سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاد رشاد

حوزه/ آیا امام صادق(ع) كه مؤسس سنت عزاداري‌اند، زنجير تيغ‌دار بر سينه و پشت زده يا قمه بر سر زده اند؟ قمه‌زني، مصداق اضرار به نفس، موجب وهن مذهب، معارض با شئونِ شعائر حسيني(س) و خلاف عقل و شرع است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، در درس اخلاق هفتگی خود در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با تسلیت ایام عزای اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: سوگ حضرت سيدالشهداء(ع) و اصحاب باوفاي آن بزرگوار، داغ عظيمي است كه قلوب نه تنها شیعیان، بلکه همه آزادیخواهان را در طول تاريخ اندوهگين و سوگوار ساخته و قرن‌هاست كه  موحدين و مؤمنين به مقياس يك تاريخ بر اين داغ گريه مي‌كنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در زمينه‌ برخي رفتارها و گفتارهايي كه در مجالس عزاداری سيدالشهداء(ع) از سوي بعضي افراد جاهل و بي‌مبالات سرمي‌زند، گفت: اين رفتارها و گفتارها خلاف شأن متعالي شعائر حكيمانه‌ حسيني(س)، باعث وهن مذهب، معارض حكم عقل و بعضاً خلاف شرع است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با تاکید بر ضرورت جلوگیری از بروز انحراف در عزاداری حسینی، تصریح کرد: همواره بايد بين حكم و موضوع، مناسبت رعايت گردد و مسير و مقصد با هم سازگار باشند. هرگز از طريق غلط نمي‌توان به مقصد صحيح دست يافت. امر عزاداري حضرت سيدالشهداء(ع) نیز بدون ‌شك از امور مهمه‌ ديني و از شئون اساسي اجتماع اسلامي و اسلام است.

*عزاداری امام حسین(ع)؛ رمز ماندگاری مذهب

وی با تاکید بر این که عزاداري سيدالشهداء(ع) و ذكر اهل بيت(ع) از مصاديق كامل تعظيم شعائر الله است، تصریح کرد: احياي امر اهل بيت(ع) كه مشتمل بر طرح و شرح تعاليم قولي و فعلي حضرات معصومین(ع) است از مستحبات و احياناً برخي موارد و مصاديق آن وجوب كفايي از واجبات است، و اگر ادا نشود، شريعت و سنت مندرس و منحرف خواهد شد.

استاد رشاد با بیان این که نهضت امام حسين (ع) براي مقابله با تحریف دين و شريعت محمديه و مواجهه انحرافاتي كه بين جماعتي از نخبگان و عوام مسلمين پيش آمده بود، شكل گرفت، ابراز داشت: تعظيم اين نهضت عظيم كه از مصاديق كامل تعظيم شعائر الله است و بايد متناسب با شأن و مقصد آن انجام شود، متأسفانه در روزگار ما (هرچند كه در گذشته‌ها نيز اين آفات و آسيب‌ها كم و بيش وجود داشته) تحريفات و انحرافاتي در عرصه‌ي فهم و فعل منتسب به تعظيم شعائر حسيني اتفاق مي‌افتد كه مايه‌ي نگراني است.

*به نام روضه امام حسین(ع) هرحرفی نزنید

 وی اضافه کرد: در مجالس عزاداری مطالب غیر مستند و اكاذيبي به نام روضه سيدالشهدا(ع) و ذكر مصيبت اصحاب و اولاد آن بزرگوار ذكر مي‌شود كه هيچ اساس و مبنايي ندارد و بيان برخي از آنها مصداق افتراء به اهل بيت(س) و موجب وهن ايشان و از محرمات قطعي است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد همچنین با ابراز نگراني از انحراف در عزاداری ها، گفت: هرچند و البته اين اقوال و افعال از ناحيه‌ بعضي روضه‌خوان‌هاي درس‌نخوانده و يا مداحان بي‌مبالات مطرح مي‌گردد و كثرت ندارد، اما چون از طرف برخي عناصر توجيه فقهي و شرعي مي‌شود و توسط عوام ناآشنا با مباني ديني و تعاليم اهل بيت (س‌) پذيرفته مي‌شود، نگران توسعه و تأثيرگذاري آن در ميان اقشار جامعه‌ايم، لذا تذكر و تبيين آن ها تكليف است.

*شان مجلس عزای امام حسین حفظ شود

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با ذکر مصادیقی از کم توجهی به ارزش ها در مجالس عزای حسینی، افزود: عده‌اي با لباس‌هاي نامناسب، آرايش‌هاي غليظ، شكل و شمايل نامناسب، زننده و خلاف شئون و بلكه خلاف شرع و احكام مسلم ديني در محفلي كه به نام سيدالشهداء(ع) برپا شده، حضور پيدا مي‌كنند. البته ما نمي‌خواهم نيت اين افراد را تخطئه كنيم، چون ممكن است بعضي از سر جهل و بي‌دقتي و نه از سر جحد و عناد به اين صورت در مجالس حضور پيدا كنند، ولي بايد به آنها تذكر داد که شأن مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) را رعایت کنند.

*حرمت اضرار به نفس از قطعيات فقه است

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ي اسلامي ادامه داد: گاه بعضي اعمال به نام ذكر مصيبت و عزاداري سر مي‌زند كه بعضي از آنها مصداق فعل حرام است. حرمت اضرار به نفس از قطعيات فقه بوده و قطعاً حرام است. براي مثال در حين عزاداري از زنجيرهايي استفاده مي‌شود كه بر سر آنها تيغ‌هايي بسته شده و با آن به سر و صورت يا سينه و پشت مي‌زنند و خون شديدي از بدن جاري مي‌شود. آيا اين اضرار به نفس نيست؟ خراش كوچك بر صورت و دست و جوارح انداختن ديه دارد و جايز نيست، آن‌گاه چگونه ممكن است بگوييم اين عمل جايز است.

* قمه‌زنی از مصاديق اضرار به نفس است

رئیس شورای حوزه علمیه تهران به مسئله قمه زنی نیز اشاره کرد و گفت: قمه‌زدن قطعاً از مصاديق اضرار به نفس است و هيچ شكي در آن نيست. افراد زيادي بر اثر قمه‌زدن آسيب ديده‌اند و دچار عارضه شده‌اند، موارد متعددي بوده كه فردي بر اثر قمه‌زدن فوت کرده است. آيا اين اضرار به نفس، قتل نفس و خودكشي نيست؟ آيا مصداق عمل به فعلي كه قرآن صريحاً از آن نهي كرده، نيست؟ چرا به جاي اين كه به خودمان لطمه بزنيم به دشمنان سيدالشهداء(ع) لطمه نمي‌زنيم؟ چرا به جاي اين كه به ظالم و جائر و يزيديان زمانه حمله‌ور شويم، اين چنين خودزني مي‌كنيم؟ آيا اين رفتارها عاقلانه است؟ و با مباني و احكام شرع سازگار است؟!

*استناد به نقل‌هاي تاريخي غيرمستند!!!

اين استاد حوزه تصريح كرد: استناد به نقل‌هاي تاريخي ضعيف و غيرمستند براي افتا در فروع مجاز نيست؛ گاهي به اين مطلب استناد مي‌شود كه حضرت زينب(س) سرشان را به ستون كجاوه زدند و خون از سر مباركشان جاري شد! معلوم نيست كه چنين نقلي درست باشد. نوعاً اين‌گونه مطالب سند ندارد و به لحاظ دلالي هم تمسك به آن قابل تأمل است.

*عقیله بنی هاشم(س) تربیت یافته مکتب نبوی و علوی

استاد رشاد یادآور شد: حضرت زينب(س) عقيله‌ي بني‌هاشم است، قلّه‌ي خردمندي و خردورزي است، او تربيت یافته مکتب نبوي و علوی است؛ آيا انتساب چنين رفتارهايي به آن خاتون حكمت و معرفت جائز است؟ چرا شخصيت آن بزرگوار را با نسبت‌هاي ناروا مخدوش و موهون جلوه مي‌دهيم؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این که حضرت زینب(س) شخصيت عظيمي است كه نهضت حسين(ع) به تدبير و تلاش آن حضرت(س) پايدار ماند، خاطرنشان کرد: حضرت در مسير اسارت و در مجالسي كه غاصبين حق اهل بيت(ع) تشكيل دادند، آن خطبه‌هاي غرّا را خواندند و پس از ماجراي كربلا با تشكيل محافل معرفتي و شاگردپروري، نهضت امام حسين(ع) را احيا و از تحريف مصون داشتند.

وی تصریح کرد: اگر مساعي معرفتي و حكيمانه‌ي عقیله بنی هاشم نبود، نهضت اباعبدالله(ع) مندرس مي‌شد، اخبار واقعه به تاريخ منتقل نمي‌شد و اگر دشمن توسط آن عقيله‌ي حكيمه به حدي كه بايد و به نحوي كه شايد افشا نمي‌شد، راز انقلاب حسيني پنهان مي‌ماند و فلسفه‌ي قيام تحقق نمي‌يافت.

*زینب کبری را متهم نکنیم!!!

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح سئوالی، تصریح کرد: چرا زینب کبری(س) با آن مراتب حكمت و معرفت و مقامات معنوي و فضائل اخلاقي را متهم مي‌كنيم كه همانند يك زن عامي و بي‌مبالات، جزع و فزع مي‌كند و سر بر كجاوه مي‌زند! آن‌چنان شديد كه خون از محمل سرازير مي‌شود! چرا چنين نسبتي را به ساحت حكمت‌نمون عقيله‌ي بني‌هاشم حضرت زينب (سلام الله عليها) نسبت مي‌دهيم؟ در حالي كه چنين نسبتي به ساحت قدسي اين بانوي حكيم و صبور، نسبت ناصوابي است، تازه از اين نسبت ناروا، نتيجه مي‌گيريم كه قمه‌زدن هم از همين قبيل است.

وی تاکید کرد: بنا به بعضي تحقيقات تاريخي، رفتارهاي غيرمعقول و بلكه غيرمشروعي مثل قمه‌زدن منشأ سياسي و استعماري دارد. اين رفتار را انگليسي‌ها در بين بعضي از اقوام در مناطق شيعه‌نشين، مانند شبه‌قاره رايج كردند و سپس آرام‌آرام به ايران كه كانون تشيع است، منتقل شد.

*اسلام دین عقلانیت است

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر این که دين ما دين حكمت و عقلانيت، تفكر و انديشه، كلام و كتابو جهاد و اجتهاد است، بیان داشت: رفتارهاي غيرعقلاني و اعمال سفيهانه با تعاليم متعالي و عقلاني اهل بيت(ع) سازگاري ندارد.

 *کمک به شیعه کشی با اظهارات نسنجیده!

وی با بیان این که سخنان برخی افراد جاهل و عوام که باعث تشديد اختلاف بين مسلمانان و منشأ بعضي خونريزي‌ها و قتل‌ها مي‌شود، حرام است، افزود: اگر كسي با برخي اظهارات نسنجيده سبب شود كه در گوشه‌اي از جهان يك شيعه‌ اميرالمؤمنين(ع) كشته شود، مقصر است و بايد در نزد خداوند او هم در كنار آمرين و قاتلين، پاسخگوي خون بناحق ريخته باشد. چطور مي‌شود كه افعال و اقوالي كه سبب تحريك افرادي جاهل در آن سوي قضيه‌ اختلافات مذهبي شده و باعث كشته‌شدن شيعيان مخلص علي (ع) مي‌شود، جائز باشد؟

*تكفيرهاي برانگيخته‌ استعمار پير و بازيچه‌ آمريكا و اسرائيل

رئیس شورای حوزه علمیه تهران یادآور شد: تكفيرهاي جاهلِ وهابي و برانگيخته‌ي استعمار پير و بازيچه‌ كنوني آمريكا و اسرائيل، به دنبال بهانه می گردند و بعضي از جهال نیز بهانه به دست آنها مي‌دهند! امروز اگر بر اثر تحريكات و قول و فعل نسنجيده‌ي كسي، شيعه‌اي‌ زير تيغ جلادهاي اموي و عباسيِ معاصر سر بريده ‌شود، مانند قاتلين آن شريك جرم است و در روز قيامت بايد جوابگوي خون بناحق ريخته باشد. چرا افراد معاند را تحريك کرده و بهانه به دست آنها مي‌دهيم؟ چرا موجب وهن مذهب مي‌شويم؟

 *آيا امام صادق(ع) زنجير تيغ‌دار يا قمه مي‌زدند؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر این که ما بايد از مشي و منش حضرات معصومين(ع) پيروي كنيم، گفت: سنت عزاداري از مواريث امام صادق(ع) است. امام باقر و امام صادق(ع) بيش از ساير معصومين(ع) بر مسئله‌ ذكر مصيبت و تشكيل محافل عزای حسینی تأكيد فرموده‌اند. در واقع سنت‌هاي حسنه‌ قدسيِ الهي كه بقاي تشيع و حيات مكتب اهل بيت(ع) و در حقيقت اسلام ناب در گرو تحفظ آنها بوده و هست، ارث صادقين(ع) است و آن بزرگواران اين سنت را بنا گذاشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: از بعضي حضرات كه ظاهراً نظر فقهي ارائه مي‌كنند، سؤال مي‌كنم كه آيا در رفتار و سنت حضرات معصوم(ع) كه باني اين سنن‌اند، چنين رفتارهاي غيرمعقولي سراغ داريم؟ آیا امام صادق(ع) كه مؤسس سنت عزاداري‌اند، زنجير تيغ‌دار بر سينه و پشت زده يا قمه بر سر زده اند؟ اگر چنين چيزي جايز بود، صادق آل محمد (ع) انجام مي‌دادند. ما در هر امري اگر از معصومین(ع) مدرك مستندِ برخوردار از دلالت تام، در اختيار داشته باشيم، به آن عمل مي‌كنيم؛ اما هرگز قول و فعل منسوبِ مستند به آن بزرگواران در اين زمينه‌ها در دست نيست.

*توجیهات عوامانه

استاد خارج فقه و اصول حوزه همچنين تأكيد كرد: بعضي توجيهات كه برخي به عنوان مباني رأي فقهي خود و در واقع براي توجيه عمل خلاف شرع جمعي عامي ارائه مي‌كنند، هرگز صلاحيت معارضت با مباني بيّن و ادله‌ي نقلي مسلم و دلايل عقلي قطعي را ندارد. اين توجيهات، عوامانه است و مبناي فقهي ندارد. ما اصول فقه، رجال و قواعد فقيه خوانده‌ايم، بايد در چارچوب اين مباني نظر بدهيم نه این که براي دلخوشي عوام فتوا بدهيم! ما وظيفه داريم حق را گفته و عوام را راهنمايي و هدايت كنيم. اگر افعال غلط و خلاف شرعي از آنها سر ‌زد، به آنها تذكر بدهيم و اصلاح كنيم.

*عزاداری را به گناه آلوده نکنید

وی با بیان این که سيدالشهداء(ع) براي احياي سنت رسول خدا(ص) و شرع جد بزرگوارشان قيام کردند، ابراز داشت: آيا مي‌توان فعل مقدسي مثل عزاداري كه قطعاً‌ از مصاديق اتمّ احيا و تعظيم شعائر الهي است را به گناه آلوده كرد؟‌ مسير و ابزار بايد با مقصد سازگار باشد، فعل شرعي را با روش غيرشرعي نمي‌توان انجام داد. چرا مذهبِ عقلاني، تعاليم حكيمانه، عميق و قدسي اهل بيت(ع) را به اعمال و حرف‌هاي موهون آلوده مي‌كنيم و در دنيا تا از شيعه صحبت مي‌شود، به اين اعمال اشاره مي‌كنند.

*آبروی شیعه را نبرید

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با ابراز تاسف از این گونه اعمال خلاف عقل و شرع،  گفت: اين درد را بايد به كجا برد كه وقتي در اينترنت كلمه‌ي شيعه را جستجو كنيد، صحنه‌هاي فجيع قمه‌زني نشان داده مي‌شود!؟ گناه اين آبروريزي بر گردن كيست؟ عجيب است كه برخي نيز اين اعمال را با ارائه‌ مطالب بي‌اساس توجيه شرعي و فقهي مي‌كنند! به جاي اين كه امروز در دنيا تشيع با نام مبارك امام صادق(ع) و تعاليم بلند حضرت و با حكمت عظيم، فقه قويم، اصول اصيل، كلام عميق و اخلاق متعالي‌اش شناخته شود، با قمه‌زني شناخته مي‌شود و مي‌گويند شيعه اينها هستند!

حجت الاسلام والمسلمین رشاد یادآور شد: ما به جاي اين كه تشيع را به دنيا با عقل و عدل علوي معرفي كنيم و جان‌هاي تشنه و دل‌هاي مشتاق جهاني را به سمت مكتب امام صادق(ع) فرا بخوانيم و جذب كنيم و جمعيت شيعه را افزايش دهيم و مكتب اهل بيت(ع) را تقويت كنيم، مطالب سست و رفتارهاي سخيف را ترويج و به نام شيعه ثبت مي‌كنيم و ديگران را از مكتب آل الله منزجر و گريزان مي‌كنيم.

*ترویج خرافات به نام شیعه!!!

وی اضافه کرد: این که فردی عده ای جوان پاكدل را تشويق مي‌كند كه به نام عزاداري روي آتش راه بروند؟ زغال گداخته را روي زمين ريخته‌ و به جوانان بگویند‌ ياحسين ياحسين گويان روي آن بدويد!! آيا امام صادق(ع) چنين كارهايي را در عزاي جد بزرگوارش انجام مي‌داد؟ آیا امام حسين(ع) از اين كار راضي است؟

*بافته‌هاي سست را به فقه قويم اهل بيت(ع) نسبت ندهيد

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران یادآور شد: متاسفانه برخي افراد رفتارهاي سخيف و زشت را به نام عزاداري وارد فرهنگ و شعائر ديني مي‌كنند! اين چه كاري است؟ مگر تعاليم اهل بيت(ع) و دستورات دين اسلام چيزي كم دارد كه حاجت به اقتباس از مذاهب ساختگي بيافتد؟. اين اعمال و رفتار را به نام امام حسين(ع)، تشيع و ايران تمام نكنيد. اين بافته‌هاي سست را به فقه قويم اهل بيت(ع) نسبت ندهيد. فقهي را كه در مقابل همه‌ي مكاتب حقوقي دنيا ايستاده و با قامت آراسته و استوار، مراتب مترقي‌بودن، نجات‌بخش‌بودن، كارآمد و روزآمدبودن خود را به بركت اجتهاد عقلاني بر بام جهان فرياد مي‌كند، سخيف و ضعيف  نشان ندهيد. اينها قطعاً خلاف شرع است و مرتكبين آنها را خداوند عقاب مي‌كند.

* عزاداري صحيح

وی با تاکید بر این که راه صحيح عزاداري آن است كه ائمه طاهرين(ع) و به خصوص باقرين(ع) فرموده‌اند و ما بايد به همان‌ها عمل كنيم، ابراز داشت: حضرت رضا(ع) نقل مي‌فرمايند: «كان أبي إذا دَخل شهرُ المحرّمِ لايري ضاحكاً، وكانتِ الكـآبةُ تَغلِبُ عليه، حتّي تمضي عشرةُ أيامٍ، فإذا كان يومُ العاشرِ كان ذالك اليومُ يومَ مصيبتهِ وَحزنهِ وبُكائِه، وَيقُول: هو اليومُ الّذي قُتِل فيه الحُسين (ع) "وسائل الشّيعة: ج10، ص394"؛ روز اول محرم پدرم اندوهگين مي‌شد و ده روز را سوگوار بود، گويي تازه عزيز خود را از دست داده بود و در روز عاشورا گريه‌ي او قطع نمي‌شد. صبح تا شب گريه مي‌كرد، مي‌گفت امروز آن روزي است كه جدمان حضرت سيدالشهداء را مظلوم كشتند».

انتهای پیام 3/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha