چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌‌الاسلام ابوترابی

حوزه / نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهذب بودن اساتید حوزه و دانشگاه کلید واژه وحدت حوزه و دانشگاه است چرا که افراد مهذب و تهی از هواهای نفسانی و زیاده خواهی راه را برای رسیدن به حقیقت هموارکرده و زمینه ساز وحدت به شمار می روند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد طی سخنانی درهمایش نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و به همت دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، بنیاد علوم وحیانی اسراء و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: پیوند حوزه و دانشگاه از ایام نمادین تاریخ انقلاب بوده و افق پیش‌ رو برای حرکت بهتررا ترسیم می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد: در سایه آثار گران بها و راه گشای حضرت آیت الله جوادی آملی راه پر فراز و نشیب پیوند دو نهاد حوزه و دانشگاه هموارتر گردد و به آرمان‌های بلند در این حوزه دست یابیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسالت حوزه و دانشگاه، پاسخ به اختلافات است، حوزه و دانشگاه هیچ گاه با هم زاویه نخواهند داشت و آنجا که ما حوزیان و دانشگاهیان دچار اختلاف شویم، باید بگویم که ما حوزیان بیشتر در معرض خطر قرار داریم و نباید اجازه دهیم هوی وهوس ما را ازمسیر اصلی خارج کند و گرایشات سیاسی به ما جهت بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با اشاره به این که هدف مشترکی به نام حق و حقیقت عامل اتحاد حوزه و دانشگاه است گفت: حوزه و دانشگاه زمانی به هم گره می‌خورند که جویای حق باشند و پس از شناسایی حق، در مقابل آن تسلیم باشند و تسلیم بودن در برابر حق بعد از شناخت آن، از سوی انسان در جانش با تربیت وحیانی نهادینه می‌شود.

وی یادآورشد: اختلاف دوم زمانی است که کسی حق را شناخته و در مقابل آن ایستادگی می‌کند که این اختلاف منشاء آن سرکشی و خودخواهی است و اصلاح و تهذیب نفس، راه رسیدن به حقیقت است و این انسان وارسته و به دور از خودخواهی است که راه را برای رسیدن به حقیقت هموار می‌کند.

این نمایند مجلس ادامه داد: جایگاه علوم انسانی از این منظر که وظیفه دین، تربیت انسان است خوب تبیین می‌شود و علوم انسانی باید بستر تربیت انسان را فراهم کند زیرا انسان آراسته به تدبیر است و اندیشه او پرورده شده به علم و ایمان.

 وی با بیان این که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری پیشگام تحقق وحدت حوزه و دانشگاه هستند اظهارداشت: امام راحل(ره) به معنای واقعی جویای علم و حقیقت بود چراکه رمز خلق انقلاب اسلامی را وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانستند و مقام معظم رهبری نیز امروز به مقوله علم و ضرورت اقدامات مبتنی با علم و دانش در همه عرصه‌ها تاکید می‌کنند و پرچمداراین حوزه هستند.

لزوم پیوست علمی در تصمیمات کلان کشوری

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درپایان با تاکید برلزوم پیوست علمی داشتن همه کارها و تصمیمات کلان کشورگفت: پیوست علمی و معرفتی باید در همه تصمیمات مشاهده شود که متاسفانه امروزما با آن فاصله زیادی داریم و بسیاری ازچالش ها و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی وسیاسی ما به دلیل فقدان پیوند علم و دانش در تصمیم ‌سازی‌ها است، امیدواریم هیچ تصمیمی بدون پشتوانه علمی اتخاذ نشود چراکه موفقیت های ما و حرکت درجهت اجرای درست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مرهون پیوند پیوست های علمی و معرفتی با تصمیم گیران است. 313/34

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha