جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدی فوقی

حوزه/ برخی جوانان در اروپا به من می‌گفتند، به جوانان ایرانی بگویید شما خط مقدم و پیشانی تفکرات ما هستید و مدیون ما خواهید بود، اگر راجع به انقلابتان کوتاه بیایید.

مهدی فوقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اهمیت زبان‌آموزی در میان طلاب و روحانیون گفت: برای صدور انقلاب به مبلغانی نیاز داریم که بتوانند به زبان‌های مختلف صحبت کنند و به تبلیغ دین بپردازند.

وی که به دو زبان عربی و فرانسه تسلط دارد افزود: در چند سال گذشته در مناسبت‌های  مختلف در کشورهای فرانسه و بلژیک حاضر می‌شدم و به واسطه ارتباطات و رفت و آمدهایی که در گذشته نیز داشتم، تسلط تبلیغی خوبی در آن کشورها یافته‌ام.

این مبلغ حوزوی بیان کرد: همکاری‌های ما در این کشورها موجب شده است تشکیلاتی مثل بنیادهای تبلیغی و دینی در آنجا تشکیل شود و اکنون با آن‌ها همکاری دارم.

وی با اشاره به این که مخاطبینی که در کشورهای فرانسه و بلژیک داریم، چند دسته هستند گفت: یک قسمت شیعیان عرب هستند، مانند لبنانی‌ها، آفریقایی‌ها و الجزایری‌هایی که در فرانسه می باشند و همچنین مراکشی‌هایی که در بلژیک زندگی می‌کنند و به لطف امام زمان(عج) شیعه شده‌اند و احتیاج به مبلغ دارند که ما در میان آن‌ها تبلیغ می‌کنیم و به شبهات آن‌ها پاسخ می‌دهیم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم.

فوقی تصریح کرد: دسته دیگر مخاطبان در این کشورها فرانسوی زبان‌هایی هستند که یا در اصل فرانسه‌ای هستند و یا به واسطه کشوری که مستعمره فرانسه بوده و در آنجا زندگی می‌کنند فرانسوی زبان هستند و ارتباط خوبی با آن‌ها داریم و به واسطه اطلاعاتی که از زبان فرانسه دارند بعضاً خودشان به یک مبلغ برای اسلام تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: دسته دیگر ایرانی‌هایی هستند که در این کشورها وجود دارند.

این مبلغ حوزوی با اشاره به مشکلاتی که مسلمانان در فرانسه دارند گفت: در فرانسه مبلغ دین اسلام بسیار کم است و اگر هم باشد آشنا به زبان نیستند و باید برای این موضوع فکری کرد؛ اینکه مخاطب زبان شما را بفهمد و بداند به زبان آن‌ها صحبت می‌کنید و نه به وسیله واسطه بسیار فرق می‌کند و تاثیر بسیار زیادی دارد.

فوقی با بیان اینکه در کشور فرانسه، فضا ضد اسلامی است گفت: فرانسه یک کشور لائیک است و فرهنگ و آداب و رسوم مسلمانان را به رسمیت نمی‌شناسد و دختر جوان مسلمان ما به دلیل حجاب از دانشگاه اخراج می‌شود و یا دانش‌آموز ما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

*مبلغان بومی را تقویت کنیم

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات مهمی که در این کشورها وجود دارد، عدم وجود مبلغین بومی است ، گفت: در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم مبلغان بومی بسیار موفق هستند و توفیق آن‌ها در جذب جوانان بیشتر است و آداب رسوم آن‌ها را بلد هستند.

این محقق حوزوی اقدامات جامعة المصطفی در آفریقا را بسیار موثر دانست و گفت: متأسفانه در کشورهای اروپایی یکی از مشکلات ما این است که مبلغ بومی مستقر در این کشورها نداریم، باید عده‌ای را در آنجا شناسایی کنیم و آن‌ها را در ایران آموزش دهیم.

*آمار بالای اعزامی‌های داعش از فرانسه و بلژیک

وی به اختلاف‌افکنی وهابیت اشاره کرد و گفت: اتفاقاً اقدامات وهابیت موجب اتحاد مسلمانان شده است و جنایاتی که به اسم اسلام انجام می‌دهند، لطمه بزرگی به اسلام می زند، ولی فکر می‌کنم مسلمانان را به هم نزدیک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین فوقی با اشاره به اینکه وهابی‌ها دست‌پرورده کشورهای غربی هستند بیان کرد: آمار اعزامی‌های داعش از کشور فرانسه و بلژیک فوق‌العاده بالا است که نشان می‌دهد آن‌ها در این مورد کارکرده‌اند و آموزش می‌دهند چگونه رخنه کرده و ایجاد اختلاف کنند.

وی با بیان این مطلب که عمده مشکل ما این است مبلغ مسلط به زبان‌های خارجی را نداریم و یاکم داریم گفت: حوزه باید روی این موارد سرمایه‌گذاری کند اگر مبلغی معارف اهل‌بیت(ع) را به زبانی بومی به جوانان اروپایی توضیح ‌دهد تأثیر بسیاری دارد و می‌تواند آن‌ها را بیدار کند.

این مبلغ حوزوی با اشاره به اینکه ما در اول راه هستیم تصریح کرد: امروز نیازمند به مبلغینی هستیم که هم مجاهد و هم مسلط به زبان و معارف دینی باشند.

*صدور انقلاب در گرو زبان‌‌آموزی است

وی با بیان این که زمانی که امام(ره) فرمودند؛ انقلاب اسلامی صادر شود، منظور ایشان را نمی‌فهمیدم ابراز داشت: زمانی که برای تبلیغ اعزام شدم متوجه شدم مرزهای جمهوری اسلامی ایران خارج از ایران است و مکتب اهل‌بیت(ع) و شیعه یارانی دارد که گمنام هستند.

فوقی با بیان این که جوانان اروپایی ایران را نه تنها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، بلکه به عنوان یک قدرت جهانی می‌شناسند گفت: در فتنه 88 برخی جوانان در اروپا به من می‌گفتند، به جوانان ایرانی بگویید شما خط مقدم و پیشانی تفکرات ما هستید و مدیون ما خواهید بود، اگر راجع به انقلابتان کوتاه بیایید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب، باب گفتمان مکتب اهل‌بیت(ع) را باز کرد مطرح کرد: به برکت خون شهدا می‌توانیم در این زمینه کارهای بسیاری انجام دهیم، ولی آن حرارتی که باشد در میان نیست.

*سرباز بین المللی اسلام باشیم

این مبلغ حوزوی با بیان این که سرباز امام زمان(عج) باید، نگاهش بین‌المللی باشد گفت: مقام معظم رهبری امروز نگاهشان به جهان اسلام است و ما هم باید سرباز جهانی امام زمان(عج) باشیم و رشد این انقلاب مدیون رشد سربازان بین‌المللی امام زمان(عج) است.

وی با بیان اینکه تقریب مذاهب، باید به صورت مستمر پیگیر شود عنوان کرد: در داخل کشور جلسات خوبی در مورد تقریب مذاهب برگزار می‌شود، ولی در خارج از کشور باید نشست‌ها را افزایش دهیم و با افرادی که در این زمینه موثر هستند جلساتی برگزار کنیم.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha