جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام امیر حسین مستاجران - حوزه اصفهان

حوزه / دانشگاه باید از تجربه های علمی و مذهبی حوزه استفاده کند و در مقابل نیز حوزه باید از تجارب علمی دانشگاه ها بهره ببرد تا الگوی سبک زندگی و تمدن شیعی برفراز تمدن های جهانی رخ نمایی کند.

حجت الاسلام امیر حسین مستاجران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به ضرورت وحدت عملی حوزه و دانشگاه، گفت: وحدت حوزه دانشگاه از ابتکارات امام خمینی(ره) است که روز شهادت آیت الله دکتر مفتح را به نام روز "وحدت حوزه و دانشگاه" نامگذاری کردند.

مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه اصفهان، شهیدان مفتح، بهشتی و مطهری را از پیشتازان حضور روحانیت در دانشگاه خواند و تصریح کرد: حضور این شهدا سبب شد که روحانیت به صورت تخصصی وارد دانشگاه ها شود.

وی با تاکید بر این که تلاش های خوبی از اوایل انقلاب تاکنون در راستای وحدت حوزه و دانشگاه  صورت گرفته است، گفت: دانشگاه و حوزه دو بال تمدن ایرانی اسلامی هستند و وحدت این دو نهاد علمی باید در راستای پیشرفت تمدن ایرانی اسلامی روز به روز منسجم تر دنبال گردد.

حجت الاسلام مستاجران با اشاره به این که حوزه باید با رویکرد جنبش نرم افزای که رهبر معظم انقلاب عنوان کرده اند وارد عرصه شود، افزود: دانشگاه باید از تجربه های علمی و مذهبی حوزه استفاده کند و در مقابل نیز حوزه باید از تجارب علمی دانشگاه ها بهره ببرد تا الگوی سبک زندگی و تمدن شیعی برفراز تمدن های جهانی رخ نمایی کند.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات بحث علوم انسانی غربی به درون دانشگاه ها است، اظهار داشت: اگر علوم انسانی غربی در دانشگاه ها به علوم انسانی اسلامی تبدیل شوند، بسیاری از مشکلات خواهد شد.

حجت الاسلام مستاجران با اشاره به فرایند تشکیل دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان و با تاکید بر این که این مرکز باید ساختار منسجمی پیدا کند، ابراز داشت: در حال حاضر این دبیرخانه دارای شورای سیاست گذاری است که شامل امام جمعه، استاندار و چند تن از مسئولان بلند پایه اصفهان می شود.

مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه اصفهان با اشاره به این که شورای راهبردی دبیرخانه نیز از مسئولان دانشگاه ها و معاونان حوزه استان تشکیل شده است، ادامه داد: از لحاظ ساختاری، مسئولان باید وحدت حوزه و دانشگاه را پیاده سازی و اجرا کنند و به لحاظ محتوایی نیز پژوهشگران و اساتید راهبردها و چالش های پیش رو را بیان کرده و مرتفع کنند.

وی با اعلام این که امسال مسئولیت دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه به حوزه علمیه اصفهان واگذار شده است، به فعالیت های این دبیرخانه نیز اشاره کرد و گفت: برگزاري هم انديشي سالانه وحدت حوزه و دانشگاه از فعالیت های به شمار می رود؛ البته هرساله برگزاری این برنامه به یکی از نهادها و ارگان ها واگذار می شود که سال گذشته دانشگاه اصفهان آن را برگزار کرد.

حجت الاسلام مستاجران افزود: حضور در نمایشگاه هفته پژوهش با 270 عنوان کتاب با موضوع خروجی های پژوهشی کارگروهای وحدت حوزه و دانشگاه، برگزاری نشست های مختلف در خصوص طب اسلامی، سنتی و نوین با رویکردهای مختلف، برگزاری نشست های اقتصادی از جمله اقتصادی اسلامی، برگزاری نشست هایی در زمینه سبک زندگی، خوراک اسلامی و پوشاک اسلامی از جمله فعالیت های این دبیرخانه بوده است.

مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه اصفهان افزود: با وجود این فعالیت ها در آینده نزدیک نشست هایی در مدارس علمیه و دانشگاه ها بین اساتید دانشگاه و حوزه برگزار می شود که نتایج آن به صورت کاربردی و آیین نامه ای به ددر اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای این گونه نشست ها مبانی غربی که به دانشگا ها راه پیدا کرده، پایش شود و مبنای دینی در اختیار جامعه اسلامی و جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha