوزه / حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در سلسله نوشته های خود به مناسبت دهه مباركه ولايت تصریح کردند: مسلمانان راستين و متعهّد همواره تابعيت اين نظام را كه نظام امامت و ولايت است را داشته باشند و اگر در كشورهاي بيگانه ناچار از مراعات نظامات آنها هستنددر همان حال و همان‌جا نيز بايد در محدوده تابعيت از نظام امامت عمل نمايند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نوشتار این مرجع تقلید بدین شرح است:

قال‌الله تعالي: "يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ‌الله يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ"(1(

روز بعثت و غدير، تأسيس و بقاي اسلام

روز تاريخي و بزرگ عيد سعيد غدير مانند روز عظيم بعثت با اهميت و بي‌نظير است. اين دو روز با يكديگر، پيوند و بستگي كامل دارند. بعثت، اصل، اساس و پايه انقلاب الهي، جهاني و جاوداني اسلام، و روز غدير مكمّل و تداوم‌بخش آن است.

غدير در وجود، فرع بعثت است و روز بعثت در بقا، پيش‌آهنگ غدير است. بعثت، سرآغاز ابلاغ وحي و عرضه نظامات فراگير و همه جانبه اسلام، تا تشكيل حكومت اسلامي و حاكميت ‌الله به رهبري شخص رسول «اعظم صلّي‌الله عليه و آله» است، و روز غدير كامل‌كننده دين و اعلام استمرار نظام عصر نبوّت به رهبري اميرالمؤمنين و فرزندان آن حضرت، ائمه معصوم عليهم السلام است.

اين دو همايون‌روز، با يكديگر هم‌سويي معنوي و بستگي ناگسستني دارند. حصار خلل‌ناپذير اسلام را كه توحيد همچون پي بناست، امامت چار ديوار و بعثت سقف است. پس هيچ‌يك از اين دو روز را از ديگري بي‌نيازي نيست كه هر دو خط اسلام را در تأسيس و بقا ترسيم نموده‌اند، نه اسلام منهاي حكومت و نظام غدير است و نه نظام غدير، غير از اسلام است.

غدير، استمرار نظام رسولان الهي

نظامي كه در غدير به آن‌صورت عام و جلوه رسمي به همگان اعلام شد، نظامي است كه همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمين هيچ‌گاه از شخصي كه صاحب، مدير و رهبر آن نظام باشد خالي نخواهد ماند. چنان‌كه اميرالمؤمنين علي عليه‌السّلام در خبري كه خاص و عام آن را روايت نموده‌اند مي‌فرمايد: "اللَّهُمَ‏ بَلَي‏ لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ للهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً"(2(

تبعيّت از نظام امامت، وظيفه‌اي همگاني

مسلمانان راستين و متعهّد همواره تابعيت اين نظام را كه نظام امامت و ولايت است داشته‌اند و دارند و اگر به ظاهر تابعيت يكي از نظامات ديگر را داشته باشند و يا در كشورهاي بيگانه ناچار از مراعات نظامات آنها باشند در همان حال و همان‌جا نيز بايد تابع نظام امامت باشند و در حال مراعات از نظام‌هاي غيرمسلمان، بايد در محدوده تابعيت از نظام امامت عمل نمايند و از آن خارج نشوند.

لزوم تجليل از غدير

بديهي است روز ابلاغ و اعلان تشكيل اين نظام كه در آن واقعيت و هويت حاكميت‌الله ظهور مي‌يابد از ايام‌الله بزرگ است كه بايد سالروز آن را گرامي داشت و پيام و درسي را كه براي همه جهانيان به ويژه مسلمانان دارد همواره بازگو كرد. روزي كه دين در آن به كمال رسيده و نعمت خداوند متعال بر اين امت تمام يافته است، بسيار با عظمت است.

ياد آن روز كه نظام سياسي دين، اعلام و رهبري فكري، علمي، معنوي، سياسي و امام، حجّة‌الله، وليّ‌الله و خليفة‌الله معرّفي شده است، بايد هميشه در دل‌ها زنده بماند و تعهّد جامعه به بزرگداشت و پيروي از آن آشكار باشد.

بايد در هر فرصت مناسب و به خصوص در ماه ذي الحجة پيرامون ابعاد اين نظام، شرايط و شخصيت رهبران آن و ويژگي‌هاي حكومت در اسلام، سخنراني‌ها، كنفرانس‌ها، سمينارها و تأليف كتاب و تحقيق و بررسي ادامه يابد.

پيام غدير، پيام ولايت و پيام كمال دين و اعلام نظام جاوداني و جهاني اسلام و بيان بقا و استمرار نظام عصر رسالت است. محتواي اين پيام، وجود حكومت جهاني و واحد اسلامي است كه بدون انقطاع و كمترين فترت در همه ادوار و اعصار برقرار بوده است و بر هر مسلماني در هر كجا باشد اگرچه به ظاهر در تابعيت نظام‌هاي غير شرعي محسوب شود واجب است از اين نظام امامت تبعيت نمايد و خود را ملزم به تابعيت آن بداند.

مسلمانان راستين در طول متجاوز از چهارده قرن در عصر امثال سلاطين بني اميه و بني عباس و ديگران، تابعيت اين نظام را داشته و دارند و اگرچه اين تابعيت با قوّه قهريه بر آنها تحميل نشده خود به خود به تعهّدي كه در برابر اين نظام دارند و بيعتي كه از امام عصر عجل‌الله تعالي فرجه الشريف در هر زمان به گردن دارند وفا دارند و از آن تبعيت مي‌نمايند و در اين عصر كه‌ شمس آسمان ولايت حضرت بقية‌الله ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء در پرده غيبت قرار گرفته است از علماي عامل و فقهاي عادل كه نوّاب عام آن خليفه يزدان و رهبر دوران هستند و به ظاهر عهده‌دار شئون نظام امامت، نگهبان ثغور دين و دفع بدع مبدعان و شبهات ملحدان مي‌باشند پيروي و تبعيت مي‌نمايند.

پي نوشت ها:

1. سوره مائده، ‌آيه 67.

2. نهج البلاغة صبحي صالح، حكمت 147.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha