جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام واعظ موسوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: غربی‌ها می‌خواهند ملت‌های مسلمان از کتاب دور باشند و مسلمانان را در جهل نگه‌دارند و از این طریق سلطه خود را بر این کشورها افزایش دهند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به هفته کتاب اظهار کرد: دین اسلام دین علم، دانش، معرفت و شناخت است و در عرصه‌های مختلف این مطلب به وسیله آیات و روایاتی از معصومین(ع) بیان شده است.

وی با بیان این که قرآن کریم اولین آیات خود را با قرائت شروع کرده است گفت: اولین آیات نازل شده بر پیامبر اسلام(ص) در سوره «علق» امر به قرائت بود و در موارد مختلفی در قرآن علم به نور و بی‌سوادی به جهل و تاریکی تعبیر شده است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: دانش در دین اسلام به عنوان یک ارزش به حساب می‌آید و معصومین(ع) همواره مردم را به کتابت مطالب علمی دعوت کرده‌اند و اسلام علم را به عنوان فریضه و واجب برای هر مسلمان قرار داده است و همه را مکلف به فراگیری می‌کند.

وی ادامه داد: با این همه اوصاف معلوم می‌شود که علم و دانش به طور طبیعی از طریق خواندن و نوشتن به دیگران منتقل می‌شود و از طریق خواندن است که می‌توانیم از علم استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی تصریح کرد: در جامعه دینی ما علما و دانشمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و نظرات و آرای آن‌ها به دیده احترام و قبول نگریسته می‌شود.

وی با اشاره به ارزش کتاب در جامعه مطرح کرد: یکی از وظایف اساسی مسلمانان برای این که در زندگی فردی و اجتماعی بتوانند به توفیقاتی دست یابند آشنایی با کتاب به عنوان مونس تنهایی و بر طرف کننده نادانی‌ها است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که در جوامع اسلامی به این موهبت الهی اهمیت لازم داده نمی‌شود و آن گونه که باید رغبت به خواندن وجود ندارد گفت: آمارها نشان می‌دهد که   ایرانی ها  وقت کمتری برای مطالعه کتاب گذاشته و کمتر اوقات خود را صرف بهره‌گیری از دانش کتاب‌ها می‌کنند.

وی ابراز داشت: امیدواریم که با تبلیغات مناسب و ایجاد انگیزه در بین جوانان کتابخوانی تبدیل به یک فرهنگ عمومی در جامعه ما شود و جامعه ما به جایگاه علمی خود برسد و بتواند با افزایش اطلاعات عمومی و آموزه‌هایی که در اختیار دارد بر سایر ملت‌ها برتری پیدا کند.

مانع تضییع حقوق ملت‌های مظلوم جهان شویم

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی با اشاره به اینکه با رشد فرهنگ عمومی می‌توانیم الگویی برای سایر کشورها باشیم گفت: اگر جامعه ما از لحاظ سواد و کتابخوانی به حد خوبی برسد ما می‌توانیم از تمام حقوق هسته‌ای خود دفاع کرده و مانع تضییع حقوق ملت‌های مظلوم جهان شویم و واقعیات را همان‌گونه که هست به جهانیان نشان دهیم.

وی عنوان کرد: غربی‌ها می‌خواهند ملت‌های مسلمان از کتاب دور باشند و مسلمانان را در جهل نگه دارند و از این طریق سلطه خود بر این کشورها افزایش دهند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از دیرباز مسئولیت تدین جوامع بشری بر عهده تحصیلکرده های  علوم دینی بوده است تصریح کرد: تأثیر علما و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه بر کسی پوشیده نیست و آن‌ها می‌توانند برای افزایش فرهنگ عمومی مردم و فرهنگ کتاب خوانی در جامعه تلاش کنند.

ترویج کتابخوانی اولویت کاری مبلغان

 وی با بیان اینکه ترویج کتابخوانی و تبلیغ روش صحیح مطالعه می‌تواند یک اولویت کاری برای مبلغین دینی باشد گفت: مبلغین دینی می‌توانند با ارجاع مخاطبین به خواندن کتاب‌های سودمند به بهترین نحو ممکن وظیفه ارشاد را انجام دهند و فرهنگ دینی و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) را با رواج دادن مطالعه کتب سودند به سر منزل مقصود برسانند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha